Kun tilitoimiston ovella seisoo mies punaisissa villasukissa, on helppo uskoa yrityksen ajatus matalan kynnyksen palveluista.
”Taloushallinnon maailma koetaan helposti kuivaksi ja viralliseksi. Me emme ole nuttura kireällä, vaan mahdollisimman samalla tasolla asiakkaan kanssa”, tuumaa Sami Rautiainen.
Tilitoimisto Rautiainen avasi syyskuussa toimipisteen Sastamalan Kiikoisiin. Päätoimipaikka sijaitsee Nokialla. Laajentumisen taustalla on luonnollisesti halu kasvattaa asiakasmäärää.
”Tykkään tehdä erityisesti maatilojen kirjanpitoa ja ajattelin, että tältä alueelta voisi löytää lisää sen puolen asiakkaita. Kiikoisten sijainti on ihan loistava, samaten kuin toimiston. Takapihalla on järvi ja vieressä kuntoportaat – helkkarin makea mesta”, mies intoilee.
Uusi toimipiste sijaitsee aivan Kiikoisten keskustassa, Kiikostalon vieressä, terveysaseman kanssa samassa kiinteistössä. Pihaan pääsee tarvittaessa vaikka kuorma-autolla tai puimurilla.
”Sekin on hyvää asiakaspalvelua, että asiointi on tehty mahdollisimman helpoksi”, Rautiainen toteaa.
”Haluan tavata jokaisen potentiaalisen asiakkaan kasvotusten”
Tällä haavaa Tilitoimisto Rautiaisella on noin 120 asiakasta, jotka ovat yrittäjän mukaan varsin erilaisia: eri kokoisia yrityksiä hyvin eri toimialoilta sekä niiden lisäksi yhdistyksiä ja säätiöitä. Toimiston palvelut kattavat kirjanpidon, palkkahallinnon, taloushallinnon sekä neuvonnan. Maa- ja metsätalouden lisäksi erityisosaamista ovat rakennus- ja autokaupan toimialat.
”Työllistämme nyt kolme henkilöä ja lisää on tarkoitus palkata, kunhan Kiikoisten toimisto saadaan pyörimään kunnolla.”
Tilitoimisto Rautiainen on perustettu vuonna 2017, mutta Sami Rautiainen on tehnyt kirjanpitoa sivutoimisesti jo 2000-luvun alusta. Lähes kahden vuosikymmenen kokemus yrittämisestä onkin opettanut miehelle, ettei kahta samanlaista yritystä ole.
”Siksi haluan tavata jokaisen potentiaalisen asiakkaan ensin kasvotusten ja kuulla heidän tarinansa sekä tarpeensa taloushallinnon palvelujen suhteen.”
Toimeksiantoja hoidetaan niin sähköisesti kuin perinteisesti paperilla. Pilvipalvelujen ansiosta asiakas voi olla fyysisesti kaukanakin.
Yhteydenoton pitää olla positiivinen kokemus
Asiakaslähtöisyys, pysyvyys ja uskollisuus. Nämä sanat toistuvat Sami Rautiaisen puheessa useaan otteeseen. Rautiaisen mukaan parasta työssä ovat juuri asiakaskohtaamiset ja se, että yhteydenotto tuottaa asiakkaalle tarvittavan avun.
”Käynnin tai sähköpostin lähettämisen pitää olla positiivinen kokemus. Viesteihin vastataan aina, ja jos emme ehdi selvittää vastausta asiakkaan kysymykseen samalla hetkellä, lupaamme palata asiaan.”
Toimintaa ohjaa rehellisyys: se tehdään, mitä luvataan. Toimiston kynnys pyritään pitämään niin matalana, että maanviljelijän on se helppo ylittää vaikka kesken peltohommien kuraisissa saappaissaan.