Arto lähti moottoripyörällä Eurooppaan – takana 35 maata ja 25 000 kilometriä

Arto Kaasalainen hankki BMW-merkkisen matkapyöränsä keväällä. ”Euroopan reissut olivat sille todellinen sisäänajo”, mies naurahtaa.

Sastamalalainen Arto Kaasalainen on tehnyt tänä vuonna jo kaksi pidempää moottoripyöräreissua, jotka ovat vieneet hänet Alpeilta Balkanille ja Espanjasta Välimeren maihin saakka. Ensimmäisen, kuukauden kestäneen matkansa hän ajoi huhtikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin. Jälkimmäinen ajoittui syyskuuhun ja lentopallon MM-kisoihin.

”Ajoin Tallinnasta Balkanille, Kreikkaan ja Turkkiin ja sieltä Bulgarian Varnaan, missä Suomen ottelut pelattiin. Takaisin tulin Romanian ja Baltian kautta. Reissuun meni kaksi ja puoli viikkoa”, Kaasalainen kertoo.

Kevään reissulle hän lähti vailla minkäänlaisia suunnitelmia. Tarkoitus oli ajella fiiliksen pohjalta mahdollisimman monen maan läpi ja tutustua niiden käytäntöihin esimerkiksi tietullien osalta. Mies kuvaileekin reissua eräänlaiseksi opintomatkaksi.

”Kun on kerran kunnolla harjoitellut, on helpompi lähteä liikenteeseen jatkossa”, hän perustelee.

Toinen painava syy pitkäaikaisen unelman toteuttamiseen oli vakava sairaus. Kaasalainen aloitti syöpähoidot melko tarkkaan kaksi vuotta sitten.

”Syöpä saatiin leikattua vasta kolmannella kerralla, ja viimeisestä leikkauksesta tuli nyt kuluneeksi 1,5 vuotta. Tämä ajanjakso on opettanut elämään spontaanisti ja hetkessä. Jos tulee joku hullukin idea, jonka toteuttaminen on kuitenkin mahdollista, miksei sitä tekisi?”

Moselin laakso on Saksaa kauneimmillaan. Kuva: Arto Kaasalainen.

Reittiohjeita ja uusia tuttavuuksia

Kaasalaisen reissut sujuivat vailla vastoinkäymisiä. Suomen rekisterikilvillä ja lipulla koristettu BMW herätti huomiota maailmalla, ja sastamalalainen saikin tämän tästä tehdä tuttavuutta paikallisten kanssa. Kun Kaasalainen jätti pyöränsä hetkeksi bensa-aseman pumpun viereen maksaakseen sisällä ostoksensa, oli kulkupelin vieressä melkein aina joku ihastelemassa ajokkia.

”Suomessa kaikilla on oma reviiri. Matkalla sai tottua siihen, että ihmiset tulivat lähelle, kyselivät, puristivat kättä ja toivottivat turvallista matkaa. Mukanani oli Euroopan kartta, johon merkkasin reittiäni. Usein sain ihmisiltä hyviä vinkkejä siitä, mitä reittiä ajaisin seuraavaan määränpäähän.”

Jos opettelemista oli ihmisten tavoissa, oli sitä myös liikenteessä. Mitä kauemmas Suomesta Kaasalainen kaasutti, sitä nopeammaksi liikenne muuttui.

”Jos Euroopassa ajettaisiin niin kuin Suomessa ajetaan, ei kukaan pääsisi mihinkään. Toisaalta Suomessa liikenteen turvallisuus on tärkeää, mikä on hyvä asia. Niin monta liikenneonnettomuuspaikkaa tuli matkan aikana nähtyä.”

Bosnia-Hertsegovinan karua maisemaa. Kuva: Arto Kaasalainen.

Vuoristotiet upea kokemus

Kaasalaisen mukaan nopeusrajoituksilla ei ole juuri painoarvoa maanteillä, sen sijaan taajamissa kaasujalkoja valvotaan tarkasti.

”Maanteillä ajetaan niin lujaa kuin mahdollista. Esimerkiksi Puolassa oli ihan normaalia, että taajaman jälkeen kiihdytettiin suoraan 50 kilometrin tuntinopeudesta 140 km/h -vauhtiin.”
Vaikka vauhti on paikoin kova, autoilijat kunnioittavat motoristeja.

”Kun autojono pysähtyy, on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että moottoripyörä ajaa autojen välistä jonon keulille. Se kuuluu asiaan, eikä kukaan heristä nyrkkiä sen takia.”

Vaikka matkaan mahtui paljon maanteitä, ajoi Kaasalainen mahdollisuuksien mukaan pienempiäkin väyliä pitkin.

”Varsinkin vuoristotiet olivat upea kokemus. Ajoin ensin Pyreneiden vuoriston, Alppien ja Karpaattien yli ja sitten takaisin. Kapeat, mutkaiset tiet antoivat mahdollisuuden keskittyä maisemiin.”

Koko jutun, kuten Kaasalaisen matkavinkit, voit lukea keskiviikkona ilmestyvästä Alueviestistä.

Kukkulan päältä aukeaa upea näkymä Kroatian Dubrovnikin vanhaan kaupunkiin. Kuva: Arto Kaasalainen.

4 vastausta artikkeliin “Arto lähti moottoripyörällä Eurooppaan – takana 35 maata ja 25 000 kilometriä”

  1. Tässä on asiaa

    ja opiksi meille kaikille.
    Tullaan taas vaivattavaksi kun työt jatkuvat.
    Terveiset ja voimaa ja vointia jatkoon.

  2. Kova luu

    Arto on kova luu kun Alppien kapeat mutkaiset tiet antavat mahdollisuuden keskittyä maisemiin. Yrittäkääpä itse !

  3. Nimetön

    Todella hyvin kirjoitettu juttu ja tarinasta olisi mallia meille kaikilleTartutaan hetkeen jos kantti kestääTsemiä Aako