Paikallismedioiden viime viikolla laajasti uutisoimat maksuhuijausyritykset eivät olleetkaan huijauksia. Sastamalan kaupungin nimissä 2. tammikuuta tehdyt mobiilimaksupyynnöt ovat osoittautuneet inhimillisen virheen aiheuttamiksi.
Kaupunki tiedotti viime torstaina huijausyrityksestä, jossa kahteen Sastamalan Opiston puhelinnumeroon oli lähetetty perättömiä mobiilimaksupyyntöjä.
Sastamalan konsernilakimiehen Katja Arve-Salosen mukaan on ilmennyt, että aiheettomat maksupyynnöt johtuivat inhimillisestä virheestä.
Lähettämässään tiedotteessa Arve-Salonen kertoo, että kyse on ollut erään asiakkaan maksutapahtuman yhteydessä tekemästä, kertaantuneesta inhimillisestä virheestä.
Kyseessä ei siis ollut huijausyritys.
Arve-Salosen mukaan Sastamalan kaupunki ei ryhdy asiassa enempiin toimenpiteisiin eikä tiedota asiasta enempää.
Sastamalan kaupunki kertoi viime viikon torstaina mobiilihuijausyrityksestä, jossa kaupungin nimissä lähetettiin puhelimiin perättömiä mobiilimaksupyyntöjä. Viestissä luki ”Sastamalan kaupunki, OP/ Nordea pyytää 68,50 €”.
Asia tuli ilmi, kun Sastamalan opiston rehtori Sini-Mari Lepistö ja opiston palvelusihteeri saivat kännyköihinsä mobiilimaksut. Rehtorin viesti hävisi hänen avattuaan sen. Palvelusihteerillä on vanhempi puhelin, ja hän sai viestillä ohjeistuksen ladata Nordean siirtosovelluksen.
Katja Arve-Salonen ja Lepistö korostivat tuolloin, ettei kaupungilla ole käytössä mobiilimaksua. Sastamalan Opisto tai Sastamalan kaupunki eivät koskaan lähetä mobiilimaksupyyntöjä.
Erehtyminen on inhimillistä.