Huittisten keskustan kehittäminen: ”Ennemmin överit kuin vajarit”

Työpajassa suunniteltiin, miltä näyttää tulevaisuuden Huittinen. Yrittäjät, kiinteistöjen omistajat ja kaupungin edustajat kaipaavat kaikki väriä ja elävyyttä Huittisiin.

Liekö aito huoli Huittisten keskustan tulevaisuudesta syynä siihen, että viime keskiviikkona järjestetty keskustan liiketilojen kehittämistyöpaja veti Huittisten Seurahuoneen salin täyteen väkeä.

Ainakin Huittisten kaupungin elinvoimajohtaja Riikka Peippo tulkitsi tilanteen niin.

”Huittisissa on totuttu siihen, että kivijalkatilat ovat täynnä. Nyt katukuvassa on tapahtunut muutosta, kun meillä on niin uusia, siirtyviä kuin lopettaviakin liikkeitä.”

Peippo korosti, että Huittisissa keskusta näyttää kuitenkin edelleen huomattavasti vireämmältä kuin monessa vastaavan kokoisessa kaupungissa.

”Tämä on ennen kaikkea ammattitaitoisten kauppiaiden, yhteistyön ja sijainnin ansiota.”

Toistaiseksi kohtalaisen hyvältä näyttävää tilanteeseen ei kuitenkaan tule tuudittautua.

”Haasteita on ja niitä tulee riittämään myös jatkossa. Jos asiaan ei reagoida tässä vaiheessa, liikkeitä tullaan sulkemaan”, Peippo tietää.

Myös Ramboll Oy:n projektipäällikkö Eero Salminen on Peipon kanssa yhtä mieltä siitä, ettei Huittisten keskustan tilanne ole pahimmasta päästä.

”Täällä on onnistuttu pitämään päivittäistavarakaupat keskustassa, mikä tuo asiakasvirrat mukanaan.”

Paikallisidentiteetti kasvuun

Huittisten keskustan kiinteistöjen kehittämistarpeita ja -mahdollisuuksia on kartoitettu kuluneen kesän aikana Rambollin tekemässä selvityksessä. Myös viime viikolla järjestetty työpaja oli osa selvitystyötä.

Eero Salmisen mukaan Huittinen erottuu positiivisuudella ja yrittäjät rohkeudellaan ja idearikkaudellaan.

Yrittäjät näkevät itsensä Huittisissa myös tulevaisuudessa.

”Huittisten vahvuus on kaupungin hyvä saavutettavuus. Tämän päivän kysymys kuuluukin, miksi ihmiset tulisivat viettämään aikaa Huittisiin.”

Salmisen näkemyksen mukaan syitä voitaisiin etsiä vaikkapa vahvasta maatalousperinteestä tai liiketilojen muodostamista mukavista katuosuuksista.

”Paikallisidentiteettiä tulisi kasvattaa ja korostaa. Kun huittislaiset arvostavat omaa paikkakuntaansa, he nostavat esiin autenttisia elämyksiä, joiden perässä muutkin haluavat tulla tänne.”

Esiin nousseita ideoita:
Hullu Miehen -teema enemmän esiin
Paljon väriä, linja-autoasemasta esimerkiksi pinkki väripilkku
Koko paikallisen ruokaketjun nostaminen parempaan tietoisuuteen
Ei vähätellä omia vahvuuksia, vaan korostetaan niitä
Liikuntateemaa kaupungin keskustaan
Tori katetaan kauppahallimaiseksi
Kaupoille lisää ilta-aukioloja
Korpelan, Kivikylän ja Saarioisten tehtaanmyymälät keskustaan
Joka vuosi vaihtuva Huittisten taidekesä
Härkäpakarilta keskustaan ohjaava portti
Satsausta näyteikkunoihin
Yksi tietty ”tavaramerkki”, jota nostetaan isosti ja josta Huittinen tunnetaan

Koko jutun voit lukea keskiviikkona ilmestyneestä Alueviestistä.