Mitä sinulle kuuluu? Se on kysymys, jonka moni haluaa kuulla. Ja seurakunnan taholta sitä olisi hyvä kysyä mahdollisimman monilta ihmisiltä ja usein.
Tällaiseen johtopäätökseen tulivat Sastamalan seurakunnan työntekijät ja luottamushenkilöt tutustuttuaan sastamalalaisten yritysten arkeen.
”Olemme tavanneet päivän aikana paljon uusia ihmisiä. Minusta seurakunnan pitäisi tehdä tällaisia jalkautumisia useammin”, sanoo diakonissa Kirsi Tirri.
Tirri on käynyt MeijänTilalla, joka on Illossa sijaitseva kehitysvammaisten päivä- ja työtoimintaa tarjoava yksikkö.
Kiikan kappelineuvostossa vaikuttava Aili Riihimäki on tehnyt tuttavuutta metallialalla toimivaan kiikkalaiseen Lastuxiin.
”Johtoporras oli aidosti todella innostunut työstään ja yrityksen kehittämisestä. Huolena heillä oli osaavan työvoiman puute.”
”Eivät he ajattele vain sitä omaa työsarkaansa”
Nokian seurakunnan johtava kappalainen Timo Uotila osallistui erityiseen päivään konsultin ominaisuudessa. Hän vaikuttui Suodenniemellä kokemastaan ja näkemästään yhteisöllisyydestä.
”Kävimme tutustumassa DataGroup JH Computeriin ja Sinervön kauppaan. Oli hienoa havaita, miten yrittäjät ovat monessa muussakin asiassa mukana ja tuntevat kokonaisvastuuta kotikylästään”, Uotila mietti.
Uotilan mukana uusiin ympyröihin ja ihmisiin tutustuminen auttaa ymmärtämään, millaista elämää Sastamalassa eletään.
”Toivottavasti onnistuimme välittämään kaikille sen viestin, että olemme kiinnostuneita.”
Seurakunnissa voitaisiin Uotilan mukaan ottaa oppia kyläaktiiveista, jotka tarttuvat toimeen ja tekevät asioita yhteiseksi hyväksi.
”Eivät he ajattele vain sitä omaa työsarkaansa.”
”Seurakunnassa ollaan huonolla tiellä, jos jokainen työntekijä ajattelee, että ei kiinnosta, eihän tämä asia minulle kuulu”, diakonissa Tirri komppaa.
Lisää vastaavaa?
Kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja Suvi Sianoja pohti, että Sastamalan seurakunnalla voisi muutoinkin olla yhteistyötä yritysten kanssa.
”Sellaista meiltä toivotaan. Mutta mikä olisi oikea yhteistyön muoto?”
Kirkkoherra Vesa Aurènin mukaan yksi päivän opeista liittyy yritysten asiakaspalveluun. Kun leipä on kiinni onnistuneista kohtaamisista, ei asiakaspalvelua voi tehdä kuin kiitettävästi, sillä muuten asiakas ei enää palaa.
”Tämä on meidänkin muistettava omassa toiminnassamme”, Aurèn sanoi.
Keskiviikkoisen seurakunnan työntekijöiden ja luottamushenkilöiden yritysvierailut olivat osa piispantarkastukseen liittyvää laajaa toimintaympäristön tutkimista. Muun muassa näistä päivän kokemuksista Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo kuulee vieraillessaan Sastamalassa 16. – 18. syyskuuta.