
Satakuntalaiset lapsiperheet ja nuoret voivat saada apua yhdellä napin painalluksella, suoraan verkosta. Palvelu on käytössä myös Huittisissa ja Kokemäellä.
Pyydä apua -nappi on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava. Palvelu ei ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon, vaan se on kanava huolien purkamiseen ja kiireettömän avun saamiseen. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi huoli lapsesta, ero- ja huoltajuusasiat, talouteen liittyvät ongelmat ja nuoren elämään liittyvät asiat kuten ehkäisy.
“Ammattilainen vastaa avunpyyntöön 1-3 arkipäivässä suoraan perheelle. Ammattilainen auttaa avun pyytäjää saamaan tukea ja ratkaisuja tilanteeseen kuin tilanteeseen”, kertoo perhekeskuskoordinaattori Mari Pihl.
Palvelu tarjoaa mahdollisuuden hakea apua silloin, kun asia on mielessä, esimerkiksi ilta-aikaan kotisohvalta, ilman puhelua tai jonottamista soittoaikana.
“Napin kautta voi saada apua, kun ei tiedä tarkalleen mikä on hätänä tai miltä taholta apua voisi hakea. Ammattilaisen tehtävänä on järjestää tarvittava apu suoraan perheelle tai nuorelle”, Pihl kommentoi.
Palvelu pyrkii tekemään avun hakemisesta helppoa, jotta perheet ja nuoret saisivat apua varhaisessa vaiheessa ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä. Napin kautta voi saada apua aina, loma-aikoinakin pyyntöihin vastataan muutamassa päivässä.
Huittisten nappia pääsee painamaan perhekeskuksen nettisivuilta. Kokemäellä apua voi pyytää Keski-Satakunnan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sivuilta.