
Liikennevahinkojen vammautumisriskin mukaan Sastamala on kymmenen kärkikunnan joukossa. Tilastossa tarkastellaan loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää asukaslukuun suhteutettuna.
Viime vuonna Sastamalassa sattuneissa liikennevahingoissa tuli tuhatta asukasta kohti seitsemän uhria. Vammautumisriskitilastossa sijoitus on kahdeksas. Yhteensä onnettomuuksissa uhreja oli 175.
Sastamalassa liikennevahinkoja sattui 411. Tuhatta asukasta kohti niitä oli kuusitoista.
Asukaslukuun suhteutetut onnettomuuksien ja uhrien määrät ovat Loimaalla yhtä suuret kuin Sastamalassa.
Liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja tilastoitiin viime vuonna koko maassa lähes 95 000. Niistä 44 prosenttia tapahtui pysäköintialueilla.
Tilastoja liikennevahingoista kokoavat Liikennevakuutuskeskus ja Onnettomuustietoinstituutti.
En yhtään ihmettele. Täällä ei autoilijat kunnioita vähääkään kevyttä liikennettä, eikä jalankulkijoita.
Myöskään liikenteessä joustavuus ei ole täällä luvallista.
Olisiko poliisin aika ottaa liikenteenvalvonta hallintaan muillakin osa-alueilla, kuin vain ylinopeuksissa?
Olisko kevyevliikenteen hyvä oppia suojatien käyttö. Lakataan kulkemasta mistä on lyhin tie. Pyöräilijöille tiedoksi kaikki suojatiet eivät ole pyörätien jatkeita.. Yleensä vammalassa ei tunneta pyöräilijöiden väistamis sääntöjä.
Autoilijat eniten pomppivat mistä sattuu, kun pitää päästä Puistokadun yli omalle peltilehmälle mahdollisimman vähällä liikunnalla.
Vilkkua ei myöskään ole tapana käyttää, tai se laitetaan päälle samalla, kun käännytään. Ja tuo kevytliikenne ei myöskään enää osaa varoa autoja. Tosi paljon vaan mennään autojen eteen ajattelematta, että ei se välttämättä pysähdy, kuin seinään. Lenkkeilijät ja koiranulkoiluttajat juoksevat pahimpaan ruuhka-aikaan autojen eteen ja on ihme, ettei enempää satu ketjukolareita.
Tieliikennelain 27. pykälästä: ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
Millä tavoin noudatat tuota lain kohtaa?
Ketjukolari ei ole koskaan eteenhyppijän vika.
Ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään joka tilanteessa niin, ettei töksäytä edellä menevää hanuriin.
Just joo. Voin siis kantaa esteen tielle ja naureskella autoilijoille, jotka eivät ehdi pysähtyä?
Lain mukaan noin. Joskin syyllistyt itsekin rikokseen.
Känniääliöiden kolarit ovat lisääntyneet. Toinen suuri ongelma on kaikki liikennesääntöjä osaamattomat sarvelliset, joista säntäilijöistä polkupyörät toikkaroivat keskustoissakin.
Vale, emävale, tilasto, kyllä ei pysty sanomaan em. uutisen pohjalta yhtään mitään riskiryhmistä ym.
Varsinkin jos tässä on kaikki humalaiset, huumekuskit ym. niin sieltä se syy löytynee.
Kevyt liikenne on aina iso murheenkryyni tämmösissä maaseututaajamissa kuten Vammala.
Autoja menee harvakseltaan ja tielle hypitään miten sattuu niin arvaahan sen että huonosti käy.
“pitää siis jäädä kotio koppaan maate !”
Ihmisiä on, ja kulkijoita on liikaa, siitä ongelmat johtuu, ja siitä yhteispelin sujumattomuudesta, itse kunkin omasta itsekkyydestä…
Kun ei tee mitään, eikä liiku missään, niin ei tule liikennevirheitäkään.
Ajelkaa van toisen puskurissa kiinni
varsinkin välillä Tampere-Sastamala, pimeän aikaan, no jotkut oppii vasta sitten turvavälin kun on ensin kolari tullut
Vilkku,vilkku ja vielä kerran vilkku
Se kun jotkut asuvat taajaman ulkopuolella mettässä niin eivät käytä suuntavilkkua siellä ja se tapa jää päälle sitten taajamassa.
Ei se aina ole metsäläisyyttä. Bemari-, Audi- ja Volvokuskeilla se on ylimielinen asenne: Pysähtykää köyhät katsomaan kun minä ajan. Muut ajakoot risteykseen tai ympyrään vasta, kun se on tyhjentynyt öykkärin autoesittelyn jälkeen.
vapaata riistaa
Alkuun kun halvaantuneena kuljin kadun yli 2000-luvun alussa Vammalassa, tukka nousi pystyyn jännityksestä. Nyt olen nähnyt vain kohteliaita autoilijoita. Olen hitaana selvinnyt kadun ylityksistä. Sairaalan kohdalla on vähän liian nopeasti vaihtuvat liikennevalot. Siitä en tahdo ehtiä kunnialla läpi.
Sastamala on lisäksi Suomen pahimpia peurakolarikuntia. Niissä tietääksi ei ole kuollut 2-jalkaisia, 4-jalkaisia senkin edestä. Hirviaitoja odotten, valot ihan turhia. Peurat ei juuri liiku pimeässä vaan juuri hämärän tullessa.
S-marketin kohdalla tullaan toista kaistaa ja palataan (kiilataan) toiselle kaistalle kiireellä ja välittämästä mistään. Pakko on päästä nopeasti toisen eteen, niin että toinen joutuu jarruttamaan kovasti. Oma napa tuntuu olevan tärkeintä. Jalankulkijoille, koiran ulkoiluttajille yms. heijastimet käyttöön myös lemmikille.
Kyllä näistä onnettomuuksista tapahtuu suurin osa valtatiellä 11 ja 12. Kiikoinen – Mouhijärvi, siihen väliin mahtuu vuodessa useampi mytty, samoin välille Sarkola – Huittinen. Vt12:lla Keikyässä OLI hirviaitaa pätkä, mutta se kerättiin pois Tapanin myrskyn jälkeen, kun korjaaminen olis vissiin vienyt liikaa euroja. Lisäks se ei ollut Vammalan ytimessä, ja reuna-alueisiinhan Sastamala ei tunnetusti sijoita penniäkään, eikä edes korjauspyynnön lähettämiseen nykyiselle tienpitäjälle. Tärkeämpää on saada katuvalot Vammalassa Tampereelle, että ihmiset näkee ajaa pois täältä, mutta toki sehän kaunistaa tilastoja. Olis kiva tietää, että kuinka monta näistä tapauksista johtuu kaupungin valvottavana olevan katujen ja teiden huonon kunnossapidon takia?
mielenkiintoista tietää kenen päätös oli ottaa hirviaita pois – ja miksi ei siitäkään keskusteltu julkisesti? Ei varoitusmerkkejä sentään poistettu !
Kyllä olisi keskusteltu, jos olisit kertonut havaintosi riista-aidan poistamisesta. Mutta ei. Tyrvääläinen tuppisuu vaan hautoo synkkiä pienessä päässään. Ei pukahda, vaikka on käytettävissä näin hieno ja syvällinen keskustelukanava.
Miksi ihmeessä ne varoitusmerkit olisi pitänyt poistaa.
Miksi kaikesta aina pitää keskustella julkisesti? Virkamiehillä on tietty liikkumavara, jonka sisällä voivat tehdä päätöksiä sovittujen suuntaviivojen mukaisesti.
Ennen muinoin punakaartissa tehtiin päätökset huutoäänestyksellä – tiedossa olevin tuloksin.
Kaikki panostus Sastamalassa on vain ja ainoastaan Vammalasta Tampereen suuntaan.
16:50: Nimenomaan kaikesta on syytä keskustella julkisesti! Avoimuus luo luottamusta, salailu tai joku viran puolesta annettu “liikkumavara” herättää epäilystä. Avoin keskustelu ja julkisuus ovat hyvä “vahtikoira” päätösten teolle ja niiden toteutumiselle. Se, joka pelkää julkista keskustelua, salaa itse jotakin.
Ei vaan mistään ei pystytä päättämään tuolla menettelyllä alle kahden kuukauden.
Kastellaanko kaupungin kukkaistutukset minäkin päivänä, jos sataa/ei sada, jne.
Pelleilyä.
Kunnon ledi lisävalot keulalle, niin vähenee noi eläinkolarotkin kun oikeasti näkee missä elukat liikkuu. Nykyään nuo valot jo vähintään kohtuu hinnoissa ja tosi helpot asentaa!
Tuo vilkun käyttämättömyys johtuu siitä, kun ostettu liian kallis auto, ja eriä vielä maksamatta, niin ei auta kuluttaa ettei vaan polttimo hajoa
annetaan niille eläimille lyijyä!!!!!!!!!!!!!
Ei siinä auta omat valot, jos hirvi juoksee täysillä pusikosta eteen. Harvoin ne elukat seisoo odottamassa yliajajaa. Vastaantulijoiden kirkkaat valot vain estävät näkemästä vaaraa, kun vastaantulija keksii käyttää kaukovalovilkkua ns. varoittaakseen. Useimmilla jää vielä kaukovalot päälle, kun ei osata käyttää sitä vilkkua.
Joo hirvieläinonnettomuuksien tuhoja voi vähentää pudottamalla nopeutta, kolaria on lähes mahdoton muuten estää. Silloin kun ajat kolarin niin elukan huomaa vasta kun on kolahtanut, juoksee kovalla vauhdilla vähän takaviistosta eteen.
1.12.2018 klo 16.38 ja klo 16.50, mitä on se teidän politikkanne; joissakin pitää olla niin näkyvyyttä, toisessa asiassa ei ollenkaan näkyvyyttä, älkää nyt seotko omaan näppäryyteenne ja lakatkaa noista iänikuisista
kaartivertauksistanne ja syyttelemästä tuppisuuksi