“Ei Ouninpohja, mutta melkein yhtä legendaarinen” – Kaltsilassa ajetaan rallisprinttiä 25 vuoden tauon jälkeen

Paha mutka teki tepposet yhdelle kuljettajalle Kaltsilan sprintissä vuonna 1984. Kuva: Eero Auvinen.

Ei ihan Jyväskylän Ouninpohjan veroinen, mutta melkein yhtä legendaarinen. Näin kuvailee Aarne Toivo Sastamalan Kaltsilassa sijaitsevaa sorapätkää, jolla ajetaan sunnuntaina 20. syyskuuta harrasterallisprintin mestaruussarjan osakilpailu. 

Vammalan Urheiluautoilijat järjesti Kaltsilassa sprinttikilpailuja 70-luvulta aina vuoteen 1995 saakka. Parhaimpina vuosina penkalla kisoja seurasi 2000-3000 silmäparia. 

”Tuhatta katsojaa odotetaan nytkin. Se voi olla vähän yläkanttiin, mutta jos keli on hyvä ja yhteen lasketaan kaikki ihmiset varikkoa myöten, määrä voi jopa toteutua”, Toivo laskeskelee. 

Mies tunnustaa olevansa kilpailuidean isä. Autourheilupiireissä Liinamiehenä ja Kaljahattuna tunnettu Toivo kiertää rallikisoissa miltei joka viikonloppu, ja kertoo aistineensa Kaltsilan ajojen elvyttämiselle olleen kysyntää. 

”Kyllä sprinttiä on odotettu. Moni jo uransa lopettanut kuski on todennut, että vaikka ajot on muuten ajettu, Kaltsilaan on päästävä.”

Aarne Toivon lempinimet kumpuavat hänen oluttölkein koristellusta virkatusta hatustaan sekä vetoliinasta, joilla varustautuneena hän ralleissa kulkee. Toivo on yleensä ensimmäisenä paikalla, kun auto ajaa ulos. 

Pakko kysyä, odottaako hän vauhtia ja vaarallisia tilanteita myös Kaltsilan sprintiltä?

”No, kai rooli vähän antaa odottaa, että pääsen taas heilumaan liinan kanssa”, mies nauraa. 

Eero Auvisen kuvasarjan toinen otos osoittaa, miten kilpailijalle lopulta kävi.

Maalimutkassa parhaat paikat

Sprintti ajetaan keskellä Kaltsilan kylää. Varikko on pellolla Uudenkyläntien varrella ja yleisöparkki Lamminmaantiellä. Aarne Toivon mukaan katsojien kannattaa suunnata kulkunsa maalimutkaan.

”Siellä on ehdottomasti parhaat paikat, ja grilli.”

Kilpailuun oli keskiviikkoon mennessä ilmoittautunut 25 kuljettajaa. Järjestäjät odottavat, että kisaamaan saadaan ainakin sata kuskia. 

”Yksi osakilpailu ajettiin juuri viime viikonloppuna Hämeenkyrössä. Siellä ilmoittautuneita oli 110.”

Mestaruussarjassa ajetaan neljä osakilpailua, joista Kaltsilan kisa on toinen. Sastamalan jälkeen kaasutellaan vielä Tammisaaressa ja Pohjanmaalla, mahdollisesti Kannuksessa. 

Kaltsilan kilpailussa reitti on pituudeltaan noin kolme kilometriä ja kukin kilpailija ajaa sen kahdesti. Sprintissä kuskilla ei ole kartanlukijaa, vaan rataan tutustutaan etukäteen joko polkupyörällä tai kävellen. Paikallisia kuljettajia sarjassa ei nähdä. 

Kaltsilan kisan logo on Hannu Joonan käsialaa ja suoraan 70-luvulta. Hannu Joona on muuten parhaillaan rallin SM3-luokassa kisaavan Lauri Joonan pappa.

Kiitos tienhoitokunnille

Koronaviruspandemia vaikutti myös autourheiluun ja eri sarjojen toteutumiseen. Toivo kertoo, että tapahtumia on järjestetty vasta elokuussa. 

Kaltsilan sprintin toteuttamisesta järjestäjät ovat kysyneet mielipidettä myös tartuntatautilääkäriltä.

”Hän oli sitä mieltä, ettei esteitä ole. Tapahtuma on ulkona ja luonnon helmassa turvavälit on helppo pitää. Ainakin toistaiseksi koronatilanne näyttää siltä, että tapahtuma päästää järjestämään eikä esimerkiksi yleisömäärää tarvitse rajata.”

Reitti noudattelee 25 vuoden takaisia perinteitä niin pitkälti kuin se on mahdollista. Aarne Toivo huomauttaa, että vuodet ovat tehneet tehtävänsä yksityisteille.

”Joissain kohdin tietä on oikaistu, mutta muuten tehdään sama lenkki kuin aiemmin.” 

Toivo kiittää paikallisia tienhoitokuntia, joilta herui lupa sprintin järjestämiseen. Siitä hyvästä järjestäjät pyrkivät jättämään tiet mieluummin vähän parempaan kuntoon kuin ne ennen kisaa olivat.

Sastamalan Ympäristöpalvelut Oy rallisprint Kaltsilassa su 20.9. klo 12.