Avin ratkaisu: Andersson toimi väärin muuttaessaan oppilaiden arvosanoja

Jari Andersson

Jari Andersson. Kuva: Alueviestin arkisto.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto katsoo Sylvään koulun rehtori Jari Anderssonin toimineen väärin korottaessaan omatoimisesti 16 oppilaan englannin kielen arvosanoja keväällä 2016.

Avin mukaan laki on asiassa yksiselitteinen. Perusopetusasetuksen mukaan oppilaan arvioinnista päättää opettaja. Oppilaan ollessa tyytymätön saamaansa päättöarviointiin voi hän pyytää koululta uudelleen arviointia. Tällöin rehtori ja opettaja päättävät arvioinnista yhdessä.

Rehtorin osallistuminen päättöarviontiin edellyttää näin ollen oppilaan tai tämän huoltajan ilmaisemaa tyytymättömyyttä saatua arvosanaa kohtaan. Rehtori ei voi kuitenkaan missään tilanteessa ryhtyä omatoimisesti muuttamaan opettajan tekemää päättöarviointia.

”Sillä seikalla, että rehtori on katsonut opettajan opetuksen olleen puutteellista, ei ole merkitystä perusopetusasetuksen tulkinnan kannalta. Opetuksen järjestäjän on puututtava puutteelliseen opetukseen ja mahdolliseen opetussuunnitelman noudattamattomuuteen työnjohdollisin keinoin, kuten tässä tapauksessa on toimittukin. Oppilaiden osaamisen arviointi kuuluu kuitenkin tästä huolimatta opettajalle”, avin ratkaisussa todetaan.

Aluehallintovirasto katsoo, että rehtori voi kuitenkin työnjohto-oikeutensa nojalla keskustella opettajan kanssa oppilaiden arvosanoista. Tämä onkin perusteltua erityisesti silloin, jos oppilailta tai heidän huoltajiltaan tulee lukuvuoden aikana paljon palautetta arvosanoista. Oppilaan edun kannalta on tärkeää, että arviointikäytäntö on koulussa yhdenmukainen, ja että arviointi vastaa oppilaan osaamista.

Jari Andersson ja kasvatusjohtaja Pekka Kares tuovat aville toimittamissaan selvityksissä esille, että kantelun alaisesta asiasta on keskusteltu työnjohdollisesti ja Anderssonille on annettu asian johdosta kirjallinen varoitus 26.8.2016. Kareksen selvityksen mukaan Sastamalan kaupungin kannan mukaan Anderssonin menettely asiassa ei ole ollut hyväksyttävää.

Asiaa avissa esitelleen Anna Sahavirran mukaan virasto antoi Anderssonille hallinnollista ohjausta. Päätöksellä ei ole muita seuraamuksia, eikä ratkaisusta voi valittaa.

Avi teki päätöksensä maanantaina 5. maaliskuuta.

Rehtori Anderssonin toiminnasta aluehallintovirastoon kanteli koulun kielten lehtori Katariina Huju.

Hujun näkemyksistä aiemmin Alueviestissä:

Nyt puhuu opettaja: ”Rehtorilla tarve todistaa minut epäpäteväksi” (5.9.2017)

Näin Andersson perusteli ratkaisuaan:

Rehtori Jari Anderssonista tehtiin kantelu aviin (3.5.2017)

34 vastausta artikkeliin “Avin ratkaisu: Andersson toimi väärin muuttaessaan oppilaiden arvosanoja”

  1. Nimetön

    Ei ole ihme että Sastamala on muuttotappiokunta kun tämä on johtavien virkamiesten tapa toimia, Luodaan itse säännöt ja sitten kommentoidaan menettelyä tämän kautta. Kohtuullinen haaste brändityöryhmälle kääntää tämä positiiviseksi viestiksi .

  2. Oppilaan äiti

    Mikä oli Hujua edeltävän opettajan pätevyys? Toisissa keskusteluissa annettiin ymmärtää, että hänen kokeensa olivat kovin helpot. Kenen arviointi oli oikealla tasolla.

  3. Nimetön

    Mikä on kanteluviranomainen Avin rooli tässä yhteiskunnassa? Onko Avi yhtälailla korruptoitunut?
    Suosivatko hekin omanlaisensa aatteen kannattajia?

  4. Nimetön

    Parempi kun jari keskittyisi oppilaiden käytöksen ohjaukseen. Nämä äidin pienet kakkapeput ajelevat ihan miten sattuu niillä mopoilla ja mönkijöillä kun lähtevät koulusta.

  5. Nimetön

    Voiko Andersson jatkaa edelleen rehtorina tämän kolmannenkin rikkomuksen jälkeen?

  6. Nimetön

    Kovasti näyttää lehtien palstoilla olevan näitä juttuja, jotka vihjaavat siihen suuntaan, että Sastamalan kaupungin esimiestyössä on pahoja puutteita puolella jos toisella. . . .
    Veronmaksajana olen huolissani, hyvin huolissani. Tämmöinen näkyy yleensä väistämättä organisaation tehottomuutena ja käy kalliiksi.

  7. Nimetön

    Lainaus AVIn lausunnosta:
    ”Oppilaan edun kannalta on tärkeää, että arviointikäytäntö on koulussa yhdenmukainen, ja että arviointi vastaa oppilaan osaamista.”

    Miten tämä toteutuu?

  8. Nimetön

    Kuka siellä Sylvää osaa tehdä hommat oikein? Tai muissakaan kouluissa? Onko ne kaikki ihan surkeita täällä Sastamalassa? Vai oiskohan jossain pienessä Mouhijärven koulussa asiat paremmin…

  9. Nimetön

    Jokainen tekee virheitä, mutta kaikilla ei ole ”munaa” myöntää niitä 🙂

  10. paska

    niin no hyväähän se ambde eli jarski nin tota Jari tarkoitti, ajatteli oppilaidensa parasta eteenpääsy mahdollisuuksissa. mitä sitten jos parantaa oppilaiden numeroita, voi kun silloin aikoinaan kun kävin koulua olisin ollut tyytyväinen jos numerita olis nostettu kun melkein tuolia väärin päin oli kaikki, mutta selvitty on ja onnellisesti hyvällä eläkkeellä.

  11. JTT&)

    Jari on tehnyt hienoa työtä Sylvään hyväksi!Paljon on tehny oppilaiden ja opettajien turvallisuuden lisäämiseksi!Puututtu huume/tupakointi/ koulumatkojen turvallisuuteen ym!Numerojen korottaminen on ny vähän niin tai näin?Kaikkia ei naama miellytä ja koitetaan korventaa pihalle konstilla millä hyvänsä?

    • Nykyohjeet

      Niin paatuneet rikolliset ovat aina moittimassa lakia huonoksi, sitä kun tulisi muuttaa palvelemaan omia tarkoitusperiä!

  12. Nimetön

    ”Numerojen korottaminen on ny vähän niin tai näin?”

    Miten sinä JTT&) näet että tuollainen toiminta voisi olla hyväksyttävää?

    ”niin no hyväähän se ambde eli jarski nin tota Jari tarkoitti, ajatteli oppilaidensa parasta eteenpääsy mahdollisuuksissa”

    Miten sinä paska voit ajatella noin? Mikä on muiden oppilaiden oikeusturva? Joku, jonka arvosanaa korotettiin saattoi viedä jonkun toisen opiskelupaikan. Onko tämä oikeudenmukaista?

  13. Väyrynen vai Andersson

    Kohtalaisen vähälle huomiota on jäänyt miten tästä eteenpäin? Palatuuko luottamus? Millainen on koulun työilmapiiri?

    Rehtori on toiminut väärin, hänelle on annettu hallinnollista ohjausta.

    Sympatiat ovat opettajan puolella. Riittääkö se hänelle?
    Miten oppilaat ja opettajat suhtautuvat päätökseen ja kokevat päätöksen? Lisääntyvätkö numeroiden uudelleen arviointi pyynnöt? Onko edes harkittu tehtäväkiertoa?

    Kumpi väistää…onko rohkeutta tehdä johtopäätöksiä.

    • Nimetön

      Väistää pitäisi sen joka teki väärin. Piste.

  14. Nimetön

    Olisipa mielenkiintoista nähdä keitten numeroita se Jari nosti. Ettei vaan olis kavereitten mukuloita?

  15. Yksinkertaista

    Asianosaiset voivat tehdä rikosilmoituksen. Ja kaikkihan me olemme.

  16. PK

    Olen erittäin ilahtunut että jollain on vielä rohkeutta pistää itsensä likoon oppilaidensa puolesta. Oli sitten kyseessä koulukuri, koulumatkat tai arvosanat. Muutama vuosikymmen aikaisemmin tämä oli itsestäänselvyys, mutta nykyään moni valitsee helpomman tien ja kääntää päänsä kuten muutkin.

    • Nimetön

      Et voi olla tosissasi! Oppilaittensa = suosikkiensa? Miten valikoituivat nämä armolliset, joitten numero nostettiin? Missä on arvioinnin oikeellisuus, tasa-puolisuus, törkeää toimintaa rehtorilta! Miten voi edelleen toimia tehtävässä?

  17. Nimetön

    Jari pistää oppilaat toisia oppilaita vastaan.
    Auttaako hän kokoomuslaisia oppilaita muiden edelle?

  18. Nimetön

    Missä valta siellä ongelma. Mutta kumpi turmelee enemmän? Valta, vai vallattomuus. Krähyn toinen osapuoli kielten lehtori on sanonut joutuneensa ajojahdin kohteeksi. Sellaista ei saa tapahtua. Myös opettajalle kuuluu työrauha.

  19. Paavo J Vammaskoski

    Jospa tehtäisiin Andessonista kaupungin yhteinen syntipukki. Tekipä kuka mitä tahansa, Andersson haukutaan.
    Maksetaan tietenkin kunnon palkka.

    • Nimetön

      Paavo, oletko oikeasti sitä mieltä että Sylvään rehtori olisi toiminut oikein? Puhut syntipukista. Hän on syyllinen, hän on todistetusti toiminut väärin ja saanut toimistaan useamman varoituksen. Tiedät varmaankin että luottamustoimiensa vuoksi Anderssonille ei helposti varoituksia ja moitteita anneta, jos hän olisi tavis hänet olisi jo varmaankin irtisanottu. Ymmärtäkää nyt jo kaikki että Jari teki väärin -eikä ensimmäistä kertaa.

  20. Nimetön

    Kyllä tälläkin palstalla näkyy mitä Sylvään koulu on tuottanut: osa ei ymmärrä mistä puhutaan, osa palvoo Sylvään koulun rehtoria edelleen kumartaen Sylväälle päin ja loput ei osaa edes oikeinkirjoitusta!

    • Nimetön

      ja sinäkö muka kaiken besserwisserinä tiedät? Ei kaikki oo samanlaisia.

  21. Nimetön

    Onkohan noita numeroita ennenkin muuteltu? Sitä ei tiedetä, jos sen tekee hiljaisuudessa.

  22. Nimetön

    Eihän tämä asia taas painu, tai paineta, unhoon, kun päättöarvioinnit taas lähestyvät. Että Sylväälläkin seurataan rehtorin toimia arvioinnissa. Pakko kai, jos ei vieläkään pysty myöntämään virhettään, vai voidaanko puhua rikoksesta?

  23. Nimetön

    kun mä täytän kelan ja työkkärin lappuja en mä sinne päästäni saa lukuja heitellä,viele erikseen joudun vannoon tiedot oikeiksi,,,,,,,,,mutta en olekkaan kokkari

  24. Niin juu

    Tästä olisi pitänyt tehdä poliisille tutkintapyyntö. Tuollaiset Avit ovat yhtä tyhjän kanssa.