Huittisten tyhjiin liiketiloihin haetaan uutta elämää hankkeen kautta

Huittisten keskustassa on tällä hetkellä tyhjillään muun muassa Sotkalta vapautunut myymälä. Hankkeen myötä rakennukseen saattaa avautua esimerkiksi toimistohotelli.

Huittisissa virisi alkuvuonna vilkas keskustelu keskustan hiljentymisestä ja tyhjien liikehuoneistojen lisääntymisestä. Huittisten kaupungin elinvoimajohtaja Riikka Peippo kertoo, että samat huomiot oli tehty samoihin aikoihin myös kaupungilla, mutta aiheesta virinnyt keskustelu laittoi vauhtia ajatukseen, että asialle on tehtävä jotain.

”Kevään aikana olemme valmistelleet hanketta, jonka kautta tyhjiin tiloihin haetaan uutta elämää ja pyritään tuomaan nykyisiä yrittäjiä uudella tavalla esiin.”

Hankkeen rahoitushakemus on tarkoitus jättää Joutsenten Reitille tämän viikon kuluessa.

Ideoita tyhjien liikehuoneistojen täyttämiseen on haettu muun muassa Kiinteistöliitosta.

”Vastaavanlaisissa tilanteissa vanhoja liikekiinteistöjä on purettu ja tilalle rakennettu asuintaloja, tai liikehuoneistot on muutettu asumiskäyttöön. Tämä ei kuitenkaan tuntunut oikein Huittisten jutulta”, Peippo kertoo.

Elävät kaupunkikeskustat ry palkitsee vuosittain Vuoden kaupunkikeskustan. Viime vuonna titteli meni Lappeenrantaan.

”Lähdimme vertailemaan Lappeenrannan ja Huittisten keskustoja. Ensimmäinen havainto oli, että kauppiasverkoston toiminta on molemmissa kaupungeissa hyvää. Kehittämistä riittää aina, mutta tästä jäi fiilis, että homma on meillä ihan hyvin hallussa”, Peippo sanoo.

Yhden selkeän eroavaisuuden Peippo kuitenkin havaitsi.

”Kiinteistöjen ja liikehuoneistojen omistajat eivät ole meillä mukana kauppiasverkostossa. Tämä on asia, jonka haluamme muuttaa.”

Peippo haluaakin hankkeen kautta aktivoida liiketilojen omistajat miettimään, miten Huittisiin houkutellaan uusia toimijoita.

Palveluopas, somekampanja ja markkinointivideo

Toinen puoli hanketta on Huittisten vetovoiman ja houkuttelevuuden parantaminen. Peippo kertoo, että Huittisten keskustaa on tarkoitus nostaa esiin pienin markkinointitempauksin.

”Suunnitelmissa on muun muassa palvelu- ja matkailuopas, somekampanja sekä pieni markkinointivideo.”

Ohikulkevia ihmisiä halutaan houkutella keskustaan banderollein ja infotaulut päivittämällä.

”Huittisissa on selvät nivelpaikat, joissa liikkuu paljon ihmisiä. Näissä paikoissa meidän pitää mainostaa enemmän, että keskustaan kannattaa poiketa.”

Oman brändäyksensä tulee saamaan myös kauppiasverkosto, jolle on tarkoitus keksiä nimi ja logo.

Koko jutun voit lukea keskiviikkona ilmestyvästä Alueviestistä.

  • Nimetön

    Kuulostaa kaupungin normaalilta toiminnalta, ei kai tämmöseen hankerahaa saa.

  • Nimetön

    Miksi jo ennen rahoitushakemuksen jättämistä Peippo ja kumppanit julistavat lehdessä uudesta hankkeesta? Eikö keskustan kehittäminen ole juuri sitä työtä, mitä varten elinvoimajohtaja palkattiin?

Kommentointi ei ole käytössä.