
Keikyän koulun lakkauttaminen ja yhtenäiskoulun muodostaminen Kiikkaan nousevat tänään julkaistussa selvityksessä varteenottaviksi vaihtoehdoiksi pohdittaessa Sastamalan läntisen alueen kouluverkon tulevaisuutta.
Keikyän koulun sulkeminen toisi laskelmien mukaan kaupungille vuositasolla 199 000 euron säästön, mikä olisi merkittävä osa perusopetukselle asetetusta puolen miljoonan euron säästötavoitteesta. Koulun oppilaat siirtyisivät Pehulan kouluun.
Yhtenäiskoulun perustaminen Äetsän koulukiinteistöön merkitsisi Kiikan koulun oppilaiden siirtämistä saman katon alle yläasteikäisten kanssa. Näin Kiikan koulu voitaisiin sulkea ja kiinteisö myydä. Vuositasolla puhutaan noin 200 000 euron säästöstä.
Edellä mainitulla kouluverkon perkuulla nettosäästöt olisivat yhteensä noin 400 000 euroa.
Liki 20 kaupungin organisaatioon kuuluvan henkilön voimin tehdyn selvityksen mukaan yhtenäiskoulun perustaminen olisi pedagogisesti paras ratkaisu, sillä se takaisi perusopetuksen yhtenäisyyden. Ratkaisu olisi toimiva myös erityisopetuksen ja erityisen tuen järjestämisen näkökulmasta.
Kasvatusjohtaja Pekka Kares toteaa yhtenäiskoulusta saadun Mouhijärvellä hyviä kokemuksia. Yläkouluikäisten kielenkäyttö on siistiytynyt, eikä näyttöjä esimerkiksi koulukiusaamisesta ole. Ajatus yhtenäisestä peruskoulusta näkyy myös uudessa opetussuunnitelmassa.
“Toki yhtenäiskoulun perustaminen Kiikkaan vaatisi investoinnin lisäksi joustavuutta ja sopeutumista niin henkilöstöltä ja oppilailtakin, mutta se on tulevaisuutta. Jako ala- ja yläkouluun perustuu alunperin kansakouluasetukseen vuodelta 1866.”
Yhtenäiskoulu edellyttäisi kaupungilta 450 000 euron kertainvestointia. Sarkia-lukiolta tyhjäksi jääneisiin tiloihin on selvitetty myös kirjaston tai päiväkodin siirtämistä. Kirjaston säästövaikutus olisi yhtenäiskoulun perustamiseen verrattuna pieni. Päiväkodin siirtäminen kyseisiin tiloihin ei onnistuisi ilman miljoonaluokan investointia.
“Huomioin kuntalaisilta saadun palautteen ennen varsinaisen esityksen laatimista. Esitys julkaistaan ennen kasvatus- ja opetuslautakunnan kokousta, todennäköisesti maanantaina 30. marraskuuta”, Kares sanoo.
Kaikille avoin keskustelutilaisuus läntisestä kouluverkosta järjestetään Äetsän koululla 24.11. Aihetta voi kommentoida myös OtaKantaa.fi -sivustolla. Kannanotot ja lausuntopyynnöt kasvatus- ja opetuslautakunnalle 30.11. mennessä.
Tässä linkki kaupungin sivuille, läntisen alueen palveluverkkoselvitykseen:
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että Kiikan ala-aste tulisi pakolaiskäyttöön?
oot aivan oikeassa
Kyllä ymmärsit. Sinne vaikka 100 pakolaista, maksaa ainakin miljoonan vuodessa, kaikki muut ovat häviäjiä paitsi, keskuksen pyörittäjä pihlajalinna, spr tai joku muu roisto-yhtiö.
Tälläistä toimintaa pitää vastustaa kaikin voimin! On laskettu että pakolaisiin menisi ensivuonna 1.5 miljardia euroa, 200 000e on todella pieniraha tähän verrattuna, että ei voi yhden koulun pito olla tosta rahasta kiinni.
suomalaisia, suomalaisuutta ja suomalaisten hyvinvointia raiskataan nyt oikeen kunnolla, niin fyysisesti kuin henkisestikkin.
Hyvinvointivaltio ei tarkoita sitä että tarvisi koko maailma pelastaa, kun ei pystytä edes omien asioista pitämään huolta.
Se on kumma juttu, kun kyläkouluja on suljettu aikaisemmin säästö syistä, muutettu myöhemmin pakolaiskeskuksiksi jonka ylläpito on ainakin 20x kalliimpaa kuin pienen koulun. Vaikkapa 40 oppilasta + 4 henkilökuntaa vs. 100 maahantunkeutujaa + 20 henkilökuntaa, kumpiko mahtaa olla halvempaa?
Miten oli ennen: pienessä koulussa oli pari opettajaa ja noin 60 oppilasta. Koulussa oli keittäjä, kouluissa oli puulämmitys. Vesi ei tullut eikä mennyt. Kukaan ei silloin puhunut mitään siitä, että kouluja pitäisi lakkauttaa., toki ennen oli ennen ja aikaa oli. Nyt on rahaa mutta ei ole aikaa eikä oikein halua tehdä mitään. Missä se yhteisöllisyys nyt on ? Näin elettiin 50-60-luvun kouluissa.
ja vastuullinen virkamies….näytös vain kerran tiistaina 24.11.2015..Sarkia lukiolla…vapaa pääsy…kahvitarjoilu..
Vakavasti puhuen lopettakaa myös Kaukolan koulu niin päästään kerralla tästäkin teatterista…
Paljonko Kareksen irtisanominen säästäisi rahaa?
heh heh,jos asiaa puhutaan ala-asteen liikunta tilat ja maastot on vähän eri luokkaa kuin yläkoululla joten tämäkin asia on tärkeä huomioida.
Voi olla että keskustan ja vasemmiston äänet riittävät kun kokoomuksesta tulee muutama hajaääni…mutta ryhmien pitää olla yhtenäisiä…persuille on yhdentekevää miten käy
Silloin arvioidaan myös Anderssonin asemaa kaupungin hallituksen johdossa…valtuuston puheenjohtajan ääni voi ratkaista myös hänen oman työpaikkansa…Keikyän loppuessa osa oppilaista suunnistanee Huittisiin
…jos tässä potkuja olisi ajateltu ne olisi pitänyt antaa jo 2009..tai ainakin siirto toisiin tehtäviin…maaseutujohtajasta..nimeä en nyt muista…olisi saanut paremman kasvatus johtajan…tuo kaksi sataa tuhatta on noin kolmen luokan opettajan palkat sivukuluineen vuodessa….
KARES ON MILJONÄÄRI ON HÄN SEN VERRAN SÄÄSTÄNYT!
Miksi AINA hyvän, valmiin ja toimivan kokonaisuuden hajottaminen on muka oikein? Näillä “tarkkaan harkituilla ja viisailla päätöksillä” saadaan kyllä enemmän suupieliä ja mielialaa alaspäin kuin ylöspäin. Voi kun kerrankin ajateltaisiin sekä järjellä ja sydämellä, eikä aina rahankiilto silmissä ja kolikoiden kilinä korvissa.
Kiikan koulu sosialisoida jotta pari opinto-ohjaajaa työllistyy ja nykyiselle rehtorillekin löytyisi suojatyöpaikka…
Aina sama teatteriesitys. Kuntalaisia kuullaan kyllä, mutta ei niillä kuulemisilla ole mitään vaikutusta.
Menkää itse tekemään esityksiä ja päätöksiä tässä taloustilanteessa. Helppo se on täällä päätä aukoa.
Jos saisi oikeita faktoja näistä tulevista säästöistä kun koulut lopetetaan….ehkä me ihmettelijät sitten lakkaisimme aukomasta päitämme.
Lasten tulevaisuus on kyseessä…. Jos ekaluokkalaisen koulumatka kestää,,,tunti koululle ja tunti kotiin….neljä tuntia koulussa….
Matka aikuisuuteen on pitkä….
Luulen, että tässä asiassa ei mitään faktoja olekaan. On vaan tarkoitushakuista selvitystä ja paperia, jolla ei ole mitään arvoa.
Helppoa se varmastikaan ei ole, mutta miksi vanhukset ja lapset on aina leikkauslinjalla ja sijaiskärsijöinä? Itselläsi ei taida olla ala-aste ikäisiä koululaisia, eikä etenkään näissä kyseisissä kouluissa mistä nyt puhutaan? Jos on, niin ihmettelen suuresti ettei yhteiskoulun perustaminen tunnu hetkauttavan millään lailla tai se että opiskelupaikka jokatapauksessa muuttuu. Jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja pysyvään opiskelupaikkaan, ilman että pohjaperustuksia romutetaan ja oppilaita siirrellään paikasta toiseen. Johan tämä sama asia oli tapetilla 3v sitten ja kyseinen aika on oltu “musta pilvi” pään päällä seuraavaa myrskyä odotellessa joka käy parhaillaan.
Nuorille perheille viestiksi. Tehkää lapsia, sehän on ihan kivaa hommaa. Siten päiväkodit ja koulut säilyvät. Syntyvyys (valtakunnallisesti) on n. 1,7 lasta/perhe. Huonollakin matikkapäällä tajuaa, että varhaiskasvatuksen tilatarve vähenee. Eikä tämä koske pelkästään Sastamalan kaupungin läntistä aluetta.
Vastausta edelliseen: Kun ed. kirjoittaja kannustaa kuntalaisia lapsien hankkimiseen olen samaa mieltä ko. asiasta. Tosin olen huomannut, että nuorten perheiden vastuu lapsistaan on hieman huonompi kuin meidän aikanamme oli esim. 50-60-luvuilla. Silloin oli isoja perheitä rahaa ja sitä aineellista hyvää oli tosi vähän, mutta perheet kasvattivat kunnon kansalaisia. Ei lapsi tarvitse sitä kaikkea krääsää mitä kaupat tarjoavat, vaan resepti on: rajat ja rakkaus.
montako oppilasta kiikan ala-astella on
noin 150 …
Kiikan koululla on 170 oppilasta
miksei yläasteita tasata? sylväällä on täyttä, siirrettäisiin sieltä osa kaukolan puolen oppilaista kiikkaan. ei tarttisi sulkeea mitään.
sylväällä oppilasmäärä dramaattisesti laskussa…olisiko ollut sylvään käsityöopettaja joka ehdotti äetsän yläasteen oppilaiden siirtoa sylväälle, jossa rehtorina on kaupunginhallituksen puheenjohtaja…
tutun lapsi on sylväällä koulussa, siellä on jotai 25 oppilaan luokkia joten oppilaita kyllä riittää
tällä tasolla on kirjoitukset. Keskimääräinen ryhmäkoko Sylväällä on alle 20 ja oppilasmäärä laskenut kymmenillä vuodessa. Varilasta voidaan siirtää 5.-6. luokan oppilaita Sylväälle, jolloin sen remontti säästää yli miljoonan.
Tehdään siitä Sylväästä yhtenäiskoulu..Varilasta ja Marttilan oppilaat sinne…Vammalan lukiolle tarvitaan tilaa kun sinne tulee noin 80 uutta lukiolaista Mouhijärven ja Äetsän lukioista
Jos Sylväällä kerran on tilaa ja yhtenäiskoulu tuntuu olevan hyvä juttu, niin eikö keskustan alueellakin voisi ajatella samaa säästökuuria kuin Kiikassa. Varilan koulu vaan kiinni remontoinnin ja laajentamisen sijaan ja lapset Sylväälle yhtenäiskouluun! Ja niitä säästöjä syntyisi, kun Varilaa ei remontoitaisi ja sekin kiinteistö voitaisiin myydä. Ei kai sitä säästöä tarvitse vain entisen Äetsän alueelta hakea.
montako oppilasta on luokalla kiikan yläasteela?
Kiikan ala-asteella on oppilaita melkein 180. Lukiosta lähtee noin 40, ihmettelen että millä matikalla voidaan 40 lukiolaisen tilalle siirtää liki 180 oppilasta!
luokkien koko Kiikan ala-asteella on 20-30 oppilasta. Tuo on ihan totta mitä edellinen ihmettelee kuinka 180 oppilasta sullotaan muutamaan vapautuvaan luokkaan, kun nyt jo osalla ala-asteen luokista on 2 luokkatilaa käytössään. Tiloja on hiljattain uusittu niin että soveltuvat myös isoille luokille jotka tarvittaessa voidaan jakaa kahteen osaan.
käyttöön..
Äetsän kouluun pitää tehdä vähintään puolen miljoonan euron remontti…jotta Kiikan koulun oppilaat saadaan sinne…tätä Kareksen logiikkaa ja matematiikkaa on vaikea ymmärtää…
kai se vastaus on just noi luokkakoot! kiikassa on varmaan pienemmät luokat kuin muualla?
Ja nyt Sylväällä suurennetaan ryhmäkoot 24 oppilaaseen. Nyt useita aineita on opetettu 16 hengen ryhmissä. Tämä siis poistetaan. Näin esittävät Kares, Jaakkola, Andersson ja Mustanoja.
kiikan koulun ryhmät olleet parhaimillaan 35 oppilasta
Vihdoinkin sielä aletaan tehdä töitä. Noin pieniä ryhmiä ei saa olla missään.
Miltähän mahtaa tuntua eri ikäisistä oppilaista tämä pelinappuloina oleminen. Sinut hinnoitellaan. Koulupäivän pituus ei merkitse mitään. Kunhan on halpaa. Minusta tämäkin on yhden sortin ihmiskauppaa.
voisiko edes teoriassa ajatella että Kiikan koulu kävisi tutustumassa Äetsän kouluun ja tiloihin ja luokkiin.Siinä vois samalla hahmottaa miten tuo mitoitus toimii…
Sitä voisi kokeilla tiistaina klo 18!
Sastamalan rahat eivät kuntaliitoksista johtuen riitä palveluihin.
Hallintoväellä on viiden vuoden palkkaturva ja Kiikoisten tuomat rahat on syöty.
Punkalaitumen päättäjistä ei pettureita löydy-tässä ollaan.
Katsotaan kun Punkalaidun valitsee uuden kunnanjohtajan…Toisaalla Pirkanmaan liiton Pikkuaho …entinen Suodenniemen kunnanjohtaja…puhui jotain liikkeen luovutuksesta eli tuo irtisanomissuoja poistuu kun mennään noihin itsehallinto alueisiin…sama koskee uusia kuntaliitoksia…
Pikkuaho Punkalaitumen johtoon!
Olisi hyvä tietää tämän viiden vuoden turvan hinta…Joillakin jo useampaan kertaan saatu. Lakisääteistä se on ollut, mutta nyt esim. oppivelvolliset kantavat seuraukset rahan vähyytenä. Vanhuus on jo niputettu…siihen on turha odottaa mitään.
Vammalassa irtisanomissuoja alkoi Saspen perustamisesta joskus 2000- luvun alussa.
Vähätöistä väkeä ollut viitisentoista vuotta, jotta rahathan siinä loppuu.
Kuka nämä suunnitelmat on tehnyt ja kustannuslaskelmat laatinut? Kuinkas monta koulua Kares on lakkauttanut, eikä yhdestäkään ole saatu tietoa, mitä ne sitten säästi. Ja samalla mallilla mennään taas…
Outoa että toimivia ja oppilaita täynnä olevia kouluja lopetetaan…asialla samat henkilöt jotka liittivät Kiikoisen Sastamalaan…
Apua, jos Kiikassa on ollut ryhmät parhaimmillaan 35 oppilasta, sehän tarkoittaa, että Kiikassa on 70 oppilaan luokkia! Ihan järkyttävä ero Sylvään 24 oppilaan luokkiin verrattuna! Kiikka pelastettava!
Sylväällä opetetaan OSA aineista tosi suurissa luokissa valtakunnallisestikin verrattuna! Siitä se epäreiluus syntyykin. Tärkeät aineet opetetaan pienissä ryhmissä ja sitten jotkut hannttapuliaineet suurissa koko luokan ryhmissä. Mutta onko mikään ryhmäkoko Kiikassa 24 oppilasta koko ajan? Esimerkiksi hissan tunnit Sylväällä ihan liian suurissa luokissa. Luulisi Kareksenkin puolustavan hissan opetusta!!!!
No aikas hyvin opettajat tietää. Ei ne mieti mitään muuta kuin millä sais enemmän tunteja ja rahaa. Ei siinä ole mukula keskiössä. Mitä pienenpi ryhmäkoko sitä enemmän tunteja ja palkkaa. Onkohan enään ainut kunta Pirkanmaalla missä ryhmiä jaetaan näin paljo.
Sylväällä osa opettajista on hyviä, osa todella paskoja. Ei paljo lapsen oppiminen kiinnosta. En viitti sanoa, mutta matikas ja kielis on sellasia joita ei uskos et on oikeesti opettajia. Näkee sen päältäki jos on laiska ja vaan nostetaan palkkaa
Kiikassa isossa luokassa on kaksi opettajaa
Avataan kaikki vanhat koulut. Tulee säästöä, kun kuljetukset vähenee. Niin ja perustetaan muutama uusi.
koulujen sulkeminen ei ole ratkaissut talousongelmia päinvastoin tuonut niitä lisää..verotulot ovat vähentyneet…kotikuntakorvaukset valuvat Sastamalan ulkopuolelle..
Miksi ei näistä tärkeistä kunnan asioista järjestetä äänestystä ? ts. kyllä kuntalaisten mielipide olisi syytä ottaa huomioon, kun he verojakin maksavat.
Olet äänestänyt kuntavaaleissa! Soita edustajallesi ja kerro mielipiteesi.
Kiitos neuvosta…otan vaarin ja soitan
Koulujen sulkeminen on keino keskittää asumista Vammalaan, josta hyötyy paikallinen tonttimaata omistava päättäjä.
Pitäiskö ennen sen Sylvään kattoremonttia tarkistaa, kuinka homeinen se talo jo on, kun vuosia katto on jo vuotanut? Ettei sinne homepesään sitten siirretä oppilaita muualta.
opettajat jyräävät kaupungin hallituksessa ja valtuustossa…jopa lautakunnissa
Vieläkö kaupunki ja nämä vakinaiset opettajat kyykyttävät sijaisia ja määräaikaisia jättämällä loma-ajan palkka maksamatta…eli irti sanotaan keväällä ja palkataan uudestaan syksyllä…pysyy nöyränä ……jos palkataan
Pakko sanoa, että Kiikkaan ei mitään pakolaisia tulee asumaan, sillä meillä on muutenkin rahat loppu. Nytkin joudutaan sulkemaan kirjasto 😮
Lisäys äsköseen, huittisten huhkolinnassa on tilaa todella paljon
Kuuleppas nyt Kiikkalaine äijä, ei huhkolinnaan niin vaan ketään laiteta asumaan. Tarvitsemme paikan jossa urheilla.
ville nyt sitte
Nokun pakolaiset viärät meidän liikuntasalin, niin joutaapi teiränkin mennä!!!!
Rauha maahan ja Yrjö puuhun !
Oliskohan noihin kyläkoulujen pelastamiseksi aikoinaan pitänyt hakea katokorvauksia, kuten maataloudessa tehdään?
Kiikan koulu ei ole kyläkoulu…Tapiolan koulu aikanaan oli ja hyvä sellainen.
Ja yhteistyössä seurakunnan kanssa muistotilaisuuksia varten kunnon arvokas sali…jos seurakunta sulkee omansa…
Täytyy kiittää äetsän koulun rehtoria tehdyistä suunnitelmista…hyvällä yrityksellä oli saatu Kiikan koulu sopimaan Äetsän koulun tiloihin….mutta mitä järkeä on tehdä puolen miljoonan remontti että saadaan yksi koulu tyhjenemään
Isoin puute on ulkoalueet ja liikunta …iso haitta liikenteen melu…
Mistäs ne pikkukoululaiset esim.hiihtelee siellä äetsänkoululla, kun siellä on vaan rautatie ja maanteitä että silleen
Varilan koulun remontti olisi helpompi, jos mahdollisimman moni tai jopa kaikki koulun oppilaat siirrettäisiin rakennustöiden ajaksi Sylvään ja Äetsän kouluihin. Vajaan kahden vuoden kuljetusrumba on paljon helpompi rakentajille, opettajille ja lapsille kuin työskentely ja törmäily rakennustyömaalla, jatkuva siirtyily remontin alta eri tiloihin, pöly, melu, välituntialueiden muuttuminen rakennusvarastoksi jne. Varilan koulun remontin valmistuttua oltaisiin varmasti paljon viisaampia Läntisen alueen kouluverkon suhteen, mikäli aika käytettäisiin selvittelyyn ja suunnitteluun sekä asukkaiden osallistamiseen oikein. Esimerkiksi Tampereella näin on tarkoitus toimia Tesoman koulun kohdalla. Vanha koulu puretaan, oppilaat siirretään väliaikaisesti muihin tiloihin, ja uusi koulu muuten aloittaa yhtenäiskouluna.
Erona Kiikan koulun ja Äetsän koulun yhtenäiskouluajatukseen on kuitenkin se, että Tesoman koulun vieressä on erinomaiset liikunta- ja virkistysalueet, ja uuden yhtenäiskoulun viereen rakennetaan jopa uusi sisäliikuntahalli. Kiikan tapauksessa toimivammat tilat taitavat olla Äetsän koululla, mutta kaikki liikunta- ja virkistysmahdollisuudet lähes välituntialueita myöten ovat Kiikan koululla. Yläkouluikäinen siirtyy vaivatta kaksoistunnilla liikkumaan Äetsän koululta Kiikan koulun urheilukentälle ja kuntoradalle. Kolmas-neljäsluokkalaisellekin, pienemmistä puhumattakaan, siirtymä on liian pitkä.