Hieman epäillen ja varovaisen verkalleen, mutta uteliaan innostuneesti. Näin ottivat autoilijat vastaan uuden katuosuuden.
”Silminnäkijähavaintojen perusteella asia on juuri näin”, naurahtaa Sastamalan kaupungin katurakennusmestari Jouni Kankaanpää.
Kyse on tietysti Vammalantien jatkeesta, joka avautui liikenteelle eilen tiistaina puolilta päivin. Eli Tuomiston liikenneympyrästä voi nyt ajaa Prisman ohi kaupungintalon suuntaan Tampereentielle tai Ojansuun suuntaan Aarnontielle.
”Eilen oli selvästi nähtävissä, että kun muutama autoilija uskaltautui uudelle kadulle, moni muu seurasi esimerkkiä.”
Vammalantien jatke on saanut yhden kerroksen asvalttia ja sitäkin vain noin 300 metrin pätkän Tuomiston ympyrästä ensimmäiseen Prisman liittymään saakka. Aarnontiekin on Tyrväänkadun tuntumasta Tampereentielle saakka päällystettä vaille.
”Täällä voi ajaa, mutta keskenhän homma vielä on. Asvaltointityöt jatkuvat, kun maa on keväällä sulanut, eikä routimisen uhkaa ole.”
Asvalttia tulee katuosuuksille tuplakerros. Kokonaisuus täydentyy vielä katukiveyksillä ja istutuksilla.
Prisman ympäristön katurakentaminen on kustantanut kokonaisuudessaan 1,4 miljoonaa euroa.
Sastamalan Lämmön toimitusjohtaja Jari Viitanen kertaa, miten tienrakennustöiden yhteydessä on laitettu kaikki muukin infra kuntoon. Alueelle on vedetty kaukolämpöputkea aina Harjukadulta Lemmenpolulle saakka, ja vesijohtoverkoston saneerausta on myös tehty.
”Maan alla on ollut yllätyksiä, mutta nyt voimme olla luottavaisin mielen sen suhteen, että kaikki on tiptop”, Viitanen tuumaa.
Yksi iso yllätys oli Prisman liepeiltä kadunrakennustöiden yhteydessä löytynyt vesijohtovuoto, josta Sastamalan Vesi kertoi jo aiemmin.
”Pieniä viivytyksiä on ollut, mutta kokonaisuutena työt ovat edenneet hyvin. Helmikuussa aloitettiin maaston raivauksella ja maansiirtotöillä. Miljöö on kokenut melkoisen mullistuksen”, Kanpaanpää tuumaa.
Kankaanpää kertoo projektin olleen hänen työhistoriansa laajin ja pitkäkestoisin sekä kaupunkikuvallisesti ehdottomasti merkittävin.
”Tästä on jo tullut pääväylä”, tuumailee Viitanen, kun autoja suhaa ohitsemme useita.
”Kannattaa muistaa kolmenkympin nopeusrajoitus. Vielä ei katuosuuksien ajettavuus ole parhain mahdollinen”, Kankaanpää toteaa.
Toinen Prisma-työmaan etenemisestä kertova seikka on ollut Itsenäisyydentien varren ABC-kylmäaseman polttoainehinnoittelu. Vanhan aseman säiliöt ovat tyhjentyneet mukavasti uuden tankkauspisteen avautumisen kynnyksellä.
Keskiviikkona iltapäivällä Pirkanmaan Osuuskaupasta vahvistettiin, että Prisman tontilla sijaitsevalla uudella kylmäasemalla voi tankata, eli se on toiminnassa.