
Peräti 531 huittislaista kertoi kaupungin järjestämässä kyselyssä mielipiteensä, mitkä olisivat parhaat keinot kunnan talouden tasapainottamiseen tulevina vuosina.
Hallintojohtaja Sami Ylipihlajan mukaan huittislaisten viesti käy talouden sopeuttamisohjelmaa koskeneesta kyselystä selkeästi ilmi.
”Vähän jopa yllätti, että kanta korostui niin selvästi. Veroprosenttia ja taksoja voidaan nostaa, kunhan palvelutaso ei laske tai aukioloajat supistu”, Ylipihlaja toteaa.
Kyselyyn vastanneista 38,7 prosenttia oli asiakasmaksujen noston kannalla, veroprosenttia korottaisi 38,3 prosenttia ja palvelutason laskulle äänensä antoi 23 prosenttia.
Nihkeimmin veroprosentin nostoon suhtautuivat alle 29-vuotiaat, joista vain 22,8 prosenttia olisi valmis korottamaan veroja. Nuorten mielestä ylivoimaisesti paras tapa kerätä lisää tuloja kaupungin kukkaroon olisi asiakasmaksuja korottamalla.
Kuntademokratiaa parhaimmillaan
Hallintojohtaja Ylipihlajan mukaan Huittisissa mietittiin huolella, mikä on paras tapa selvittää asukkaiden mielipiteitä talouden sopeuttamisohjelmasta.
”Kuntalaisia voi osallistaa usealla tavalla, joista yleisimpiä ovat keskustelutilaisuudet, laajat kyselyt ja tällaiset vähän tiiviimmät kyselyt, mitä mekin päätimme käyttää.”
Verkossa ja kirjallisesti Huittisten ja Vampulan kirjastoissa toteutettu kysely keräsi kolmessa viikossa yli 500 vastaajaa ja noin 300 avovastausta.
”Usein tällaisten kyselyiden vastaajamäärä jää niin suppeaksi, että otos on pieni, eikä tuloksiin voida sen vuoksi nojata kovin vahvasti. Huittisissa tehdyn kyselyn vastaajapohja on niin kattava, että hallituksessakin oltiin heti sillä kannalla, että vastauksiin on suhtauduttava vakavasti”, Ylipihlaja sanoo.
Kysely onnistui myös siinä mielessä, että suurimmaksi vastaajaryhmäksi muodostui se kohderyhmä, joita kaupungissa kaivataan ja sitä kautta halutaan myös kuulla.
Ylipihlaja yllättyi myös kyselyyn jätetyistä avoimista kommenteista.
”Siellä oli todella fiksuja ajatuksia etenkin sivistys- ja tekniselle puolelle. Ei varsinaisesti mitään uutta, mutta sellaisia asioita, mitkä on ehkä unohdettu.”
Hallintojohtajan mukaan vastaavanlaisia kyselyjä tullaan järjestämään Huittisissa myös jatkossa.
”Tämä on kuntademokratiaa parhaimmillaan. Toivon, että kyselyiden tekemisestä tulee Huittisissa ihan pysyvä käytäntö.”
Koko jutun voit lukea keskiviikkona ilmestyneestä Alueviestistä.