
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) käväisi lauantaina Huittisissa tapaamassa kaupungin johtoa. Huittislaisilla oli ministerille yksi vahva toive kerrottavanaan. Kaupunginjohtaja Jyrki Peltomaa nosti esiin valtatie 2 kehittämisen Sahkon kohdalta.
Sahkoon on jo pitkään kaivattu Helsingin suunnasta suoraa liittymää, mikä helpottaisi alueen kaupallisten palveluiden saavutettavuutta.
”Lisäksi alueen liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa hidastus- ja erkanemiskaistoilla sekä vasemmalle kääntymisen kieltämisellä”, Peltomaa sanoi.
Kaupunki on jo tehnyt alueelle tiesuunnitelman, joka on parhaillaan hyväksyttävänä Traficomissa.
”Olemme kokeneet tämän liittymän sekä liikenneturvallisuuden että elinkeinoelämän kannalta niin tärkeäksi, että päädyimme teettämään suunnitelman omana työnä”, Huittisten kaupungin tekninen johtaja Ulla Ojala kertoi.
”Toiveissamme olisi, että saisimme hankkeelle myös valtiontukea. Hanke voitaisiin jakaa puoliksi kaupungin ja valtion kesken, jolloin molempien osuus olisi noin 2,1 miljoonaa euroa”, Peltomaa selvensi.
Kaupunki sitoutunut hankkeeseen
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jouni Isotalo korosti Sahkon alueen merkitystä koko huittislaiselle elinkeinoelämälle.
”Hanketta olisi tärkeä saada eteenpäin koko kaupungin elinvoiman kannalta. Asian merkitystä osoittaa varmasti sekin, miten kaupunki on sitoutunut tähän omalta osaltaan”, hän korosti.
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arto Metsämäki puolestaan nosti esiin liikenneturvallisuuden näkökulmaa.
”Käsittääkseni Tampere-Rauma välillä kulkee kaikista eniten vaarallisia aineita koko Suomessa. Lisäksi tätä kautta kuljetetaan puutavaraa Keski-Suomesta. Tähän nähden Mommolan risteys on huomattavan vaarallinen risteyskohta”, hän korosti.
Ojala lisäsi, että Mommolan eritasoliittymän tiesuunnitelman rakentamissuunnitelma on tarkoitus tehdä ensi vuonna.
Sahkon liittymän toteuttaminen olisi hyvä yhdistää eritasoliittymän rakentamisen kanssa yhdeksi kokonaisuudeksi.
Ministerille mieluinen ajattelumalli
Harakka oli hyvillään Huittisten tavasta viedä hanketta eteenpäin.
”Itse pidän tästä ajattelumallista, missä asioita lähdetään hoitamaan valtion ja alueen yhteistoiminnalla ja kannetaan vastuuta yhdessä”, hän totesi.
Ministerin mukaan valtion on helpompi olla mukana sellaisissa hankkeissa, joissa toimija osoittaa omaa sitoutumistaan.
”Ajatus kustannusten jakamisesta osoittaa hyvin sitä vakavuutta, jolla hankkeessa ollaan mukana.”
Hyvästä valmistelutyöstä huolimatta lupausta valtiontuesta ei ministerin suusta suoraan kuultu.
”Meillä on nyt käytössämme Liikenne 12 -suunnitelma, jota olemme sitoutuneet toteuttamaan vuosittain. Valitettavasti tällä hetkellä sen rahoitus on tarpeisiin nähden riittämätön, mikä aiheuttaa tilanteen, että raami ei anna periksi lisäyksiä ja näin ollen uusien hankkeiden käynnistäminen on hankalaa”, hän perusteli.
Liikenne 12 -suunnitelma ohjaa, miten Suomen teistä, raiteista ja vesiväylistä huolehditaan vuosien 2021–2032 aikana. Kaikki puolueet ovat sitoutuneet suunnitelmaan.
Täyttä tyrmäystä Huittisten hankeen tukeminen ei ministeriltä kuitenkaan saanut.
”Lohdutan teitä sillä, että tämän vuoden tilanne on tämän vuoden tilanne, eikä mikään lopullinen totuus. Ensi vuonna eduskunta myöntää uudet määrärahat ja 2-tie on tunnistettu lähivuosien merkittäväksi kohteeksi. Tämä hanke ei ole kaukana siitä”, hän vakuutti huittislaisten huolen tulleen havaituksi.