Haapamäen debyytti uudessa luokassa meni yli odotusten – ”Olen erittäin tyytyväinen”

Haapamäki testasi Supercar-luokkaa hallitsevan Suomen mestari Ari Perkiömäen Ford Fiestalla. Kuva: Tonigraphs / Toni Ollikainen.

Rallicrossin SM-sarjan kauden viimeisessä osakilpailussa lauantaina Honkajoella nähtiin mielenkiintoinen debyytti, kun SRC-luokan kaksinkertainen Suomen mestari Henri Haapamäki hyppäsi ensimmäistä kertaa kilpailun puitteissa lajin kuninkuusluokan eli Supercar-luokan auton rattiin.

Debyytistä tuli lopulta kaikin puolin onnistunut, kun alkuerien kuudennen sijan kautta Haapamäki raivasi tiensä semifinaalista finaaliin ja oli siinä neljäs.

”Kyllä se meni täysin yli odotusten, sillä semifinaali oli tavoite. Olin todella tyytyväinen, että pääsin vielä finaaliinkin. Alkuerissä riitti ohjelmaa, ei siinä ollut kuin yksi puhdas erä. Erittäin tyytyväinen olen omaan vauhtiini tällä kokemuksella. Pystyin siinä poikien perässä vetämään ja muutaman lähdön voittamaankin. Kyllähän se todella hienosti meni”, Haapamäki kommentoi tuoreeltaan kilpailun päättymisen jälkeen.

Haapamäen oli tarkoitus suorittaa Supercar-debyytti jo kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa Jalasjärvellä toukokuussa, mutta silloin auton tekniikkamurheet harjoituksissa estivät osallistumisen varsinaiseen kilpailuun. Honkajoella Haapamäki kilpaili luokan hallitsevan Suomen mestarin Ari Perkiömäen Ford Fiestalla, jota sastamalalainen pääsi testaamaan torstaina.

Semifinaalissa komeasti toiseksi

Alkueristä Haapamäki kirjautti tulosrivin 9-13-3 ja kokonaispisteissä sijoitus oli kuudes.

”Täysin hakemistahan se oli aina lähdössä, että millä kohtaa seuraava vaihde pitäisi pistää. Ensimmäisessä mutkassa tuli osuma toiseen autoon ja meni raidetanko väärään, pyörät aurasi noin 10 senttiä ja ajettavuus oli hieman heikohko. Välillä taas oli lasi niin huurussa, että ei nähnyt mitään”, Haapamäki kertaa alkuerien tapahtumia.

Semifinaalissa Haapamäki ajoi komeasti toiseksi, häviten luokan tämänvuotiselle Suomen mestarille Juha Rytköselle viiden kierroksen lähdössä vain 1,8 sekuntia.

”Keskirivistä finaaliin, se oli kyllä kruunu koko päivälle. Jäin startin jälkeen kolmanneksi, mutta onnistuneella jokeritaktiikalla pääsin nousemaan toiseksi.”

Finaaliin Haapamäki starttasi neljännestä ruudusta ja neljäs sija oli tuloksena myös ruutulipulla. Ero kolmanneksi ajaneeseen Joni-Pekka Rajalaan ja viimeiseen palkintosijoitukseen oli lopulta tasan sekunti.

”Finaalista jäi vähän hampaankoloon, koska siinä olisi ollut mahdollisuus ajaa kolmospaikasta Rajalaa vastaan. Kun odoteltiin lähdön keräilyalueella, niin juuri silloin alkoi satamaan. Huusin äijille, että sadekelin renkaat alle, mutta ehdittiin vaihtaa vain eturenkaat. Taakse jäi kuivan kelin renkaat. Se oli virhe veto laittaa ’sekarengastus’. Sade loppui välittömästi”, Haapamäki harmittelee.

’Sekarengastuksen’ myötä auton ajettavuus kärsi. Sastamalalainen uumoilee, että tulos olisi ollut parempi, jos myös takarenkaat olisi ehditty vaihtaa sadekelin renkaisiin.

”Ne olisi kaikki mennyt kankaille, mutta auto olisi ollut johdonmukainen ajettava. Nyt etu- ja takapään pitoero oli niin suuri, että se ei meinannut kääntyä. Siinä tuli pieni kokemattomuusvirhe. Auto puski aivan älyttömästi. Alamutka Honkajoella on tosi tärkeä paikka, että saat takasuoralle maksimaalisen ulostulon. Se alamutka meni aivan pieleen, ei saanut lingottua kunnon vauhtia.”

Tähtäin Supercar-luokassa

Haapamäellä on vakaa aikomus siirtyä Supercar-luokkaan ensi kaudeksi. Nälkä sinne on äärimmäisen kova. 

”Eilen jo kotimatkalla alettiin suunnitella jokasyksyisiä yhteistyökumppaneille järjestettäviä kauden päätösjuhlia. Siellä keskustellaan kumppaneiden kanssa, ja verkkoja on runsaasti vesillä myös uusien yhteistyökumppaneiden osalta. Mutta tärkeimpänä tietysti BMW pitäisi saada myytyä. Siitä lähtisi sitten lumipalloefekti vyörymään sen jälkeen.”

Haapamäen tiimin huippuunsa rakennetulla BMW:llä on voitettu SRC-luokan Suomen mestaruus vuosina 2018 ja 2019. Nyt siis olisi hyvälle kuljettajalle tarjolla huippukalusto.

”Olen kaikille sanonut, että sen voisin myydä vaikka parhaalle kaverilleni, koska auto on täysin kunnossa. Ja se on todella hyvä auto, voittaja-auto. Sillä on mahdollista menestyä”, Haapamäki vakuuttaa.

Osallistuminen SM-sarjan kuninkuusluokkaan ei olisi ollut mahdollista ilman yhteistyökumppaneiden panostusta. 

”Iso kiitos kaikille niille kumppaneille, jotka mahdollistivat Supercar-kokeilun. Oli silmiä avaava mahdollisuus nähdä mitä luokka ja auto on. Nyt ollaan koko tiimi paljon viisaampia ja ollaan paljon valmiimpia miettimään asioita. Ei olla enää pelkkiä kysymysmerkkejä, vaan tästä on hyvä alkaa suunnitella kautta 2020.”

Supercar-luokan finaali Honkajoella

1) Juha Rytkönen (Ford) 3.25,017

2) Jere Kalliokoski (Ford) + 1,650

3) Joni-Pekka Rajala (Mitsubishi) + 3,005

4) Henri Haapamäki (Ford) + 4,004

5) Riku Tahko (Mini) + 6,688

6) Janne Rinta-Kauhajärvi (Ford) + 6,873