
Marraskuu oli Mouhijärven yhteiskoulussa hyvinvointikuukausi jo toista kertaa. Tänä vuonna hyvinvointi oli MYKissä myös monialaisen oppimiskokonaisuuden teemana.
Kuukauden aikana käsiteltiin erilaisia hyvinvointiin liittyviä aiheita, joita ovat ravinto, liikunta, lepo ja mielen hyvinvointi. Monet paikalliset yritykset ja toimijat mahdollistivat hyvinvointikuukauden koulun henkilökunnan kanssa. Myös syksyllä tehdyn taksvärkin varat suunnattiin oppilaiden hyvinvointiin.
Aamupalaa ja välipalaa
Kuukausi starttasi ravinto-teemaviikolla, kun MYKissä tarjoiltiin oppilaille paikallisten yritysten sponsoroimaa aamupalaa ja välipalaa. Isot ja pienet oppilaat olivat vuorotellen aamupala- ja välipalavuorossa ja terveelliset tarjoilut jatkuivat koko kuukauden ajan.
Jokainen luokka osallistui myös yhteiseen ruokailuun kummiluokkansa kanssa. Ruokailua edelsi kummitunti, jonka aikana kummit ja kummioppilaat esimerkiksi pelasivat yhdessä lautapelejä.
Ravintoviikon vierailijana MYKissä kävi ravitsemusterapeutti Ismo Mäkinen, joka kertoi oppilaille terveellisestä ravitsemuksesta.

Liikuntaa ja lepoa
Toisen viikon teemana oli liikunta. Viikon aikana Sastamalan kaupungin Liikuntapalvelut jakoi kulkutunnisteita kuntosalille tai sulkapalloa varten. Yläkoululaiset osallistuivat ryhtijumppaan. Pienemmät koululaiset retkeilivät lähiluonnossa. Opettajat suunnittelivat koulupäivän lomaan toiminnallisuutta ja liikuntaa.
Liikuntaviikko huipentui, kun koitti harrastuspäivä. Silloin MYKissä pääsi tutustumaan erilaisiin harrastuksiin seurojen ja paikallisten toimijoiden pop-up-pisteillä. Oli VPK-toiminnan esittelyä ja paloauto pihassa. Oli ponitalutusta, maalitutkaa, 4H-kerhon esittelyä, leuanvetohaastetta ja lätkävarusteiden pukemiskisaa. Koko koulun väki antoi harrastuksensa näkyä pukeutumisessaan.
Kolmannella viikolla aiheena oli lepo ja kuukauden lopuksi mielen hyvinvointi. Koko koulun väki sai pysähtyä esimerkiksi nauttimaan hartiahieronnasta tai poiketa lakkauttamassa kynnet. Isommat oppilaat osallistuivat kiusaamisenvastaiseen koulutukseen ja infotilaisuuteen ihonhoidosta.
Kuraattori ja nuorisotyöntekijät päivystivät koululla useampana päivänä ja yhdessä pohdittiin, kuinka paljon unta tarvitaan ja mitä keinoja on selvitä vuoden pimeimpänä aikana. Oppilaat saivat hyvinvointikuukauden aikana tutustua myös muun muassa Saskyn opiskelijoiden esittelemään hyvinvointiteknologiaan ja pelata Hyvän mielen bingoa.
Kuukausi päättyi pyjamaperjantaihin, jolloin kaikki saivat pukeutua pyjamaan.

Taukoja arkeen ja yhteistyön voimaa
Oppilaiden mielestä hyvinvointikuukausi tuo tervetullutta vaihtelua kouluarkeen. On mukavaa, kun tavallinen puurtaminen välillä taukoaa ja tehdään jotain muuta. Ysiluokkalaisia harmitti, kun työelämään tutustuminen osui yhdelle hyvinvointiviikolle, ja tuon viikon ohjelma koululla jäi väliin. Pienten oppilaiden mielestä kuluneessa kuukaudessa erityisen mukavaa oli kaikki, mikä liittyi syömiseen.
Ohjelmaa oli suunniteltu siten, että jokainen luokka-aste pääsi osallistumaan johonkin. Oppilaat pääsivät myös toteuttamaan ohjelmaa itse. Osa oli esimerkiksi mukana välipalan ja aamupalan jakamisessa ja osa esitteli harrastustaan toisille pitämällä pop up -pistettä. Hyvinvointikuukausi vaatii paljon työtä ja joustavuutta myös koulun henkilökunnalta, mutta yhteistyössä onneksi on voimaa. Yhdessä tekeminen ja iloinen heittäytyminen – siitä oli MYKin hyvinvointikuukausi tehty!
Hyvinvointikuukaudesta raportoivat koulun oppilastoimittajat Saara ja Pinja.