Onneksi meillä on ay-liike ja valveutuneet työntekijät ovat järjestäytyneet. Jos meillä ei olisi oikeutta järjestäytyä, mitenköhän asiat olisivatkaan?
Olen itse ollut jo opiskeluajoista lähtien ammattiliiton jäsen ja toiminut pitkään ammattijärjestöni hallituksessa ja valtuustossa.
Nyt ay-liike sai maan hallituksen vetämään takaisin esitystään irtisanomissuojan heikentämisestä. Ja vielä aktiivimallin ottamisen uuteen tarkasteluun. Hyvä näin.
Pääministeri Sipilän tuntuu olevan vaikeaa antaa periksi. Vaikka hallituksen oma työministeri totesi, ettei lakiesitys lisää työllistämistä juurikaan ja että se vain keväällä keksittiin. Talouden Nobelin saaja Bengt Holmström esittää todella oikeistolaisia ajatuksia työelämän uudistamiseen ja Sipilä tuntuu nielevän sen kaiken.
Akavan puheenjohtaja Fäder esitti Holmströmin linjoilla, että maahanmuuttajille voitaisiin maksaa pienempää palkkaa. Myöhemmin hän selitti, ettei sanonut niin ja tarkoitti juuri päinvastoin. Onneksi oma ammattijärjestöni, joka kuuluu Akavaan paheksui lausuntoa.
Tämä kaikki osoittaa, että painostuksella saadaan aikaan tuloksia. Ilman ay-liikettä työntekijöiden asema olisi todella huono ja täysin työnanatajien armoilla. Siksi en ymmärrä niitä työntekijöitä, jotka eivät ole järjestäytyneet. Kuitenkin hekin saavat kaikki ne edut, jotka ay-liike neuvottelun tuloksena saa aikaan.
Lakkotilanteet aiheuttivat muutamia ylilyöntejä, kuten ministeri Terhon kommentit, että viedään leipä lasten suusta.
Kuitenkin on niin, että juuri työntekijät tekevät yrityksen tuloksen, vaikkakin omistajat saavat bonukset. Aika ironista on, että nykyinen hallitus on joutunut vetämään monia esityksiään takaisin joko asiantuntijoiden lausuntojen takia tai joukkovoiman painostuksen.
Eläköön joukkovoima ja solidaarisuus!
Pirkko Niemi
valtuutettu, vas
laitettiin sipilä ”polvilleen”
Kommentti kuvastaa juuri sitä mikä on meneillään työmarkkinapolitiikassa.
Ay-änkyrät kiristävät Suomea uhkailemalla ja reagoimalla mitättömään asiaan täysin järjettömästi.
Se mikä tässä on positiivista on se, että ay on kuihtuva ja kuoleva entisaikojen dinosaurus.
Niemen mielestä Talouden Nobelin saaja Bengt Holmström ei ymmärrä ay-liikkeen tavoin taloudenhoidosta.
No Suomessa on mielipidevapaus.
Pelottaahan se, kun huomaa vanhojen stalinististen rakenteiden murenevan alta.
Esim. Juopottelevaa linja-auton kuljettajaa ei saa irtisanoa. Prosessi alkaa työllistää tuomareita. Syyllistyy uudestaan juopotteluun. Eikö tällaisesta pitäisi päästä eroon mahdollisimman pian suojeluun sijaan ennenkuin ihmisiä kuolee linja-autollinen.
Kyllä tällaisen kuskin on voinut nykylain mukaan irtisanoa, kuinka sitten uuden lain mukaan, kun Sipilä ja yrittäjien Pentikäinen oikein sähläävät.
Eipäs ole, siinä se järjettömyys juuri onkin. Käryn jälkeen kuskille pitää pyrkiä löytämään jotain muuta työtä yrityksessä esim. siivoamista ja hänet on ohjattava katkaisuhoitoon. Jos noista edellä mainituista toimista ei ole hyötyä ja ryyppääminen toistuvasti häiritsee työntekoa, niin sen jälkeen voi irtisanoa.
Tähän järjettömyyteen hallitus yritti oikeutetusti puuttua. Ay-änkyrät olivat sitä mieltä, että juoppoja pitää paapoa yrittäjän rahoilla edelleenkin.
12:55 Yl sada vuat sit ol sellassi paikoi jos vinkuri ihmissi piesti työintoa lissä. Aik laill tasa 100v sit piretti vinkuri ihmissi mont vuot leireil ilm ruokka. Sit aletti kyyrihtelemä vinkuri ihmissi. Ain on vinkureist ihmisist kaikke maailma vaiv sopuleil.
Onko nämä vinkurit samoja, jotka kävelivät maalaistaloihin ja kartanoihin sisään, ampuivat isäntäväen, ryöstivät kaiken irti lähtevän ja tuikkasivat rakennukset tuleen?
Onneksi on ay-liikkeet, elinkeinoelämä ja ennenkaikkea vahva hallitus. Kyllä Sipilä on hienosti vetänyt sinipunaa keskustalaisessa tolkussa
Eteenpäin Jouko Ahosen viitoittamaa tietä.
Kaikkien maiden proletaarit yhtykää!
Laitetaan Suomi ja Suomen talous polvilleen. Meillä on keinot kiristää ja vaatia valta ja rahat itsellemme. Miksi siis emme tekisi niin?!!
Niemi ei ole tainnut huomata, että ammattiliittojen jäsenmäärä on melkoisessa pudotuksessa ja alamäki vain jyrkkenee.
Samaan aikaan YTK:n jäsenmäärä on melkoisessa nousussa, kun palkansaajat eivät enää kehtaa kuulua vanhakantaisiin junttaliittoihin, joiden jäsenmaksut käytetään raskaan organisaation pyörittämiseen ja hämärään kiinteistöbisnekseen.
Kyllä, nämä Niemen ulostulot ovat kuolintuskissaan olevan järjestön viime korahduksia. Ei tarvitse olla edes ay-vastainen kun ymmärtää että ay-liikkeellä ei ole tulevaisuutta.. Ihmiset eivät halua sitoutua menneisiin instituutioihin : ay-liike ja kirkko etunenässä . Työmarkkinat ovat jatkuvassa murroksessa ja työntekijät voivat olla monesaa eri roolissa, yhä useammat yrittäjinä.
Kuka kaipaa tätä vanhakantaista, huonolla imagolla olevaa ay-liikettä joka ajaa ainoastaan omia etujaan.
Nämä viime vuosien työntekijöiden ehtojen jatkuvat heikennykset tulevat vahvistamaan ay- liikettä. Sipilä ja kumppanit ovat jakaneet kansaa pitkäksi aikaa.
🙂
Tuohon et taida uskoa edes itse.
Saattaa olla mutta suurempi enemmistö on kuitenkin oikeistolaisen talouspolitiikan kannattajia.
Ei se että ay-liike saa mediassa näkyvyyttä tarkoita yhtään mitään.
Oikeistolaista talouspolitiikkaa on monenlaista,
Amerikkalaiset pitävät Suomen noudattamaa talouspolitiikkaa sosialistisena.
15:53 Silloin -90 luvulla harjoitettiin kans oikeistolaista talouspolitiikkaa. Monet hyvät ja toimivat firmat ajettiin konkurssiin. Koska haluttiin pelastaa rahalaitokset, ainakin tietyt. Monet yrittäjät varmaan vieläkin kipuilee niistä. Näinkö nopeasti porvareita äänestävät yrittäjät, ovat unohtaneet oikeistolaisen talouspolitiikan? Ja mikä määrä tuli työttömiä, tästä oikeiston ahneuden huipentumasta.
Suomessa harjoitettu vahvan markan politiikka ajoi maan romahduksen pisteelle -90 luvun alussa.
Koiviston konklaavi eli demarit pankkien pelastamiseksi uhrasivat valtavan määrän yrityksiä rahojen loppuessa v.1992.
Demarit Mauno Koivisto, Kalevi Sorsa ja sinipunan valtiovarainministeri Erkki Liikanen hallitsivat Suomea heikon pääministerin Harri Holkerin aikana. Suomen pankin pääjohtaja Rolf Kullberg tiesi tuhon tulevan, mutta rohkeus petti demareitten painostuksen alla.
Kaikki kaameus kaatui Esko Ahon hallituksen hoidettavaksi ay- liittojen painostaessa yleislakoilla maan hallitusta.
Paavo Väyrynen ennusti vahvan markan yhdessä Venäjän kaupan hiipumisen kanssa johtavan tuhon tielle, mutta hänet syrjäytettiin Koiviston toimesta.
Tuossa muistoja -90 luvulta.
Totta joka sana edellä, Esko Aho olisi tosiaan reformillaan saanut talouden nousuun.
Ay henkilöt työpaikoilla ovat turhaa melua pitäviä, omasta mielestään ohjaavat asioita. On vaan tosi että näiden annetaan luulla että vaikuttavat, mutta niin ei ole. Osaava johto osaa kehittää juuri siihen suuntaan kun omistajat ja tuloshakuisuus vaativat. Aina voi pitää teatteri Yt ja hoitaa pois rivistä ne jotka ei puhu samaa kieltä strategian hengen kanssa.
18:51 Myös kirjoituksissa on hyvä edes pyrkiä totuuteen. Esko Aho aloitti pääministerinä 1991 ja valtiovarainministeri oli Iiro Viinanen. Ensin romuttivat valtiontalouden ja sitten oli tarkoitus tuhota ammattiliitot. Jälleen kepulainen pääministeri höökii päin ay-liittoja. Eli niitä samoja ihmisiä, joita kepulaiset koittavat puhua pyörryksiin, ensi keväänä ennen eduskuntavaaleja.
Höpö höpö, kyllä 80-luvun vahvan markan politiikka oli syy ja seuraus 90-luvun lamaan. Hyvin asiallinen kirjoitus 18.51, totta joka sana.
Kyllä Esko Aho aloitti v.1991 pääministerinä ja pelasti yhdessä Iiro Viinasen kanssa maan vararikolta.
Vararikkoon maan johdatti Harri Holkerin ns.
”hallitun rakennemuutosen”hallitus.
Holkerin hallitus valtiovaraiministerinä Erkki Liikanen sitotui vahvaan markkaan ja tulos tiedetään.
Mauno Koiviston konklaavi on taloudenhoidossa historiamme pahimpia epäonnistujia.
19:35 Aho-Viinanen hallitus hoki, että markkaa ei devalvoida. Kunnes sitten tehtiin niin. Yrityksillä oli paljon valuuttapohjaisia lainoja, siinä meni monta hyvää firmaa nurin. Ja omistajat jäivät velkavankeuteen. Totuus kaipaa puolustajansa.
Koskaan kukaan ei todellakaan sano, että devalvoidaan, siitähän kaaos syntyisi, mikäli sellaista sanottaisiin.
Konklaaviin kuuluvista hattua pitää nostaa Kalevi Sorsalle. Hän yritti tilanteen tajuttuaan puhua järkeä ay-väelle kilpailukykyä parantavista toimista.
Samoista toimista, joita nykyisin Kikynä tunnetaan.
Sorsan vetoomukset meni kuuroille korville agitaattorien yllyttäessä kansaa yleislakkoon.
Paljon kaatui yrityksiä työläisten syrjäytyessä työn ulkopuolelle, osan kohdalla loppuiäksi.
Ay- väki näytti valtansa karmein seurauksin.
Porvarit eivät välittäneet yrityksistä, ainoastaan rahalaitokset pelastettiin. Moni firma jäi tyhjänpäälle killuun. Kylmää kyytiä porvareilta. Omilleen ja palkansaajille.
Olisiko hallituksen pitänyt jättää devalvoimatta?
Mikäli olisi, miten Suomen kilpailukyky olisi nostettu?
Joitakin liikepankkeja olisi voinut päästää surutta kaatuun. Kuten markkinatalous edellyttää. Silloin survottiin miljardit kuitenkin suuroimistajien säkkeihin. Iso raha meni ”kotiin”. Raatajien työn tulos.
Harmi ettet ollut tuolloin päättäjänä.
Pirkko Niemi Mouhijärveltä olisi varmaan ehdottanut sinua Talouden Nobelin saajaksi.
Silloinen porvarihallitus ei olisi sitä sallinut. Olisin joutunut maastapakoon. Enkä muuten ole nytkään päättäjänä.
Et ole koskaan ollut päättäjänä, tuon kirjoituksistasi on luettavissa.
Kylläpäs täällä ollaan taas kansan- ja kansainvälisen talouden asiantuntijoita. Kansainvälinen suurkapitalismi kaatoi pikkuvaltioiden valuuttoja ihan vaan ansaitakseen. Siinä auttoivat hölmöt, vedätettävät, kansainvälisen rahamaailman hullaannuttamat pikkuvaltioiden johtajat, esimerkiksi Suomen porvarihallitus. Siinä ei kysytty, devalvoidaanko, vaan se oli tehtävä, kun Wall Streetin valuuttahaukat olivat ottaneet tyhmiä päätöksiä tehneen hallituksen panttivangikseen. Täydellinen antautuminen tapahtui, kun Suomen markka päästettiin kellumaan.
Sipilä on tehnyt suuren palveluksen AY liikkeelle. Tässä näkee mitä porvarit, työnantajat ja yrittäjät oikeasti ajettelevat työelämästä ja palkansaajan asemasta.
Kaikki edut pitäisi poistaa ja Suomeen luoda halpatyömarkkinat jossa porvarit ja yritykset tahkoaisivat suuret voitot ja kansa näkisi nälkää ja ostovoima olisi heikko.
Sipilä itse myynyt yrityksensä 100 miljoonalla markalla ja kaiken heikkomassa asemassa olevilta työttömiltä, pienituloisilta ja pätkätyöläisiltä leikataan viimeisetkin pennit pois. Täysin kusipää koko mies ja samaten yrittäjien nokkamiehet.
Onneksi on vahva AY liike ja nämä toimet vain vahvistavat sitä.
Tärkeintä satamissa ja kuljetuksissa kova ja vahva AKT, joka pistää satamat ja kuljetukset seis ja mikään ei liiku minnekään jos porvarihallitus ja yrittäjät rupeavat isottelemaan ja sanelemaan ehtoja.
satonen ja kumppanit ottivat lukua
Jhl ei ole ollut lakossa koskaan palkkojen takia. Nyt oli politiikan takia. Olen aina luullut että jasenistön edunvalvonta on liiton ykkösasia. Näyttää li andersson ja rinne olevan. Jhällälle on kuitenkin aina kelvannut muiden tappelemat korotukset. Kyllä näin on että ay pomot ovat jo kaivaneet maan altaan.
Historiasta opitaan sen verran että vasemmistosta ei ole koskaan löytynyt talouspoliittista osaamista ja vastuunkantoa, lakkokenraaleja kyllä kuten nämä Niemenkin ulostulot osoittavat.
Kovapäistä porukkaa tämä ay-väki, vaikka aika ajaa ohi vasemmalta ja oikealta niin mitään ei näytä oppivan.
5:59 Kenen historianopetusta kuuntelee. Porvarit ovat ainakin velkaannuttaneet Suomen. Lipposen lopettaessa pääministerinä vuonna 2003 valtionvelka oli noin 63 miljardia. Sen jälkeen 15 vuotta ollut porvarit pääministerinä. Kas kumma. Valtionvelka on ryövääntynyt 105 miljardiin! Siinä sitä, porvarien talousoppia. Silti oikeisto kaiken lisäksi leikkaavat, palkansaajilta ja eläkeläisiltä. Mutta yrityksille jaetaan tukia mitä monen moisessa muodossa. Rikkaitten sosiaalitukia!
Tiedätkö mitä velkarahalla kustannetaan? Sosiaalipummien, työttömien, laiskojen ihmisten velaksi elämistä.
Yrittäjät maksavat itse eläkkeensäkin, ay-liike keinottelee verovapailla miljardiluokan pääomilla ja täällä joku ihmettelee valtionvelkaa.
Kyllä siitä velkarahasta iso potti menee yritystukiin. 5 miljardia,.että tärähtää. Lisäksi ylimitoitetut verohelpotukset.paremmalle väelle, syö veropohjan. Kansa joutuu kärvisteleen.
”Yrittäjä alkoi panostaa työntekijöiden kunnioittamiseen – liikevaihto kasvoi räjähdysmäisesti” Uutinen kertoo, että joku yrittäjä on löytänyt aivan uuden tavan kohdella työntekijöitään.
Nyt ei auta muu kuin Suomi nousuun ja nämä ns. ”ay-työntekijät” Yrittäjiksi ja palkanmaksajiksi.
Mikäli heistä ei siihen ole niin jääköön kotiin vaatimaan ja katsomaan peiliin!
1.11.2018 07:36 Oletko huonosti menestyvä yrittäjä, kun olet noin katkera työntekijöitten puolustaessa oikeuksiaan? Yrittäjien elämisen maksavat viime kädessä asiakkaat, jotka ovat töissä käyviä ihmisiä. Eikö sinun pitäisi pitää huolta, että asiakaskuntasi voi hyvin? Lama syntyy ja yritysten konkurssit alkavat, kun kuluttajien rahat loppuvat tai luottamus tulevaisuuteen heikkenee ja vie halut kuluttamiseen. Demarit ovat yrittäjän turva huolehtiessaan palkkatyöläisten, kuluttajien hyvinvoinnista.
Voima ilman vastavoimaa on mahdoton tilanne. Sellainen järjestelmä ei voi pysyä tasapainossa, se alkaa kaatua johonkin äärilaitaan. Jos markkinavoimille ei ole vastavoimaa, joka rajoittaa voittojen ahnehtimista, seurauksena on syvään lamaan kuristuva yhteiskunta, jonka jäsenet on puristettu kuiviin. Muutamalla rikkaalla on kaikki varallisuus, muut elävät kurjuudessa. Sellainen tilanne purkautuu väkivaltaisesti. Demarit ja muut markkinatalouden kokonaisuuksia ymmärtävät ei-porvarit ovat näin myös yhteiskuntarauhan ja hyvän elämän puolustajia.
Oikeistolle kaikki bisnes käy. Siksi huippuvoittoja tuova sotateollisuus on heille hunajaa, josta ei voi pitää näppejään erossa. Sotateollisuus kukoistaa, kun sen tuotteita käytetään, siis soditaan. Siksi aseteollisuuden kärkimies Trump lietsoo sotaa lähi-idässä. Oikeiston sotainto vaan johtaa herkästi laajeneviin selkkauksiin ja pahimmillaan maailmansotaan. Vasemmisto on aina edistänyt rauhan aatetta, poislukien entisen Neuvostoliiton onneton yhteiskuntakokeilu, joka sortui ahneeseen ihmisluontoon. Länsimainen edistyksellinen ja maltillinen vasemmisto on maailmanrauhan tae.
Jopa kommunismin ja markkintatalouden yhdistelmä voi olla menestynyt yhteiskuntajärjestelmä, kuten Kiinan esimerkki osoittaa.
”Työaikanako” tuon kirjoitit?
Nimimerkki Nimetön 10:08, olen ansaitulla työeläkkeellä pitkän, ansiokkaan työuran jälkeen. Entä sinä, miten sinulla on aikaa kirjoitella tyhjiä, riitaa haastavia kirjoituksiasi?
Niin että et ole ennenaikaisella sairauseläkkeellä vai?
Kirjoituksista näkee minkälaista jälkeä nykyhallitus on saanut aikaan yksipuolisilla toimillaan. Vastakkainasettelu on ainakin saatu aikaan. Sopimisen kulttuuri on romutettu ja sanelu tullut tilalle.
Kyllä näkee kuinka vasenlaita työntää tarinaa.
Sen sijaan, että olisi nyt rakennettu kaikki yhdessä Suomea, vasenlaita työntää höpöä palstat täyteen.
Rinteestä ja kumppaneista ei ole pelastajaksi.
Rikkovat paljon jos pääsevät valtaan.
Öljyt, haluaisit rakentaa yhdessä Suomea, mutta et haluaisi toista puolta kansasta, saati Suomen suurinta puoluetta mukaan. Näetkö ristiriitaa?
suomen suurin puolue on keskusta, katso viime vaalien tulos jos muisti prakaa!
13:42 Siitä se alamäki sitten alkoi palkansaajille. Mutta siniset ei ole saaneet yhtään ääntä eduskuntavaaleissa, mutta kenottavat silti hallituksessa. Kenen luvalla? Ja ministereitäkin heillä on ainoastaan kaksi vähemmän, mitä Lumikilla oli kääpiöitä.
Öljyt. Olisi nyt rakennettu yhdessä Suomea.
Porvamulkut ja hallitus nyt vaan sortavat sitä ja yksipuoleisesti heikentävät palkansaajien ja pienituloisten asemaa. Suurituloiset saavat verohelpotukset ja yritykset tahkoavat voittoa omistajilleen ja nauttivat nousukauden hedelmistä kun toisaalla maksuhäiriö merkinnät kasvavat ennätyslukemiin ja leikkaukset kohdistuvat yksinomaan väestön vähäosaisempiin.
Onko tämä sitä yhteistä rakentamista. Kuinka vielä kehtaat puhua noin. Näkee mikä yksipuolinen näkökanta on oikeistolla.
Väestön vähäosaisten puolustajat ay-pomot ovat ainakin onnistuneet omien palkkojensa nostossa.
Vuosiansiot 220 000 – 300 000 euroa ja mahtavat ruokapadat lisäetuna.
Kuva Teollisuusliiton varapuheenjohtajasta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Teollisuusliiton johtajalla on n. 220000 jäsenen hyvinvointi vastuullaan. Joku yksinyrittäjä, bloggari tai tietokonepeluri ansaitsee enemmän ilman vastuuta kenestäkään. Kun verrataan Teollisuusliiton johtajan palkkaa EK:n pomon 1,5 miljoonan euron vuosipalkkaan, tajuaa tyhmempikin, että ay-liikkeen palkat ovat vastuuseen nähden kohtuullisia. Eikä EK todellakaan aja palkansaajien asiaa, sen johtajan aika kuluu Suomen hallitusta lobatessa, kun 24 jäsenliiton asiat eivät paljon töitä vaadi.
Joo ay-liike vie omiansa kuin pässiä narussa, nämä onnettomat vähävaraiset maksavat pienistä palkoistaan jäsenmaksuja jotta Hakaniemessä voidaan paksusti.
Vasemmiston ja työväenliikkeen joukkovoima on aina perustunut tiedon pimittämiseen, yksinkertaista on helppo höynäyttää, historia toistaa itseään.
Ja sinä maksat EK:n johtajalle miljoonapalkkaa? Mitä saat vastineeksi? Jos et ole ammattiyhdistyksen jäsen, et tiedä sen tuomasta turvasta työläiselle mitään. Tottakai pienipalkkaisen kannattaa kuulua liittoon, ei se palkka nouse EK:n myötämielisyydellä. Tarvitaan joukkovoimaa, ay-liikettä.
Kyllä harvassa on ne pienyrittäjät jotka ovat EK: n jäseniä, Suomen Yrittäjiin varmaankin kuulutaan pääosin.
Kyllä työehdot pitää sopia työpaikoilla, siinä ei tarvita SAK:ta eikä EK:ta.Piste.
Pienyrittäjän ja työttömän ainoa ystävä on maan hallitus.
EK ja ay-väki ajaa pelkästään omaa etua, kuten 14:01 toteaa.
Miten hallitus on parantanut työttömän asemaa? Minä en ainakaan pidä sellaista ystävänä, joka vihaa ja kurittaa minua. Ay-liike ajaa kaikkien jäseniensä, myös työttömien asiaa. Työttömillä on alennetut jäsenmaksut. EK ei todellakaan aja pienyrittäjän, työllisen tai työttömän etua. Se johtuu Suomen Yrittäjien keskinäisestä ja EK:n kanssa käydystä riidasta.
Hallitus on parantanut yritysten mahdollisuutta työllistää, siten se on ajanut työttömien asiaa.
Hyvä kuitenkin on, että ay-liikkeetkin alkavat aktivoimaan työttömiä tässä uudessa sopimuksessa, jota valmistellaan hallituksen ja ay-järjestöjen kesken.
16:33 on huomattu, että hallitus on parantanut yrittäjien mahdollisuuksia työllistää työttömiä. Mutta! Pitäisi palkata työttömiä, ei ottaa ilmaisiksi harjoittelijoiksi tai puoli-ilmaisiksi tukityöllistetyiksi ja vaihtaa heidät puolen vuoden välein. Ns. ”sosiaaliset” yritykset perustavat toimintansa kokonaan ilmaiselle työvoimalle. Sitä paitsi, suuri osa työttömistä ei ole työttömiä työnhakijoita, vaan erilaisissa ”työvoimatoimenpiteissä”, karensseissa tai tehneet tunnin töitä tutkimusaikana. Nykymenolla suurin osa ”työllistetyistä” saa yrittäjille tehdystä työstä palkan valtiolta erilaisina sosiaalitukina.
Kurittaja ja vihaajaa en myöskään ymmärrä, eikä tarvitsekaan, ajatellaan vaikka tätä palstaa, siinä on moni poispantu työntekijä saanut haukkumiset edellisiltä työnantajiltaan, kuinka hävyttömän kalliiksi ovatkaan tulleet…
Kyllä työehdot pitää sopi työpaikoilla siinä ei tarvita SAK:ta tai EK: ta. Piste
Kyllä täällä olisi asiat kuin Afrikassa jos työnantaja ja työpaikoilla työehdot sovittaisiin.
Täällä oltaisiin kuin pulut lumihangessa, ostovoima heikko, kansantalous alhaalla ja koko Suomi näivettyisi, oltaisiin kuin Virossa 80-luvulla.
Kyllä vahva AY-liike neuvottelee ja valvoo työehdoista, jotka liittokierroksilla sovitaan.
Se on kaiken A ja O.
18:44 Aivan totta. Lisäksi tosiasia vielä on että vain isot yritykset pääasiassa pääsevät hyödyntämään tätä ”ilmaistyövoimaa”. Hienona esimerkkinä Huittisissa oikein ½v kurssilla työllistävät 12-henkilöä makkaraa valmistavaan yritykseen. Mitäköhän ajattelee se vieressä oleva makkaran valmistaja joka juuri on joulukiireiksi palkannut työntekijöitä vapailta markkinoilta, oikeaa palkkaa vastaan. Itse ainakin valitsen makkarani myös tästä eettisestä näkökulmasta. https://alueviesti.fi/2018/10/16/huittislaiset-elintarvikealan-yritykset-yhteistyohon-osaavan-tyovoiman-turvaamiseksi/?fbclid=IwAR3w_pMguIHcSJEPiJHgA9CjySldH94EReCXnKiCjeJkEhKFRyR1M-OdAVI
Todella ihmeellistä, että ay-liike ei halunnut madaltaa pienten yritysten mahdollisuuksia työllistää.
Miksi tuo Niemen mainitsema joukkovoima käytetään isojen yritysten työpaikkojen suosimiseen.
On se outoa että työntekijällä on tukena Ay-liitot hoitamassa sitä sun tätä. Työntekijän pitäisi osata ja ottaa vastuu työstään niin että hänestä pidetään ja silloin voidaan maksaa myös sen mukaista palkkaa kuin tekemisellään ansaitsee. Jos on nolla niin tilipussissa on myös nolla! Työsopimus on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti!
Työntekijä ei ole tasa-arvoinen sopimuskumppani. Hänen toimeentulonsa on työpaikan varassa, hän on alisteinen. Työnantajan määräysvallassa on monesti useampikin työntekijä, yksi työntekijä ei määrää sitä ainoatakaan työnantajaa. Siksi työntekijöiden on järjestäydyttävä ammattiliitoiksi, jotka ovat tasavertaisia neuvotteluosapuolia.
Melkoinen rähjä täytyy työnantajan olla mikäli liitto joutuu jatkuvasti puuttuun asioihin. Työntekijä pitää perehdyttää riittävästi työhönsä, että sen itsenäisesti voi suorittaa. Siksi on 6 kuukauden koeaika, että asiat ja ihmiset voidaan arvioida. Asiallisessa firmassa ammattiliitto on ”näkymätön”.
20:24 Näin hän se menee. En ymmärrä mitenkään tätä vastakkainajattelu-politiikkaa. Runsas 25v nyt takana monessa eri yrityksessä ”Johtajana” toimineena pidän vain hyvänä asiana että on liitot ja yhteiset sopimukset, jotka kolmikannassa sovitaan yhteisesti katsoen koko Suomen etua. Yrityksissä sitten palkataan bonuksin ja palkankorotuksin hyvät työntekijät. Huonoja työntekijöitä en vielä ole yhtään tavannut, on vain ihmisiä jotka on ajautuneet väärälle alalle syystä tai toisesta. Aina olen kehityskeskusteluilla päästy jokaista tyydyttävään ratkaisuun, ilman riitoja ja turhia pullisteluja.
Olemme globaaleilla markkinoilla missä kilpailukykymme määritellään kilpailijoiden kautta.
Kaikki eivät ymmärrä tätä työmarkkinoiden muutosta mikä on muualla euroopassa jo rajusti muuttunut, meillä haikaillaan edelleen kolmikannasta. Jos työllisyysaste pitää olla lähempänä 80 % (suomessa ollut ennen Sipilän hallitusta 68% nyt 72 %!) niin ei ole mahdollista saada nykymalleilla enempää töihin.
Se on meidän tärkein tavoite saada kaikki töihin ja sen suurin este on ay-liike. Kun käyt Ruotsissa, Tanskassa tai Saksassa niin ymmärrät miten työmarkkinoiden kuuluu toimia.
Ammattiliitot ,erityisesti SAK on suurin este työttömille ja osatyötykyisille työllistyä, SAK ei tunne vastuuta työmarkkinoista, ainoastaan jäsenistään.
Itse olen aina työhaastattelussa tuonut esille sen, että en kuulu mihinkään liittoon. Yleensä siinä vaiheessa alkaa asiat rullaamaan ihan eri tahtia.
Pienille yrityksille nykyinen malli lähes mahdottomine irtisanomisperusteineen on niin kallis ja pelottava, että rekrytointi on suurta uhkapeliä.
Ay-änkyrät tämänkin asian kiristivät pois vaihtoehdoista, hallituksen hakiessa työllistymisen helpotuksia.
pitääkö todella vakuutella liittoon kuulumisensa tai ei kuulumisensa työhaastattelussa? tämä on vähän samaa kun vastaaminen kysymykseen, ootko ajatellu tulla raskaaksi… eiks oo hyviä käytäntöjä siitä mitä on lupa kysellä?
Suomen Perustuslaki 6§:n mukaan: ”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”
2014 säädetty yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, POLIITTISEN TOIMINNAN, AMMATTIYHDISTYSTOIMINNAN, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Jos työhaastattelussa kysellään tällaisia asioita, rikotaan lakia ja työnantaja voidaan tuomita korvauksiin syrjitylle. Samoin jos irtisanotaan näiden syiden perusteella, on irtisanotulla mahdollisuus vaatia korvauksia, yleensä n. vuoden palkkaa rikokseen syyllistyneeltä työnantajalta.
Nyt varmasti muuan yrittäjä alkaa taas öyhöttää täällä, että hän ei ainakaan tuollaisia lakeja noudata. Karttakaa tällaisia sikailijoita.
En ole sanonut, että haastattelija kysyy moista.
Sanoin, että itse olen tuonut esille . . .
Ja kuten sanottu, niin helpottaa asioita kummasti, kun työnantaja ymmärtää, että kyseessä on työnteon takia yritykseen hakija eikä jarrumies.
8:39 Kyllä se oli Suomen Yrittäjät jotka torppas viimeisen ehdotuksen paikallisestasopimisesta. Työntekijät edelleytti, että asiat neuvotellaan pääluottamusmiehen kanssa. Jotta säilyy tasapaino ja oikeudenmukaisuus. Nykyhallituksen olisi hyvä tiedostaa, ettei lakeja laadita tyhjiössä. Laittoivat jo toistamisiin uusien autojen kaupan stoppiin veropuheillaan.
Tuo pääluottamusmien on todella pyhä asia ay-liikkeelle.
Asioista ei voida sopia työpaikalla työnantajan ja työn tekijöiden kesken.
Pienissä- ja isommissakin yrityksissä tarvitaan ulkopuolinen pääluottamusmies.
Vanhusten hoivakodeissakin asioita saattaa tulla ratkomaan JHL:n maatalouslomittajana toimiva luottamusmies.
Ay-liike katsoo siis lomittajan pätevämmäksi, kuin hoitoalan ammattilaiset neuvottelemaan hoitoalan asioista.
Et taida olla mikään työelämäasiantuntija, oletko edes töissä.
Haastatellessani hakijaa yritän valita osaavimman ja parhaimman, ellei palkkatoivomus ole kohtuuton verrattuna muuhun henkilöstöön. Järjestäytymisellä tai järjestäytymättömyydellä ei ole mitään merkitystä. Ei mene ihan niin, että esim. Ekonomiliittoon tai Insinööriliittoon kuuluvat olisivat jollakin tavalla kuulumattomia huonompia. Tiedän monen pienen yrityksen työnantajan viimeaikoina ehdottaneen työntekijöillensä luottamausmiehen valintaa. Helpottaa työnantajan työtä, jos voi sopia yhden paikallisen sopimuksen. Esimerkiksi 15 työntekijän yrityksessä työnantaja joutuisi tekemään 15-kertaisen työn, ja tuloksena saattaisi olla 15 erilaista työsopimusta.
Mites se luottamusmies tähän sopimiseen työntekijöiden työsopimuksesta vaikuttaa, kyllä voit tehdä saman sopimuksen kaikille ilman luottamusmiestä.
Toki voin, mutta ei täytä paikallisen sopimisen tunnusmerkkejä vaan on työnantajan yksipuolinen ilmoitus. Kikyn toteuttamisesta ja vapaa-aikana matkustamisen korvaamisesta tai korvaamattomuudesta eivät yleensä ylemmät toimihenkilöt ole yksimielisiä. Helpompi on päästä yhteisymmärrykseen ja yhtäläisen työsopimukseen yhdessä neuvottelussa kahden henkilön välillä kuin viidessätoista erillisessä neuvottelussa kuudentoista henkilön välillä.
Jos työhaastattelu ei suju, vika on yleensä persoonassa eikä persoonan järjestätymisessä. Työnantajat edeelleenkin pyrkivät saamaan itselleen parhaan työntekijän. Nuoria arvostetaan suoritettujen tutkintojen mukaan, vanhempia aikeisemman työkokemuksen mukaan, sillä ammattitutkinnot menettävät arvonsa, jos ei tee alan töitä, varsinkin talouselämässä ja erityisesti tekniikassa. Tulevaisuudessa elinikäiset yliopistotutkinnot tulevat häviämään. Tutkinto pitää käydä uusimassa yliopistolla noin viiden vuoden välein, muuten menetät diplomi-insinöörin, ekonomin tai filosofian maisterin arvosi. Liittoon kuulumattomuus ei anna mihinkään työhön minkäänlaista ammattitaitoa. Haastateltavan pitää pystyä vakuuttamaan tuleva työnantajansa ammattitaidostaan ja hyödyllisyydestään. Jos hakija tolkottaa, että ei kuulu liittoon, niin työnantaja ymmärtää, että hakijan mielestä se on hänen paras meriittinsä, eli on itse työntekoon täysi nolla. Hyviksi työntekijöiksi tunnetut henkilöt rekrytoidaan suoraan soittamalla kotiin, vaihdatko työpaikkaa, ei siinä keskustella, kuulutko Akavaan vai SAK:hon vai kuulutko mihinkään.
Toisaalta, mm. rekkakuskin ammattitaito päivittyy jokainen vuorokausi.
Ensiarvoista on tehdä työtä, eikä lakkoilla milloin mistäkin syystä.
Sellainen työhaastatteluun osallistuva hakija, joka pitää meriittinään järjestäytymättömyyttä, jopa halveksii liittoihin kuuluvia, katsotaan helposti epäsosiaaliseksi, työporukkaan sopeutumattomaksi, umpimieliseksi jääräksi. Nykyisessä työelämässä vaaditaan ryhmätyökykyä, avoimuutta ja kykyä kommunikoida erilaisten, myös eri mieltä olevien kanssa. Toki jos työnantaja on samanlainen jäärä eikä työntekijöitä ole yhtä enempää, voi minkälainen tahansa mettänpöyröö olla hänelle mieleen niin kauan, kun työntekijä on samaa mieltä kaikesta eikä pilaa asiakassuhteita poliittisella julistuksellaan.
Eipä noilla loppututkinnoilla näytä mitään arvoa olevan.
Vihreillekin ylioppilas kelpaa puolueen puheenjohtajaksi, vaikka kovasti koulutuksen puolesta populismia harrastavat.
Ay- liike tulee tarpeettomaksi siinä tilanteessa, kun työnantajat kohtelevat työntekijöitään, niinkuin juhlapuheissa todetaan. Sopimusten tarkoituksellinen rikkominen ja huono johtaminen pitää ay-liikkeen voimissaan.
No sitten on asiat työolojen osalta kunnossa, kun liittojen jäsenet pakenevat kiihtyvällä tahdilla omista terroristiorganisaatioistaan YTK:hon.
Hyvä!
Parantunut työtilanne vie työntekijät sikailevilta yrittäjiltä ja konkurssi kolkuttaa, vaikka olisi huippusuhdanne. Hyvä!
Toki saakin viedä.
Sikailevia yrittäjiä en tiedä juurikaan.
Sen sijaan laiskottelevia, kiusaa tekeviä ja röyhkeitä työntekijöitä olen nähnyt omalla esimiesurallani useitakin.
Etkö mulli ole sisälukutaitoinen, työntekijä voi työhaastattelussa kertoa mitä kokee tarpeelliseksi, kukaan ei maininnut työnantajan kyselyistä mitään!
Kyllä työnantajalle voi tulla kalliiksi tämmöiset ay-intoilijat: Isommat firmat maksaa jopa muutaman vuoden palkan kotiin, irtisanotuille luottamusmiehillekin, jos on ay-aatteella myrkyttänyt työpaikan ilmapiirin.
Näitä on nähty takavuosina mutta onneksi meno on nykyään aika rauhallista näillä isommilla työmailla, jos olet änkyrän maineessa ja saat kenkää et saa töitä mistään.
En vastannut sinulle, kirjoituksesi oli yhdentekevää öykkäröivää hölinää. Vastasin 10:18 kommentoijalle, joka kysyi asiasta.
11.07. jos on AY-aatteella myrkyttänyt työpaikan ilmapiirin.
Mitä muuta aatetta onkaan tyäpaikalla kuin AY-liike. Vahva Ammattiyhdistys henki on kaiken A ja O.
Kukaan sellaisella työpaikalla toimi, missä toimitaan yrittäjän, työnantajan mukaan.
Sinne ei oman ammattinsa ja tietonsa omaava työntekijä mene.
Yrittäjät puhuvat että on rekrytointi vaikeuksia saada kunnon työntekijöitä.
Kyllä se niin on, ei ammattimies sinne erehdy menemään.
Epäkurantit, vajaakuntoiset, alkoholisoituneet voivat muutamaksi tunniksi sinne aikaansa tappamaan. Ne on työvoimaa mitä yrittäjät voivat korkeintaan saada, niin on aina ollut ja tulee olemaan. Eikö ne saatanan uuvatit ja kaikenmaailman vatipää ammatinharjoittajat tätä itse tajua.
No et taida olla työelämässä kun moisia haastelet.
Mutta jos naapurisi sattuisi olemaan töissä kysy mitä siellä työpaikalla oikein tehdään, ei kai sentään töitä,puhutaan ay-paskaa aamusta iltaan?
Aika vähän on sitten ammattimiehiä Suomessa.
Nimittäin suuri osa palkansaajista ei kuulu mihinkään ammattiliittoon, vaan on ymmärtänyt erota liitosta ja liittyä YTK:n jäseneksi.
Ylipäätään taitaa olla niin päin, että ammattimiehet eivät tarvitse änkyräliittojen lakimiesten suojaa, vaan työnantaja pitää heistä kiinni ihan työperäisin perustein.
Entäs sitten, jos työnantaja rikkoo työturvallisuusmääräyksiä vaikka tietämättömyyttään tai tekee jotakin muuta laitonta? Itsekö menet sanomaan pomolle, että ei näin? Et mene, pelkäät kränän mainetta. Jos vanhenet, saat työperäisen tai muun sairauden etkä olekaan enää se maailman paras ammattimies? Oletkin yhtäkkiä vajaakuntoinen, ja saat kenkää, kun olet liittoon kuulumattomana helppo irtisanottava. Kukaan ei sinua auta sittenkään, kun yritätät päästä takaisin työelämään. Yhtäkkiä oletkin kuntouttassa työtoiminnassa leikkelemässä paperinukkeja.
Kyllä yrittäjän pitää saada palkata töihin juuri sellaisen henkilön mitä hän tarvitsee ja kuinka kauan mihinkin työhön!
Et sinäkään ota esim. katontekijää vuosikausiksi vaan siksi aikaa kun työ on tehty.
Katontekijöitä ei tarvita, jos kaikki ovat pätkätöissä, eivätkä uskalla tai voi rakennuttaa itselleen taloa. Pankki ei anna lainaa pätkätyöläiselle, eikä hän uskalla muutakaan kalliimpaa hankkia, kun ei ole tietoa tulojen riittävyydestä tulevaisuudessa. Määräaikainen työsuhde on talouselämän syöpä.
Kai se sitten on tyhmyyttä kun ei tee ilmaiseksi töitä
Kai se on sitten tyhmyyttä, kun ostaa työttömyysturvansa reilusti alle satasella YTK:sta.
YTK:sta ei voi ostaa työehtojansa. Moni asia on edelleen työehtosopimuksessa, eikä niistä ole mitään lakia.
Työehtonsa voi sopia suoraan työnantajan kanssa, niin kuin minä teen.
Et sovi. Lomapalkka, sairausajanpalkka, ylityökorvaukset jne. ovat pelkästään yleissitovassa työehtosopimuksessa, mitä on pakko soveltaa myös järjestäytymättömään työntekijään.
Tottakai sovin. Ainakin tähän asti olen sopinut.
On mahdollista sopia, että ei pidätetä veroa eikä makseta eläkemaksuja.
Miksi liittoon kuulumattomille maksetaan tessin mukaista palkkaa. Liiton neuvottelema palkka vaan jäsenille. YTK:n jäsenet neuvotelkoot omat palkkansa. Ei vapaamatkustajia ilman maksua.
Minä olen aina sopinut palkkani suoraan työnantajan kanssa. On ollut aina TES:n minimipalkkaa suurempi,.
16.27 kun ostaa työttömyysturvansa alle 100e
YTK:sta.
Ei kai siellä liitossa olla sen takia, että vain saadaan työttömyysturvan.
Kyllä se on tärkein että liitto valvoo etuja, ollaan isoa perhettä,, liitonmiehiä.
Ei sellaista hyvällä katsota joka ei liittoon kuulu.
Joo, ennen vanhaan muu ryhmä harrasti henkistä väkivaltaa niitä kohtaan, jotka eivät kuuluneet näihin junttaorganisaatioihin.
Painostus on muuten Suomen perustuslain vastaista toimintaa. Suomessa on yhdistymisvapaus, joka tarkoittaa sitä, että jokainen voi itse päättää kuuluuko johonkin aatteelliseen tai muuhun järjestöön.
Nykyään asia taitaa olla jo toisin, koska suuri osa väestä kuuluu YTK:hon.
Suhtautuvatko miespuoliset YTK-kuuluvat myös armeijaan samoin. Antaa muiden puolustaa isänmaata ja menevät itse sivariksi? Korkeintaan tv:stä katsotaan kun armeija esittelee puolustustaan.
Armeija ei opeta kapinoimaan valtiojohtoa
vastaan.
Syytä olisi, jos nykymeno jatkuu.
Eivät suhtaudu. Itse olen käynyt armeijan ja suhtaudun kaikkeen maanpuolustusasiaan positiivisesti. Olen itsekin reserviläistoiminnassa mukana.
Asia taitaa olla ihan toisin päin. Kommarit ja muut ay-änkyrät ovat perinteisesti olleet suurimpia maanpuolustuksen vastustajia.
Tosiasia on kuitenkin se, että ne parjaamasi ay-ihmiset puolustivat maatamme viime sodissa ja pelastivat itsenäisyytemme. He uhrasivat henkensä ja terveytensä, jotta meillä kaikilla olisi myös mielipiteenilmaisunvapaus ja vapaus järjestäytyä toimintaan yhteisten asioiden puolesta. Mietipä mikä muu väestönosa (kuin työläiset ja maanviljelijät)olisi riittänyt pelastamaan tämän isänmaamme. Hienoa, että historiantuntemuksesi puutteellisuudesta huolimatta suhtaudut maanpuolustukseen myönteisesti.
Sinä et tunnu historiaa tuntevan. Sodissamme oli kyllä kaikki yhteiskuntaluokat, ei pelkästään työväki ja maanviljelijät.
Kommentissani viittasin 70-luvulla alkaneeseen nykyajan käpykaarteiluun, jota etunenässä (ja lähes yksinomaan) vetivät vihreät ja kommarit.
Mitäpä muuta voi odottaakaan, kun sama yhteiskunnan vastainen meno on ay-liikkeen johtoajatuksena.
Mietiskelepä uuden kerran 8:34 kuinka suuret joukot niitä muita yhteiskuntaluokkia, kuin työläisiä ja maanviljelijöitä, olisi riittänyt pelastamaan tämän maan silloin 1939-1944. Toki muitakin oli mukana. Mitä tarkoitat 70-luvun käpykaarteilulla? Silloin työväenliikkeen johdolla rakennettiin voimakkaasti sitä hyvinvointiyhteiskuntaa, joka meillä tänäkin päivänä on siitäkin huolimatta, että porvarillisten voimien pyrkimyksenä on ollut romuttaa tätä maailmanlaajuisestikin kiiteltyä hyvinvointiyhteiskuntaa. Mitä tarkoitat ”yhteiskunnan vastaisella menolla, joka on ay-liikkeen johtoajatuksena”?
70-luvulla työväenliikkeen johdolla jarrutettiin – ei rakennettu – hyvinvointiyhteiskunnan syntyä.
Kauna ja kateus ruokki mainittua väkeä. Jos jollain oli parempi palkka tai meni muuten paremmin, niin paremmin tienaavan palkkaa piti saada kateuksissaan alas. Ei tullut mieleen, että itse voisi yrittää petrata omaa elintasoaan. Mukavampi se oli kaverin menoa hillitä.
Sitten Ilmari Nurmisen pitäisi suorittaa armeija.
Nyt hän jättää maanpuolustuksen muiden tehtäväksi.
Eikö Nurminen ole suorittanut asevelvollisuutta?
Onko tosiaan niin, että kansanedustaja Nurminen ei ole suorittanut asevelvollisuutta?
Odotan vastausta häneltä itseltään!
Eikö Nurminen tosiaan ole armeijan käynyt?
Ei taida Ilmari olla sellainen ihmesoturi, jota ilman armeija ei pärjäisi. Sitäpaitsi, hänellä on vielä vuosia aikaa suorittaa varusmiespalvelus. Jussi Halla-aho ei edes halunnut armeijaan, hän on suorittanut siviilipalveluksen.
Onkos tämä Ilmari valmistunut jostakin oppilaitoksesta ja jättänyt varusmiespalveluksen suorittamisen myöhemmäksi?
23:53 Tälläisiä ”työntekijöitä” kutsutaan Lampaiksi, Ei kukaan todella tulosta haluava yritysjohtaja halua sellaisia riveihinsä.
Hyvin sijoitettu tämän 00:16 vastaus.
00:45 mitä mahdat tarkoittaa? ”Trolli”kö?
Suurin osa pienyrittäjistä arvostaa työntekijöitä ja vastaavasti työntekijät arvostaa yrittäjää. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja arvioi asemansa väärin. Ei ole osapuoli neuvottelupöydässä. Mutta EK:n Häkämies mölysi, että mikäli seuraavakin on porvarihallitus, niin ay-liike lyödään polvilleen. Häkämies on varmaan menestynyt elämässä, mutta jos aloittaa tappelun ammattiliittojen kanssa, hän on – menestynyt häviäjä!
Taisi paperiteollisuuskin olla ’menestynyt häviäjä’, kun loputtomiin paperimiesten lakkoihin kyllästyneenä siirsi osan tehtaistaan muualle.
Valitettavaa Suomen kansantalouden kannalta, mutta ymmärrettävää tilanteessa, jossa paperiliitto kiristi häikäilemättömästi ja käytti työnantajan hädänalaista tilaa hyväkseen.
Olen jo joskus aiemminkin tuonut esille sen, että kaikki Suomen satamat pitää saada mahdollisimman pian automatisoitua sille tasolle, että ne pyörivät minimityövoimalla.
AKT:han tunnetaan jopa paperimiehiä häikäilemättömämpinä vallankäyttäjinä ilman mitään vastuunkantoa. Sitä saa mitä tilaa . . .
Raukat vain menkööt merten taa!
Tässä tapauksessa viisaat menee merten taa!
Tästä sopii kiittää ay-liikettä. Ovat saaneet aikaiseksi vaikka mitä.
11:44 Olisi hyvä jos ymmärtää hitusen siitä mistä kirjoittaa. Paperiteollisuus investoi raaka-aineresurssiin perustuen, eli plantaasiviljelmien kupeeseen. Oletko ollenkaan tietoinen siitä, miten sanomalehtipaperin menekki pienentynyt netin aikakaudella? Metsä Groupin biotuotetehdas investointi Äänekoskelle oli yli miljardi euroa. Luottamusta on Suomeen, vaikka ammattiliittoihin kuulumattomat änkyrät muuta koittavat mustamaalata!
Ymmärrän täysin raaka-aine asian. Ymmärrän myös, että paperin/sellun/kartongin markkinat ovat lähempänä muualla kuin Suomessa.
Tottakai puuraaka-aineen saatavuus osaltaan sanelee tehtaiden sijoittumisen, se on selvää.
Yhtenä faktana näiden lisäksi on työvoiman hinta ja luotettavuus. Nämä kaksi asiaa paperiliitto on kiristänyt Suomessa sille tasolle, että eipä ne ainakaan houkuttele investoimaan uutta, kun muuallakin voi tehdasta pyörittää.
Aikoinaan lakkoilin vapaan lauantain puolesta.Meni läpi.Tuntuu kelpaavan herroillekin.
Työpäivät kuusituntiseksi. 3×8=24 4×6=24. Ihminen jaksaisi paremmin ja virkeämmin 6 tuntia ja tulisi rutosti lisää työpaikkoja
Mistä löytyisi työntekijöitä?
Aika harva pärjäisi enää palkallaan 24 h viikkotyöllä. Se tekee vain 60% entisestä 40 h palkasta.
Kuusituntinen työpäivä tekee kyllä 30 tuntia viikossa. Mitä on kokeiluja ollut niin tuottavuus erittäin hyvä ja palkka pysynyt samana. Samalla voitaisiin luopua ”pekkasista”. Ja siitä jäisi toinen kahvitauko pois päivästä.
Tuottavuus ei varmasti nouse niin paljon, että se kompensoisi lyhyemmän työajan. Kuinka siis on mahdollista, että palkka pysyy samana?
Sehän tarkoittaa melko rajua palkankorotusta, johon pitää saada jostain rahat.
Sitä paitsi tuottavuus ei nouse piiruakaan esim. työssä, jossa tekijä valvoo konetta tai muuten ei pysty vaikuttamaan työsuorituksensa määrään.
Tämä on taas näitä ’tyhjästä rahaa’ -ideoita.
16:32 Jos firmassa tehdään pelkästään päivävuoroa voitaisiin siirtyä kahteen 6 tunnin, eli 12 tuntiin. Siinä olisi 4h enemmän työtä nykyiseen. Eikä menisi iltasella vielä kovin myöhään. Työllisyysaste nousisi hulppeesti kun kolmivuoroonkin tulisi yksi työntekijä lisää. Jotenkin minulla on sellainen oletus, että aina parempi mitä useampi on töissä. Oikeastaan kahdeksan tunnin työpäivä on melkoinen muinaisjäännös.
Edelleen, palkka tulisi työntekijöille 6 h mukaan. Toki yritykselle tuo voisi olla toimiva ratkaisu.
Idea on siinä, että firman tulos pysyisi ainakin yhtä hyvänä, jolloin palkkakin olisi sama. Ei se työpaikalla vietetty tuntimäärä pelkästään ole ratkaiseva. Vaan mikä on työn tulos. Tehdään hommat niin, että ”tyhjäkäynti” minimoidaan. Siinä on yrityksen johto ratkaisevassa asemassa. Hyvä organisointi ja työntekijöiden ideointiin tarttuminen.
Jos työajasta napsaistaan 25% pois, niin tuottavuus ei vastaavasti nouse, se on varma. Jo 10%:ssakin taitaa olla tekemistä.
Ja entäs tehtävät, joissa oma panos ei vaikuta työtahtiin? Esim. jonkin koneen valvonta. Siinä koneen tahti määrää edelleen valvojan työtahdin. Ja esimerkkejä on runsaasti muitakin.
Ei tule toimimaan, sori vaan.
Tulevaisuudessa on entistä enemmän työtehtäviä joissa päänuppi käy kovilla kierroksilla. Silloin tuottava työaika on 4-5 tuntia päivässä. Tätä 6 h työpäivää voi pohtia myös työllisyyden kannalta. Aina käydään myös tulevassa Yt-neuvottelut. Olisiko lyhennetty työpäivä ratkaisu, ettei ketään tarvitse irtisanoa? Kuitenkin tätä työtöntä katsotaan sitten kuitenkin karsaasti.
Yhä useampi pääsisi 0% palkasta 60% palkkaan. Jos ei ole palkkatuloja, veronmaksajat kustantavat hengissä pysymisen.
Mielenkiintoista joskin tähän asiaan kuulumatonta kirjoittelua kansaedustajiemme sotilasarvoista. Kysytään nyt sitten kumminkin, mitä ovat sotilasarvoltaan nämä nykyiset ja alueen muut vielä elossa olevat entiset kansanedustajat.
Ammattiliitoille pitäisi olla oikein oma virallinen liputuspäivä! Ja lapsille koulusta silloin vapaapäivä. Suomen teollisuuden nousu ei olisi onnistunut ilman ammattiliittojen panosta. Teollisuuden piti kehittyä jatkuvasti, että pärjäisi kansainvälisesti. Kun työntekijätkin vaativat palkkaa tehdystä työstä, se pisti herrojenkin kinttuihin vipinää. Voisi jopa pohtia, että ammattiliittojen jäsenille olisi valtakunnallinen juhlat, kuten on itsenäisyyspäivän vastaanotto. Tietty rajattu määrä olisi mahdollista vuosittain päästä juhliin.
Eikös vappu ole työläisten juhla? Pitäisi saada vappumarssit vaan näkyvämmiksi kuin uusnatsien lippukulkueet ja porukka osalllistumaan työväen vappujuhliin. Eiköhän näin käykin, kun porvarien huijaamalla työväelle alkaa valjeta totuus.
Vappu on tietty. Mutta ammattiliittojen tärkeys pitäisi saada tuleville sukupolville elämäntavaksi. Sitä turvaa ei voi hukata. EK:n Häkämies suoltaa sellaista puhetta, että Suomalaisia odottaa.orjatyö. Ammattiliitto on palkan kehto. Sieltä se on kasvanut voimiinsa.
Jaaha, vasemman laidan mönkijät näköjään kokoontuu täällä.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta uutta sukupolvea ei paljon liitot kiinnosta. Ovat sen verran avarakatseisia ja fiksuja, etteivät koske pitkällä köpilläkään stalinistien terroriliikkeeseen.
Asian voi jokainen tarkistaa esim. Ylen uutisoinneista.
19:54 Itselleen nuoret pettymyksen tuottaa jos ammattiliittojen yhteinen turva ei kelpaa. Se nyt on niin, että ahneus ei ihmiskunnasta mihinkään katoa. Päinvastoin. Maailman rikkaudet kasautuu yhä harvempien valtaan. Nuorten on hyvä pohtia mihin nämä ökyrikkaat sitä valtaansa käyttää. Maailmassa on suuryhtiöitä joilla on enemmän varallisuutta, mitä jollain valtiolla. Kun arvioidaan ihmisiä on hyvä myös katsoa ihmiskunnan historiaa. Ja se historia voi koska tahansa toistua, mikäli siihen annetaan mahdollisuus. Koskaan ei kannata luottaa sokeasti mihinkään.
Kyllä sen näkee täälläkin kirjoituksista kuinka suuri juopa on palkansaajien ja työnantajien, yrittäjien välillä.
Porvarihallitus on työnantajien tuella tuonut selvästi esille mitä he ajattelevat työntekijöistä.
Ei mitään arvoa, työt tarvisi tehdä puoli-ilmaiseksi, etuudet leikata samalla kuin yritykset tahkoavat suurta tulosta ja jakavat voittoa omistajilleen ja maksavat samaa veroprosenttia kuin alle 2000e kuussa tienaava.
Tämä yhdistää palkansaajia ja AY-liikkeen arvostusta ja ennenkaikkea AY-liikkeen asemaa yläpuolella verrattuna työnantajiin ja yrittäjiin päätösten teossa.
Tällä hetkellä suuri osa yrittäjistä saa pienempää tuntipalkkaa kuin heidän palkkaväkensä. Silti monella on mökki velan panttina ja mitään varmaa tietoa parin kuukauden päähän ei ole.
Jokainen kade (joita tuntuu riittävän) voi alkaa yrittäjäksi koska vain.
Ei taida kantti kestää, eikä todellinen työnteko maittaa.
Lähes 150 kommenttia, mutta samalta kirjasimelta lähes kaikki hallitusta haukkuvat ja ay-liikkeen ja yrittäjien vastakkainasettelua lietsovat kirjoitukset.
Jos ei sulata erilaisia mielipiteitä ehkä ei kannata niitä sitten lukea. Eikä varsinkaan kannata lietsoa vastakkainasettelua siitä, että on eri mielipiteitä. Vuosikymmeniä suomalaiset työntekijät on haukkunut ensin herrat ja sitten työt on tehty viimeisen päälle. Kuten Linna kirjoitti Tuntemattomassa, että mikäli joku täysin ulkopuolinen olisi kuunnellu suomalaisten sotilaitten purnausta, olisi luullut, että sotilaat nousevat kapinaan juuri nyt.
Kyllä, työpaikoilla menee kyllä keskimäärin tosi hyvin, kiitos noususuhdanteen. Yhteiskunta kokonaisuudessaan on kuitenkin ihan uudenlaisten haasteiden edessä johtuen näistä globaaleista markkinoista joista jopa sastamalalaiset yritykset ovat riippuvaisia.
Joudumme vertaamaan esim. työmarkkinoitamme vastaaviin kilpailijamaihin ja euro on ainoa joka ratkaisee, ei auta vedota talvisodan henkeen jos ei se missään näy.Korkeasuhdanteen jälkeen tulee aina lasku ja silloin ratkaistaan se miten kilpailukykyisiä olemme, eli joustavia.
Ei voisi paremmin kiteyttää asiaa!
Jos mennään takki auki ajattelematta mikä odottaa, niin huonosti käy.
Tässä olisi ay-liikkeelle pysähtymisen paikka. Haluatteko tukea työllistämistä ja talouskasvua vai ette?
Tai sitten ovat jo pysähtyneet ja havainneet ongelmaksi, että jousto toimii vain toiseen suuntaan – itsellä näkyy ja tuntuu laskusuhdanne mutta ei kasvusuhdanne.
Juhlapuheen käsikirjoitus menee asian viereen joko tietoisesti tai ymmärtämättömyyttä jauhot ja vellit sekoittaen.. Suunnitellussa irtisanomislaissa tarkoitus oli madalttaa tyypillisesti yhden henkilön yritysten kynnystä palkata ensimmäiset työntekijänsä. Ne yritykset pohjaavat yleensä omankädentaitoihin, pestään toistemme paitoja ja leikataan toistemme tukkia, ja elävät omaa elämäänsä erillään globaalista markkinataloudesta. Globaaleilla markkinoilla realistisesti toimivat yritykset työllistävät yleensä kymmenen henkilöä, suunnitellulla irtisanomislain joustolla niille merkitys olisi ollut mitätön.
Kilpailukyky on myös sitä, kuinka hyvin herrat hoitaa omat työnsä. Laitetaanko porukkaa heti pihalle, vai lomautetaanko.
Suomi olisi selvinnyt viimeisestä syöksystä jonka porvareitten kyltymätön ahneus aiheutti. Paljon paremmln jos meillä olisi vastuunkantavia yritysjohtajia. Oltais lomautettu ja piretty henkilöstön osaaminen korkealla tasolla. Ei tarvisi valittaa työvoimapulasta.
🙂 🙂
Hauska lukea kommenttejasi. Kuinka pihalla voi asioista ollakaan? Heh hee!
vakio kommentaattori jälleen vauhdissa ei uskalla itte sanoo mitään muuta kuin arvostella toisia , saunataakse sais viedä
14:49 Saksassa taantumassa työntekijöitä ei potkita ulos, vaan annetaan lisäkoulutusta. Kun nousukausi alkaa niin porukka on iskussa ja työt saa alkaa. Suomessa itketää mistä työntekijöitä, kun potkittiin ne pellolle. Että tämmöstä pihallaoloa tälläkertaa.
Jos työnantaja saa vähemmän palkkaa kuin pienipalkkainen työmies,on mielestäni kyseessä väärä ammatinvalinta.Eikö joskus ollut jonkinlainen testi,hallitseeko alan mihin ryhtyy.
Ja näin kommentoi aito ay-aktiivi, ei ymmärrystä työmarkkinoista, elämästä, yrittämisestä.
tänä päivänä ns luottamusmies on vain pelinappula .kuin pelaisi shakkia herrojen kanssa .aina häviää
Yrittäjillä on joku kumma vamma kun kaikkien pitäisi ottaa vastuuta ja riskejä, ei se on yrittäjän asia kun hän rupeaa ammatinharjoittajaksi.
Palkansaaja on eri asemassa, hän katsoo aamulla kelloa ja milloin hän suvaitsee saapua työpaikalle myymään kallista aikaansa ja valvomaan etujansa ja nostamaan palkkaa menetetystä ajasta jonka työnantaja hänelle tarjoaa.
Yrittäjä on yrittäjä, tehköön hän itse hommansa. Jos hän tarvisee työvoimaa, siitä on hänelle säädetyt tarkat lait ja säädökset mitä hänen on tarjottava palkalliselle työvoimalle.
Jos yrittäminen ei kiinnosta, silloin kannattaa siirtyä palkansaajan saappaisiin.
Työntekijällä ei ole mitään riskiä yrityksestä, jossa työskentelee. Kerropa nyt missä niin joku väittää.
Sen sijaan työntekijän on otettava vastuu omasta työstään. Kommentit, että ’ei ole penniäkään kiinni’, jos kaveri huomauttaa työn laadusta, ovat yleisiä. Näitä työntekijöitä varten Sipilä juuri yritti saada irtisanomislakiin helpotusta. Yllättäen ei sopinut liitoille, koska heidän mielestään tuollainen lienee normaalia työmoraalia?
Riskin kantaa aina ja vain yrittäjä. Jos firma kaatuu, siinä menee yrittäjältä työpaikan lisäksi monesti säästöt ja talo. Samassa tilanteessa työntekijä siirtyy kortistoon nauttimaan yhteiskunnan rahoituksesta ja hakemaan uutta työpaikkaa.
Tästä huolimatta työntekijät kadehtivat yrittäjää, jos hän mahdollisesti saa muutaman euron parempaa palkkaa. Toisinaan jopa huonompaa.
Et taida olla työelämässä, työkyvyttömyys eläkkeellä?
Olisi hauska tietää onko kommentoinneissa kahden henkilön näkemyskeskustelu. Näkemyksissä pitäisi olla ratkaisukeskeisyyttä.
Helppo todeta että vahinko on housuissa. Eri asia on kuka huomaa ensimmäisenä. Ensimmäinen aistikertomus aiheesta ei välttämättä tule asianomaiselta itseltään. Syitä voi olla yhtä monta kuin seurauksia. Tavoite kuitenkin on että siivotaan.
Mitä ay liikkeisiin tulee, niin osansa niilläkin on, mutta mikä on kohtuus. .
Tällä hetkellä näyttää olevan tärkein tehtävä eriarvoistaa osaajia työyhteisöissään ja vastakkainasettaa yrittäjät ja työntekijät.
Mielestäni Rinne@co asetti ay liikkeet laukalle jo lähdössä, vaikka kyseessä piti olla normaali volttilähtö lämminverisille