Sastamalasta mausteita Japaniin asti – Kai Huhdanpää teki oman sekoituksen, kun kaupasta ei löytynyt sopivaa

Kai Huhdanpää pyrkii seuraavaksi saamaan mausteensa kauppojen hyllyille. 

”On sitä joku kalapuikkoihinkin laittanut”, nauraa sastamalalainen Kai Huhdanpää esitellessään kehittelemäänsä maustesekoitusta. Alumiiniseen pussiin pakattu, kissa-aiheisella logolla koristeltu Kaisun Grillimauste on pitkän kehitystyön tulos. Mies kertoo ryhtyneensä sekoittelemaan mausteita muutama vuosi takaperin.

”Kaupasta ei tuntunut löytyvän sopivaa. Joko niissä oli liikaa suolaa ja liian vähän mausteita tai sitten paljon lisäaineita”, Huhdanpää perustelee. 

Kaisun Grillimausteen makuyhdistelmä syntyy valkosipulista, paprikasta, sipulista, mustapippurista, merisuolasta, sinapista, chilistä, sokerista, juustokuminasta ja persiljasta. Tuotteessa ei ole käytetty arominvahventeita.

Kalapuikkojen sijaan Huhdanpää kehottaa kokeilemaan maustetta lihan, kanan ja vihannesten kanssa. 

”Omia suosikkejani ovat possunliha ja grillatut vihannekset. Maustetta voi toki käyttää myös muulla tavoin kuin grillaamalla valmistetuissa ruoissa.”

Kaisun mausteet tunnistaa kissasta

Kaisun Grillimauste ei ole ainoa Kai Huhdanpään kehittelemä tuote. Markkinoilla on myös sitruunainen grillimaustesekoitus sekä hiljattain valmistunut Kaisun Tacomauste. Se on hieman edeltäjiään tulisempi.

”Siinä on neljää eri chiliä eli vähän enemmän potkua, ei kuitenkaan liikaa.”

Yhteistyössä Fatalii Gourmet -nimisen yrityksen kanssa markkinoille on tuotu Grillituubi. Taskuun menevään putkiloon pakattu mausteseos, jonka pohjana on Kaisun Grillmauste ja seassa Fataliin chilejä. 

Toistaiseksi työttömänä oleva Huhdanpää pyörittää maustebisnestään OP Kevytyrittäjä -palvelun kautta. Maustesekoituksen hän tilaa suomalaiselta maustetehtaalta. 

”Siellä tuotteet sekoitetaan ja pussitetaan, itse vedän pakkauksiin etiketit päälle.”

Kissa-aiheisen logon Kaisun mausteille on suunnitellut Turo Myllynen. Grillimaustepussissa sen päässä on kokinhattu, tacomausteessa meksikolaishenkinen sombrero. 

”Pyysin Teroa suunnittelemaan jonkinlaisen logon ja hän teki kissan. Ajattelin ensin, että miten kissa liittyy mausteisiin, mutta onhan se hyvä. Erottuu ainakin”, Huhdanpää tuumii.

Nimensä Kaisun Grillimauste puolestaan sai Huhdanpään kaverilta, joka tokaisee aina, että ’mitä Kaisu’. 

Seuraava etappi kauppojen hyllyt 

34-vuotias kahden lapsen isä Huhdanpää on markkinoinut tuotteitaan toistaiseksi vain somen kautta. Tuotteissa ei ole EAN-viivakoodeja, minkä vuoksi niitä ei voi myydä kaupassa. Se on miehen mukaan seuraava askel hänen mausteurallaan.

Huhdanpää on tyytyväinen tuotteidensa saamaan kiinnostukseen. 

”Myyntiä on tehty tasaisesti ja pientä kasvua tapahtuu koko ajan. Olen saanut vakioasiakkaita, jotka tilaavat tuotetta aina uudestaan. Se on yrittäjälle paras palaute; tuotteesta selkeästi tykätään, kun sitä halutaan ostaa lisää.”

Sastamalassa menekki on vielä ollut vaisumpaa kuin muualla Suomessa, missä Kaisun mausteita on postitettu karkeasti Hangosta Ivaloon.

”Kaukaisin paketti lähti Japaniin suomalaiselle chiliharrastajalle, joka oli bongannut tuotteeni YouTubesta. Tacomaustetta on testannut kanavallaan muun muassa chiliharrastaja Chili-Ile”, Huhdanpää kertoo. 

Kaisun mausteet ovat luonnollisesti ahkerassa käytössä miehen omassa kotikeittiössä ja grillimauste maistuu myös perheen 8-vuotiaalle pojalle. Mutta jos omia maustesekoituksia ei lasketa, mitkä ovat Huhdanpään lempimausteet, joita ilman hän ei keittiössä pärjäisi?

”Suolalla ja pippurilla pärjää pitkälle, mutta kolmanneksi nostaisin ehkä chilin, se toimii aina.”

Mitä Chili-Ile tuumasi Kaisun Tacomausteesta? Katso tästä: