Maanteillä siirrytään talvinopeuksiin.
Merkit vaihdetaan etupäässä torstaina ja viimeistään perjantaina. Valtaosalla maanteistä suurin sallittu ajonopeus alennetaan 80 kilometriin tunnissa ja moottoriteillä 100 kilometriin tunnissa.
“Matalammat talvinopeudet vähentävät tutkitusti onnettomuuksia, päästöjä ja päällysteen kulumista. Tutkimuksemme mukaan talvinopeudet säästävät vuosittain myös kahdeksan ihmisen hengen”, kertoo Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman.
Poikkeuksia nopeusrajoituksiin on. Osalla maanteistä satanen jää voimaan. Toisaalta joillakin tieosuuksilla nopeusrajoitus pudotetaan 70 tai 60 kilometriin tunnissa. Poikkeuksiin vaikuttavat muun muassa tien kunto ja liikenteen määrä.
Varaudu talven ensimmäisiin liukkaisiin
Päättyneen kesän ja alkusyksyn vakaat ajo-olosuhteet ovat totuttaneet kuljettajat käyttäytymään tietyllä tavalla. Kun olosuhteet äkillisesti muuttuvat, ei reagointi ja ajokäyttäytymisen muutos välttämättä ole riittävä.
“Liukkaalla kelillä auton pysähtymismatka pidentyy huomattavasti. Esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella kuivalla tiellä ajettaessa pysähtymismatka on 50 metriä, mutta jäisellä tiellä jopa yli 180 metriä”, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen. Hän myös huomauttaa, että liukkaus itsessään ei aiheuta onnettomuuksia, vaan kuljettajan oma toiminta tai monessa tapauksessa toimimattomuus.
“Nyt on syytä ottaa liukkaat riskipaikat omilla reiteillä huomioon. Erittäin tärkeä asia liukkailla keleillä on myös se, että kuljettaja itse tiedostaa, millaisilla renkailla ajaa ja missä kunnossa ne ovat”, sanoo Savolainen.
Kesänopeuksiin siirrytään tavallisesti maalis-huhtikuun vaihteessa, kun päivät pitenevät ja kelit paranevat.
Kyllä syksyllä heti nopeudet lasketaan. Keväällä ei mikään kiire olekkaan vaikka kelit sen sallisi.Kun noi uusien autojen omistajat vääntäisi hämärällä valot päälle ,maantiellä menee pimeällä paljon pimeä peräsiä autoja
Kiitä Sinä siitä tuota EU:ta !
Siinäkin on asia, joka Meppien olisi kuulunut hoitaa jo aikapäiviä sitten.
Tämä nopeusrajoitus tulee vain nastarengaskäyttäjien vuoksi. Tiet kuluvat huomattavasti enemmän kun ajetaan 100:aa. Keväällä samasta syystä pidetään pitkään nopeus alhaisena. Tämä pelleily poistuisi jos nopeus olisi aina 90 km/h.
Me elämme Pohjolassa. Aivan järkevää on rajoittaa nopeuksia.
Varros vaan mimmottia koohoja vielä tuleekaan, kun vähän aikaa kuluu…
vihrosta viimeiN
No niin , taas körötellään ens kevääseen.
Sakotusrajoitukset taas voimaan, saadaan valtion budjetti korjattua tämän “talven” aikana.
Ja on puppua että yksikään säilyy hengissä rajoitusten laskun takia.
Kaikki me kuollaan, jokaikinen – aikanaan
ja tällä tavalla ryömimisen tuskaan
Hyvä, että nopeudet lasketaan, jos hiukan peurakolarit vähenis. Ihmeellistä, ettei peuraa autoilija havaitse peltoaukean kohdalla, missä näkyvyyttä joka suuntaan vähintään puoli kilometriä!
Talvinopeudet ovat pelkästään positiivinen asia. Ajoaika Tampereelle pitenee muutaman hassun minuutin esimerkkinä. Jos on niin kiire töihin, niin kannattaa herätä vaikkapa 3-4 minuuttia aikaisemmin. Se kompensoi pidentyneen ajoajan.
Toivottavasti myös rekat noudattaa tätä talvinopeutta.
Toivottavasti sinä katsot vaikkapa navilla, paljonko corollasi mittari-80 oikeasti on.
Ehei, minä ajan mopoautolla.