”Meille terveyskeskussairaalan väelle asiakaslähtöisyys ja työn jatkuva kehittäminen on tärkeä asia” – Terveyskeskussairaalalle laatusertifikaatti Huittisissa

Keskellä osastonhoitaja Dilbär Kariniemi, lähihoitaja Tuula Salonen, hoitotyönjohtaja Petteri Männistö, sairaanhoitaja Katinka Haavisto, lähihoitaja Julia Rosvall, lähihoitaja Katri Törmä, vs. ylilääkäri Tiia Levonen, sairaanhoitaja Niina Isopahkala, sairaanhoitaja Taru Miettinen ja laitoshuoltaja Pirjo Salonen. Vasemmalla Kiwa Inspecta Oy:n Liisa Rantakokko ja Johannes Lindell. Oikealla projektipäällikkö Mirja Antila. Kuva: Huittisten kaupunki

Huittisten terveyskeskussairaalan väki on rakentanut ISO 9001 standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää vuoden 2020 syksystä alkaen. Mittava työ on nyt saatu päätökseen ja laadunhallintajärjestelmä sertifioitua.

”Tutustumisen ja erilaisten kehittämistyökalujen avulla kartoitettiin ensin nykyistä tilannetta ja pohdittiin kehittämiskohteita. Tammikuussa 2021 jatkoimme työtä Mirja Antilan opastuksella ja ohjauksella”, Huittisten terveyskeskuksen terveyskeskussairaalan osastonhoitaja Dilbär Kariniemi kertoo.

Huittisten kaupungilla ikäihmisten palveluilla on ollut laatusertifikaatti jo vuodesta 2008 ja se on koettu toimivaksi johtamisen ja laatutyön työkaluksi.

”Meille terveyskeskussairaalan väelle asiakaslähtöisyys ja työn jatkuva kehittäminen on tärkeä asia. Laatutyöhön mukaan lähteminen tuntui siis luontevalta”, Kariniemi kertaa syitä sertifikaatin hankintaan.

Uusia tavoitteita ja mittareita

Kariniemen mukaan kehittämistyön aikana muun muassa koottiin ja päivitettiin kaikki toimintaa koskevat ohjeistukset ja lomakeet IMS-järjestelmään, josta henkilökunta ja opiskelijat löytävät tarvitsemansa tiedot.

”Kuvasimme asiakkaan hoitopolkua prosessikaaviomuotoon, laadimme laatukäsikirjan ja osa työntekijöistä kouluttautui sisäisen auditoinnin tekijöiksi. Asetimme erinäisiä tavoitteita toiminnallemme ja loimme uusia mittareita, joiden avulla saamme tietoa toiminnastamme.
Lisäksi systematisoimme tiettyjä käytäntöjä, kuten palaveri-, palaute- ja jatkuvan kehittämisen käytäntöjä”, Kariniemi luettelee.

Osastonhoitaja korostaa, ettei kehitys suinkaan pääty sertifikaatin saamiseen, vaan sitä jatketaan edelleen.

”Meidän yksikössämme on jo aikaisemminkin ollut paljon hyvää, jota olemme jalostaneet eteenpäin. Yksikössämme on aina työskennellyt päteviä ammattilaisia, joiden osaamista on ylläpidetty täydennyskoulutuksin.”

Nyt yksikön toimintaa on jäsennetty niin, että se vastaa aiempaa paremmin hoidon ja toiminnan ammatillisiin, eettisiin, laadullisiin sekä asiakaslähtöisiin vaatimuksiin.

”ISO 9001:2015 standardin vaatimukset antoivat kehykset johtamiseen, toiminnan ohjaukseen ja työn jatkuvaan kehittämiseen”, Kariniemi toteaa.