
Sastamalassa sekä katujen päällystämiseen että peruskorjaukseen pitäisi kohdentaa nykyistä enemmän määrärahoja. Tämä käy ilmi teknisen lautakunnan valmisteluaineistosta. Nykyisellään rahat riittävät ainoastaan pääkatujen asfaltointiin.
Sastamalan tämän vuoden talousarviossa katujen päällystämiseen on 190 000 euron investointimääräraha. Lisäksi investointien kohdassa on asfalttipohjiin ja reunakiviin 20 000 euroa sekä erikseen Välikadun asfaltointiin 30 000 euroa. Tekninen lautakunta käsitteli päällystysasioita viime kokouksessaan ja hyväksyi tämän vuoden päällystysohjelman. Ohjelma tulee vielä tilanteen mukaan elämään, eikä sinällään kerro koko totuutta, koska esimerkiksi pieniä korjauksia voidaan tehdä käyttötalouspuolen määrärahoilla.
Katuverkon laajuus ja ajoneuvoliikenteen kasvusta johtuva kuormittuminen ovat johtaneet siihen, että katuverkon uudelleenpäällystämiseen ei ole osoitettavissa riittävästi määrärahoja. Katuverkko myös vaatisi monin paikoin rakenteen parantamista ja routavaurioiden korjaamista. Vaarana on, että ajan myötä olemassaoleva katuverkko ränsistyy, kun merkittävä osa määrärahoista osoitetaan uudisrakentamiseen.
Pyrkimyksenä Sastamalassa on ollut jo pitkään, että uusien kaupunginosien kadut alueen valmistuttua päällystetään. Tämän vuoden ohjelmassa on peruskorjattujen Hopuntien, Välikadun ja Leikkikadun päällystäminen sekä vanhojen katujen päällystämistä uudelleen. Osa kohteista tarkentuu vielä ja ohjelman laajuus ratkeaa määrärahojen riittävyyden perusteella. Asfalttipäällysteiden hinnannousu saattaa merkitä päällystysohjelman vähäistä supistamista.
Tämän vuoden päällystystöistä tekninen lautakunta hyväksyi Lemminkäinen Infra Oy:n tarjouksen. Sen loppusumma on 326 268 euroa. Tarjouksen valintaperuste oli halvin hinta.
Mitä mieltä olet Sastamalan katujen kunnosta ja päällystysohjelmasta? Kerro mielipiteesi tämän jutun kommenteissa.
Sastamalan päällystysohjelma vuonna 2013
Alustavat kohteet, neliömäärät eivät ole lopullisia
Varikonkatu, 5 600 m²
Asemakatu, 5 600 m²
Vammaskosken silta, 2 900 m²
Itsenäisyydentie, 2 500 m²
Kontionkatu, 1 800 m²
Välikatu, 9 00 m²
Leikkikatu, 6 00 m²
Poikkikatu, 8 00 m²
Aarnontie, 3 100 m²
Alituskatu, 800 m²
Hopuntie 3 700 m²
YHTEENSÄ 28 300 m²








Kaikki rahat mitä on käytetty ja käytetään sen helkatin uimahallin suunnitteluun, kun laitettas katujen kunnostukseen nyt ja tulevaisuudessa niin saatais ajella vähän parempia katuja!
Näin on! Hyvä kommentti!
Uimahallista niin tiedä, mutta lentopallihallin vuokraa kaupunki maksaa ammattikoululle
500 000 euroa vuosi.
Do diin, ei kovin kasosta kadunpätkää sitten tartte tehdä, teitä nyt sentään joskus korjaillaan mutta että yli 40-vuotta eikä yhtä pytinki ole saatu aikaseks!
Sastamalan tiet on niin surkeassa kunnossa, ettei urheiluautolla ole mitään toivoa ajella mukavasti. Ja koko ajan saa varoa pahoja uria/monttuja.
Mikä on se urheiluauto, jolla ajamisen kaupunkien kaduilla tulisi olla mukavaa? Kuulostaa kovin urheilullisen perheauton tms. kuskin itkulta tämä. Urheiluautot alustoineen sitten ihan muualle, ei tämän tuppukylän kaduille. 😉
Vammala on tunnettu heikoista kaduistaan. Sikäli siis hyvä uutinen. Paranneltavaa tosin riittää, mikäli ne asuntomessut, tulla mulkkelee paikkakunnalle. Vieraskoreus tulee näin siten kaupunkilaistenkin iloksi.
Jos ne asuntomessut tulee, kaikki rahat menee siihen touhuun.
Niin kyllä katujen kunnostukseen kuuluisi laittaa lisää rahaa, mutta eihän sitä laiteta. Ei kunnallisesti eikä valtiollisesti. Nykyinen liikenneministeri kun ei ole halukas satsaamaan kuin kehäkolmosen sisäpuolelle. Meidän autoilijoiden olisi syytä opetella pitämään kovempaa meteliä teiden kunnossapidosta, sekä raakasti lähettämään autojen korjauskuluihin kuluneita laskuja suoraan kaupungille. Ja todentamaan kuvaamalla missä vahinko on syntynyt, jotta tien pitäjä ei pääsisi maksuista kuin koira veräjästä. Mutta me suomalaisethan emme nouse mistään muusta parrikaadeille kun homo avioliittojen puolustamisesta, eikä meitä jokapäiväisesti koskevista asoista.
Lähtekäähän päättäjät ajelemaan ympäri kylää niin etteköhän havahdu tosiseikkoihin…..
Olisi niitä kunnostustarpeita muuallakin, kuin Vammalassa. Esimerkiksi Pehulan Kalliotiellä on nousuhalkeama keskellä tietä ollut jo pari vuotta.Näin keväällä se halkeama on kymmeniä senttejä sekä leveydeltään, että korkeudeltaan, Samoin Pehulan hammashoitolan edusta hävettää.Kisatiellä on niin suuria korkeuseroja asfaltissa, että pohja ottaa varmasti kiinni. Niitä ei aina huomaa ajaessaan, utta paikalliset kyllä tietää..
Eikö Keikyällä ole teklassa yhtään edustajaa?
No, uikaa te nyt vaan uudelleen avatussa hallissa. Ei makeaa mahan täydeltä.
Onko korotettujen suojateiden reunoihin ajoradalla joku kulmamääritys vrt Vexve-areenan kohdalla versu harjukatu. “helmat” menee, että paukkuu.
Vammalan ns.päättäjät,jotka pöytänne vieressä sanelette maanteitten määrärahoja ja tuleva kaupunkiplösöki niin lähtekääpä kerranki kiertää vaikka Kiikostenki syrjäteitä jotka nyt tuli kaupunki “hoitoon”sillä uutuutta ja puhtautta hohtavalla autollas,ajele ny alkuun vaikka viikkoki edestakasin niin jos sulla yhtään inhimillisyyttä on niin eikö niitä rahoja tien kunnostukseen alkaisi tippumaan !!!! KUOPPAA KUOPAN VIERESÄ !! Todellisuuden nimissä,täällä OLI tiet paremmassa kunnossa ennen kun ne tuupattiin kaupunki “hoitoon”mikä EI tarkota yhtään mitään kun niille ei tehdä mitään,ei karhuta,lanata ei santaa,ojat tulvii jne.Ennen niitä hoidettiin paaljon paaljon paremmin kun ne oli yksityisteitä !! Täällä teiden kunnostuksesta valitulla ihmisillä on kunnon koneet siihen tarkotettuun työhön,mutta kun ei saa lupaa tehdä mitään. Pääasia teille ns. päättäjät teillä ei ole mitään virkaa,maalaisjärkee teillä ei ole pätkääkää,pääasia kun palkka juoksee.!!
Meinasin ojaan ajaa kun nin pelästyin! Vuoden 2012 keväästä asti väistin reikää Kiimajärven rantasaunan tienhaaran paikkeilla ja nyt se läpi oli korjattu. Vuosi siinä meni. Kelle veisin kukkasia ja suklaarasian?
Ne on varmaan sitä läven korjaamista suunnitellu vuoden,että mite ja millai se oikei tehrää,o vissii yöt läpeensä mietitty,mikä keino paras ois ja ku kaikki o kertonu eri menetelmä nii eihä sitä heti sillo voi paikata täytyy tarkkaa räknätä ne o nää insinöörit omaa laatuansa,ei niitte järje juoksusa pysy mukana,tuppaa olle hittaa laisia.
Tarkoitin aikaisemmin sitä, että kun katselee korjauslistaa, niin kovin Vammalapainoitteista on.