Lauri Joonalla edessä Ruotsin MM-ralli – ”Alussa ei voi antaa tasoituksia”

Joona kisaa Ruotsissa M-sportin valmistamalla Ford Fiesta R2T:lla. Kuva: M-Sport.

Sastamalalaisella 23-vuotiaalla Lauri Joonalla on edessään ralliuransa toinen MM-startti. Ensimmäinen oli viime kesän Suomen MM-rallissa, missä Joona ajoi vakuuttavasti kaksivetoisten luokan kolmanneksi ja vei nimiinsä myös parhaan ensikertalaisen palkinnon.

”Ruotsiin lähdetään maltillisin tavoittein. Lähdetään hakemaan kokemusta ja tavoitteena on päästä maaliin”, toteaa Joona.

Mies starttaa kauden ensimmäiseen junioreiden MM-sarjan (JWRC) osakilpailuun numerolla 50. Kartturina hänellä toimii kokenut Ari Koponen, jonka kanssa yhteistyö on Joonan mukaan vaivatonta.

”Hänellä on paljon kokemusta ulkomailla kilpailemisesta.”

Auto, jolla Joona ja Koponen kilpailevat JWRC-sarjassa, on M-sportin valmistama Ford Fiesta R2T 2019. Vastaavalla kilpurilla hän on ajanut menestyksekkäästi myös rallin SM-sarjassa.

”JWRC-auto on muuten täysin identtinen oman automme kanssa, mutta alusta on erilainen. Torstaina ajettavalla testierikoiskokeella, mikäli se edes ajetaan, ei saa autoa säädettyä yhtään. Eli ensimmäisellä pätkällä auto tarvitsisi saada säädettyä hyväksi.”

Ruotsin MM-ralli on kärsinyt leudosta ja lumettomasta talvesta, ja olipa aivan hilkulla, ettei koko kisaa jouduttu perumaan. Lopulta järjestäjät tiedottivat, että kisa ajetaan lyhennettynä. Ja se lyhentyi keskiviikkona entisestään, kun kilpailun tuomaristo ilmoitti, että kisan avaava yleisöerikoiskoe Karlstadin raviradalla ajetaan testierikoiskokeena.

Rallin ohjelmassa on tällä hetkellä 10 erikoiskoetta ja alle 170 ek-kilometriä. Kisa alkaa perjantaina Norjan puolella ajettavalla Hof-Finnskogin erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina iltapäivällä ajettavaan Power Stageen.

”Kilpailu on lyhentynyt niin merkittävästi, että alussa ei voi antaa suuria tasoituksia. Tulossa on vähän tynkä kilpailu, mutta pitää ajaa sitäkin lujempaa, jos haluaa pysyä hyvillä sijoituksilla”, Joona tuumii.