Sähkökatko aiheutti mittavat vahingot Kiikoisten ABC:lla – ”Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista”

Arkisin Kiikoisten ABC aukeaa jo aamukuudelta. Sähkökatkoksen takia tiistaina myymälä avattiin poikkeuksellisesti vasta kello 11. Kuva: Anne Heikkilä

Kuuluisan vuoden 2011 Tapaninpäivämyrskyn jälkeen ei ole Kiikoisissa kovin pitkiä sähkökatkoksia ollut. Tämän viikon maanantaina iltapäiväneljän aikaan alkanut sähkökatko venähti kuitenkin osassa kylää yöhön saakka.

Katkos koetteli kotitalouksien lisäksi yrityksiä – osansa sai myös Kiikoisten ABC, jossa sähkökatkon aiheuttamat vahingot nousivat viisinumeroiseen summaan.

”Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista”, toteaa ABC-liikennekaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Järvi.

Tapaninpäivämyrskyn sähkökatkosta liikennemyymälä selvisi aikoinaan aggrekaatin avulla.

Miksi aggrekaattia ei enää ole?

”Silloin kun täällä siirryttiin Carunan verkkoon ja sen myötä kokonaan maakaapeleihin, luovuttiin aggrekaatista. Näin pitkiä sähkökatkoksia ei pidetty mahdollisina, kun myrskytkään eivät vaikuta samoin kuin ilmajohtoihin”, perustelee Järvi.

”Lisäksi myymälä on niistä ajoista laajentunut, eikä silloinen aggrekaatti olisi edes riittänyt turvaamaan sähkönsaantia nykyisissä tiloissa. Aggrekaatista on myös useiden tuhansien eurojen kulut vuositasolla, vaikka sitä ei käyttäisi kertaakaan”, Järvi selvittää.

”Tapaninpäivämyrskystä on kolmetoista vuotta, ja sen jälkeen aggrekaatille ei olisi ollut käyttöä. Kaikki siitä koituvat kustannukset olisivat siis olleet turhaa lisäkulua.”

Sähkökatkoksia on tullut silloin tällöin vuosien varrella, mutta lyhyet katkokset eivät aiheuta merkittäviä hankaluuksia.

”Kahden tunnin sähkökatkos ei vielä ole mikään ongelma, sellaisista kyllä selvitään”, Järvi vakuuttaa.

Alkuviikolla asiakkaat ihmettelivät liikennemyymälän Salen tyhjyyttään ammottavia kylmätuotehyllyjä. ”He tulivat kysymään, mikä oikein on homman nimi, mutta olivat kyllä ymmärtäväisiä, kun selvitimme mistä tilanne johtuu”, palveluvastaava Santeri Mannelin kertoi. Kuva: Anne Heikkilä

Yli yhdeksän tunnin katkos oli kuitenkin myymälän kylmätuotteille liikaa.

”Jos olisimme tienneet etukäteen, että katkos venyy niin pitkäksi, olisimme varautuneet esimerkiksi siten, että olisimme tilanneet kylmärekkoja pihaan. Siten olisimme saaneet kylmätuotteet pelastettua”, mainitsee Kimmo Järvi.

”Porin Prismassa on suuret kylmäsäilytystilat, sinnekin olisimme voineet elintarvikkeita kuljettaa.”
Tietoa katkoksen pituudesta ei kuitenkaan ollut, ja sähköjen palautumista odotettiin koko ajan.

”Kukaan ei voinut arvata, että aikaa menee lopulta yhdeksän tuntia ennen kuin sähköt saadaan takaisin. Carunan päästä tiedotettiin aika ajoin, ja tiedotteista saimme käsityksen, että sähköt saadaan pian toimimaan. Niin ei kuitenkaan tapahtunut”, Järvi harmittelee.
Kylmätuotteita jouduttiin lopulta hävittämään suuria määriä.

”Tiistaina aamulla pihassa oli iso lava biojätteitä varten, sinne tavaraa vietiin. Myymälä saatiin avattua kello 11. Normaalisti arkiaamuina se aukeaa jo kello kuudelta.”
Myymälän kylmätuotteiden hyllyt, kaapit ja pakastimet ammottivat tyhjyyttään alkuviikosta.

”Tuotetilauksia lähdettiin heti tekemään. Tilanne vaikutti tietysti myös ravintolapuolen toimintaan merkittävästi”, Järvi kertoo.
Eikö tuotteita sitten olisi voitu vaikkapa lahjoittaa ruoka-apuna ilmaiseksi, ennemmin kuin kipata jätteisiin?

”Tarkkailimme koko ajan lämpötiloja. Silloin kun lämpötilojen raja-arvot ylittyvät, emme voi luovuttaa elintarvikkeita eteenpäin edes ilmaiseksi turvallisuussyistä”, painottaa Järvi.

”Näillä asioilla ei kannata lähteä leikkimään, kysymyksessä on kuitenkin ihmisten terveys. Elintarvikelaki on myös hyvin yksiselitteinen.”

Valikoimat alkavat olla jo aika lailla ennallaan. Kuvituskuva: Alueviestin arkisto

Ryhmäpäällikön mukaan työntekijät selvisivät hyvin haastavasta tilanteesta.

”Itse asiassa tällainen poikkeuksellinen tilanne hitsasi henkilökuntaa yhteen, he toimivat todella hienosti”, kiittelee Järvi.
Asiakkaatkin ovat olleet ymmärtäväisiä.

”Kyllä sitä vähän ihmeteltiin, kun kylmähyllyillä oli käynyt kato. Sellaistakin palautetta asiakkailta tosin tuli, että on helpompi valita mitä ostaa, kun on vähemmän valikoimaa”, tilanteesta huolimatta huumorintajunsa säilyttänyt Järvi naurahtaa.

”Joku oli sanonut myös, että olipa hyvä kun tuli ostettua välillä jotakin ihan muuta kuin aina sitä samaa – kun totuttua tuotetta ei hyllystä löytynytkään.”
Entä lankeaako lasku Carunalle, vai kuka vastaa tappioista?

”Kiinteistöosastomme käy vuoropuhelua Carunan kanssa, ja olemme olleet yhteyksissä myös vakuutusyhtiöön. Tilannetta selvitellään”, muotoilee Järvi.

”Oleellisinta kuitenkin on, että ihmiset saavat myymälästämme turvallisia tuotteita, ja että saadaan tilanne normalisoitua”, hän tähdentää.

”On tämä ollut aika show, mutta nyt näyttää jo hyvältä, ja keskiviikkona myyntidatakin oli jo lähellä normaalia.”

Jätä kommentti