Tuomiston liikenneympyrässä on varaus ohikulkutielle

 

Sastamalan kaupungin suunnitteluinsinööri Pasi Lähteenmäki sekä Airix Ympäristön projektipäällikkö Oona-Lina Alila kertovat kiertoliittymän olevan halkaisijaltaan 49 metriä, eli kyseessä on kokoluokaltaan suuri liikenneympyrä, jos sitä verrataan esimerkiksi Hyrkin vastaavaan, jonka halkaisija on 26 metriä.

Vaikka Itsenäisyydentien, Turuntien ja Pesurinkadun risteykseen kaavaillun liikenneympyrän rakentamisesta, saati toteuttamisaikataulusta ei ole varmuutta kenelläkään, ovat suunnitelmat jo hyväksymistä vaille valmiina.

Sastamalan kaupungin suunniteluinsinööri Pasi Lähteenmäki nostaa yksityiskohdista esille  liikenneympyrän viisi ’sakaraa’. Suunnitelmassa on luonnosteltu varaus ohikulkutien liittymälle.

”Kilpinokan sillasta harva uskaltaa enää edes haaveilla, mutta ainakaan ajatusta ohikulkutiestä ei siis ole kokonaan kuopattu. Yhteys kiertoliittymästä Tampereentielle saattaakin toteutua heti Tuomiston risteyksen parantamisen jälkeen”, Lähteenmäki miettii.

Jouluksi pakettiin

Sastamalan ja Kiikoisten yhdistymishallitus laittoi kesällä säästölistalle muun muassa juuri Tuomiston risteykseen suunnitellun liikenneympyrän. Arviolta noin 900 000 euron suuruinen investointi päätettiin vaikean taloustilanteen vuoksi siirtää vuoden 2016 jälkeiseen aikaan. Taloussuunnitelmaluonnoksessa hanketta esitetään vuosille 2017 – 2018.

Vaikka kiertoliittymän rakentaminen alkaa näillä näkymin aikasintaan viiden vuoden kuluttua, toivoo Lähteenmäki suunnitelmia jouluksi pakettiin. Tekninen lautakunta käsittelee suunnitelmaluonnosta vielä marraskuun aikana.

Apulaiskaupunginjohtaja Jaakko Erjo arvelee liikenneympyrän nousevan puheenaiheeksi myös joulukuun budjettivaltuustossa.

Kiertoliittymästä lisää 7.11. ilmestyvässä Alueviestissä.

Kiertoliittymä on yksikaistainen, joten Itsenäisyydentie-Vammalantie muuttuu risteyksen läheisyydessä nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi. Risteysalueen ylittäminen helpottuisi uuden liittymän myötä myös jalkaisin tai polkupyörällä, sillä kaikkien tienhaarojen yli rakennettaisiin suojatiet turvasaarekkeineen. Kuva: Airix Ympäristö Oy.

 

 

 

 

Kommentointi ei ole käytössä.