Huoltovarmuus ja elinvoiman vahvistaminen esillä Valtatie 11-seminaarissa – “Sotaan valmistautuminen tapahtuu aina syvän rauhan aikana”

Yleisö kuunteli kiinnostuneena liikenneneuvos Tero Jokilehdon puhetta.

Mouhijärven yhteiskoululla 11. elokuuta pidetyssä Valtatie 11-seminaarissa kuultiin kattava tietopaketti tien tämänhetkisestä tilanteesta. Liikenneturvallisuuden ja jo toteutuneiden parannushankkeiden lisäksi saatiin tietoa vireillä olevista hankkeista. Lisäksi seminaarissa käsiteltiin perusteellisesti reitin merkitystä huoltovarmuuden näkökulmasta.

Runsaasti liikennöity valtatie 11 on tärkeä kuljetusreitti sekä kotimaisille että kansainvälisille tavaravirroille satamista sisämaahan.
Raskaan kaluston osuus liikenteestä on huomattava – vuosittain tiellä kulkee kymmeniätuhansia raskaita ajoneuvoja. Nämä kuljetukset tukevat vientiä, tuontia ja kotimaan kauppaa. Kumipyörillä pidetään suomalaista elinkeinoelämää yllä.

”VT 11 pitkin kuljetaan Porin satamaan, ja se on muutenkin merkittävä tieosuus”, mainitsi kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg.

Koska valtatie 11 ei ole runkoväylä, se ei ole mukana valtakunnallisessa investointiohjelmassa tai maakunnallisissa kärkikohteissa. Tiellä on selkeitä turvallisuusongelmia, joihin halutaan muutosta. Onnettomuusaste on kiistattomasti muiden valtateiden keskiarvoa korkeampi.

Turvallisuusriskit liittyvät erityisesti raskaan liikenteen kasvuun, liikenneturvallisuuteen ja risteysalueisiin.

Liikenneturvallisuuden parantaminen vilkkaasti liikennöidyllä tiellä on tärkeää. Jokaisen tienkäyttäjän tulee huolehtia siitä omalta osaltaan, ja välttää esimerkiksi turhia ja vaarallisia ohituksia.

Tien tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi onkin otettu ohituskaistat, riista-aidat ja liittymäjärjestelyt. Näitä asioita on ajanut pontevasti Sastamalassa perustettu ”Työnyrkki” – Valtatie 11-edunvalvontaryhmä, jossa on mukana kuntia, yrityksiä ja muita toimijoita. Aktiivisen ryhmän pitkäjänteisen työn ansiosta asioita onkin saatu vietyä eteenpäin, ja konkreettisiin toimiin on ryhdytty.

”Sastamalan kaupunki haluaa edelleen osaltaan olla vahvasti mukana tien kehittämisessä ja turvallisuuden parantamisessa. Määrätietoista työtä on tehty tähän mennessä kolmen vuoden ajan, ja esimerkiksi Porin päässä olevien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusiminen on saatu toteutuslistalle. Lisäksi Häijään ja Nokian välisen tieosuuden valaistustyöt ovat alkaneet”, selvitti Malmberg.

Valaistus valmistuu ensi vuoden alussa ja tulee parantamaan liikenneturvallisuutta olennaisesti. Rahoitus valaistushankkeelle saatiin

Pirkanmaan ELY-keskuksen lisäksi Sastamalan ja Nokian kaupungeilta.

”Lisäksi automaattista nopeudenvalvontaa on täydennetty. Kiikoisten ABC:n risteysalueelle on asennettu kamerat, ja niiden vaikutus turvallisuusnäkökulmasta katsottuna on jo huomattu. Sastamalan kaupunki on kuitenkin osaltaan esittänyt liikenneympyrän rakentamista kyseiseen risteykseen”, kertoi Malmberg.

”Seuraava tärkeä tavoite olisi saada Murhasaaren ja Mustikkakankaan välinen keskikaiteellinen ohituskaista toteutettua. Suunnitteluvalmius on jo olemassa, mutta toteutusrahat puuttuvat vielä. Tiedämme, että rahoituksen saaminen on haasteellista, mutta siihen on olemassa vahvat perusteet. Nämä rahat tulisi saada valtion budjetista.”

Häijäässä on liikenneympyrä. Sastamalan kaupunki on esittänyt kiertoliittymää myös Kiikoisten ABC:n risteysalueelle.

Kaupunginjohtaja toivoo tiehen liittyvässä päätöksenteossa huomioitavan myös nykyisen globaalin maailmantilanteen.

”On tärkeää ottaa huomioon, että huoltovarmuuden kannalta VT11 on keskeinen reitti Suomessa”, hän mainitsee.

Tien kautta kulkevat merkittävät elintarvike-, energia- ja teollisuustuotekuljetukset. Se mahdollistaa myös joustavan ja nopean liikkumisen viranomaisille, pelastustoimelle ja esimerkiksi puolustusvoimille poikkeustilanteissa. Natoon liittymisen jälkeen valtatie 11:n merkitys sotilaallisen liikkuvuuden turvaajana entisestään korostunut.

Näistä asioista oli seminaarissa kertomassa seikkaperäisesti liikenneneuvos Tero Jokilehto, joka kuuluu Naton resilienssikomitean Kuljetukset-suunnitteluryhmään. Hän on työnsä kautta perehtynyt asioihin perusteellisesti – ja osasi kertoa niistä yleisölle ymmärrettävästi.

”Sotaan valmistautuminen tapahtuu aina syvän rauhan aikana”, Jokilehto painotti. Hän täsmensi, että kaikkien suunnitelmien on oltava valmiina jo etukäteen – vaikka mitään sotilaallista ei tapahtuisikaan. Varautuminen poikkeustilanteisiin on kuitenkin huomioitava, ja niihin on hyvissä ajoin etukäteen varauduttava.

”Esimerkiksi kuljetukset on turvattava myös silloin, jos maa on sotatilanteessa. EU:lla on kaikki lainsäädäntö, mitä tarvitaan liikkumiseen. Eri mailla on erilaisia lainsäädännöllisiä käytäntöjä, mikä vaikeuttaa tämänkaltaista suunnittelua. On erilaisia tullipykäliä ja esimerkiksi eri maissa saatetaan käyttää erilaisia liikennemerkintöjä. Nämä kaikki seikat on otettava huomioon”, totesi Jokilehto.

”Pikkuyksityiskohdista pitää pystyä suunnittelemaan suuriin kokonaisuuksiin. Monesti juuri pieniltä vaikuttavat seikat ovat lopulta niitä merkittävimpiä”, hän lisäsi.

Panostukset valtatie 11 vaikuttavat koko alueen kasvuun ja huoltovarmuuteen.

”Se on globaalistikin merkittävä asia”, korosti Jokilehto.

Tien eteen on tehty jo useita parannustoimenpiteitä.

Jätä kommentti