Missä ovat Sastamalan taksit? – Olisi kohtuullista saada kuvioihin edes yksi päivystävä auto

Kuvituskuva: Alueviestin arkisto.

Olimme vierailulla ystäviemme luona lauantaina 8.1. Koska joimme viiniä, oli kotimatkaan tarkoitus käyttää taksia. Kello 24 jälkeen aloimme soittaa taksia, mutta ”tuttujen” taksien numerot eivät vastanneet.

Sen jälkeen soitto yleiseen taksin numeroon (0200 38200) ja keskukselta vastaus nopeasti: ”Laitan auton tulemaan.”

Odottelimme 45 minuuttia ajatellen, että autoja on varmaan vähän liikenteessä, kun ravintolat eivät ole auki.

Toinen soitto tuon ajan jälkeen ja keskus tarkasti tilauksemme ja sanoi, että yksikään autoilija ei ole kuitannut tilausta, joten Sastamalassa ei ole takseja!

Miten tämä on mahdollista? Kaupunki, jota yritetään kehittää, laitetaan torille kello, valaistaan koko tie Tampereelle asti jne. Eikö olisi kohtuullista, että edes yksi taksi päivystäisi viikonloppuisin?

On erilaisiakin tarpeita taksin käyttöön kuin omani, mutta olisiko kohtuutonta pyytää kehittyvän kaupungin ja veronmaksajien nimissä edes yhden auton päivystystä viikonloppuisin?

Tuohtunut

  • avatar Lyyti

    Meneeköhän nyt sekaisin, että mikä on julkista palvelua ja mikä yksityistä? Täytyisikö kunnan siis verorahoilla kustantaa taxi päivystämään, että pääsee viinistä huolimatta kotio? Bernerin uudistuksen jälkeen ei varmaan paljon huvita taxiyrittäjää kököttää viikonloppuisin/arki-iltaisin missään Sastamalassa, jos vaikka saisi yhden kyydin…Kai jokainen järkevä kuski mieluummin kököttää vaikka Tampereella, jossa voi saada useammankin keikan.

  • avatar päivikki

    Kirjoittaja tuskin tarkoitti, että verorahoilla pitäisi takseja kustantaa, vaan eiköhän tuossa vedottu yleisesti veronmaksajan etuuksiin, joihin mielestäni taksin saatavuus mm. kuuluu.
    Itse näen kirjoituksessa viinin käytön positiivisena, sillä jotain ilojahan tässä pitkässä koronakrapulassa täytyy olla. Ehkä joku toinen menee omalla autolla muutaman viinilasillisen jälkeen kotiin eikä näin ollen kaipaa taksia ollenkaan.
    Tekstin kirjoittaja ei varmaankaan tarvitse taksia usein, koska tuli näin ikävällä tavalla tietoiseksi, ettei taksia saa. Toisaalta hän viittasi myös moniin muihin taksin käyttötarkoituksiin, kuin ko. tarkoitus, joten jospa lukisit tekstin uudelleen, niin huomaisit, ettei viinin käyttö ole tässä keskiössä, vaan se tosiasia, että takseja ei ole saatavilla. Minä olen kyllä sitä mieltä myös, että se huonontaa kaupunkikuvaa ja tässä ko. tapauksessa taksi olisi ehtinyt myös Treelta – odottihan soittaja 45 min. ennen uutta yhteydenottoa taksikeskukseen. Voisihan tienvarsikylttiinkin pystyttää ”Tule kirjoille Sastamalaan” tilalle ”Tule taksittomaan Sastamalaan ja paranna kuntoa kävelemällä kotiin”-kyltti.

  • avatar sirkkahakanurmi

    Minä törmäsin tuohon samaan ongelmaan kerran ja kysyin siitä yhdeltä taksinkuljettajalta.
    Hän ystävällisesti selvensi asiaa. Aika ennen Berneriä meni niin jotta täällä oli liki 30 autoa jotka kaikki ajoivat kaikkia kyytejä, eli sote-kela ja nuo tavalliset kyydit mukaan lukien. Uudistuksen jälkeen n. 10 taksia jäi ainoastaan tuon 0200-38200 tilausnumeron piiriin. He kuten kaikki muutkin tekevät pitkää päivää joten on ihan ymmärrettävää etteivät nuo kymmenenkään kuljettajaa jaksa yötä päivää olla töissä. Tarvii nukkuakin jossain välissä kun ei ole niitä renkejäkään niin paljoa että täällä taksien kannattaa pyöriä 24/7. Iltaisin ja viikonloppuisinkaan ei töissä kuulemma ole kuin 3-4 autoa jos aina niitäkään. Onhan se nyt ihan tyhmää minusta päivystää ja kytätä jotain 10€ pätkää jos muuta ajoa ei ole koko iltana eikä yönä. Koronakin vaikuttaa asiaan melkoisesti. Minulle tuo kuljettaja sanoi että varmin tapa päästä sen muutaman viinilasillisen jälkeen kyläpaikasta kotiin, on sopia etukäteen jonkun taksin kanssa milloin tulee hakemaan. Ei täällä kannata tällä hetkellä päivystää, tyhjän saa pyytämättäkin. Ja yrittäkää nyt ymmärtää niitä autoilijoitakin, kuka nyt ilmaista työtä viitsii tehdä kun niistä luppotunneista ei euroja heru. Ja palkka muodostuu siitä mitä mittariin päivän aikana kertyy ja siitäkin pitää vähentää ensin kaikki kulut pois ja ne muutamat eurot mitä jää on sitä kuljettajan tilipussia kerryttävää rahaa.
    Kaikki kiitos siitä että autoilijat ja kuljettajat edes jaksavat meitä kansalaisia vielä kuljettaa, minä ainakin arvostan heidän työtää mutta kaikki eivät sitä ymmärrä.

    Sipi

Jätä kommentti