Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servin ruokapalveluiden asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä palvelun sujuvuuteen ja ruoan terveellisyyteen. Tämä käy ilmi Servin FCG Finnish Consulting Group Oy:llä vuoden 2013 lopulla teettämästä tutkimuksesta.
Päiväkotien lapset ja vanhusasiakkaat tehostetussa palveluasumisessa ja vanhainkodeissa ovat erittäin tyytyväisiä palveluun kokonaisuutena, koululaiset ovat asiakasryhmistä kriittisimpiä. Päiväkotilapsista yhdeksän kymmenestä pitää ruokahetkeä mukavana, kuten tämä ryhmä yleensäkin. Pasta- ja nakkiruoat ovat lasten suosikkiruokia.
Vanhusasiakkaat tehostetussa palveluasumisessa ja vanhainkodissa ovat tyytyväisiä mm. ruoka-annosten kokoon ja päivittäisten aterioiden riittävään määrään.
Koululaiset ovat tyytyväisiä palvelun ystävällisyyteen ja ruoan tarjoilun sujuvuuteen, mutta ovat kriittisiä ruoan maun ja ulkonäön suhteen, mikä on tyypillistä muissakin vastaavissa organisaatioissa. Koululaiset arvostavat kuitenkin ruoan terveellisyyttä ja että sitä saa riittävästi. Ruokasalin viihtyisyyteen kaivataan parannusta, ja varsinkin alakoululaiset kokevat ruokahetken rauhattomaksi. Alakoululaiset ovat tyytyväisempiä ruokapalveluun kokonaisuutena kuin yläkoululaiset ja lukiolaiset, mikä on myös tyypillistä tälle asiakasryhmälle.
Seitsemän kymmenestä kotiateriapalvelun asiakkaista on tyytyväinen kokonaisuutena Servin ruokapalveluun. Erityisen tyytyväiset asiakkaat ovat ruoan makuun ja terveellisyyteen sekä kuljetuspalvelun ystävällisyyteen. Osa asiakkaista kokee annospakkausten käsittelyn hankalaksi.
Myös Vammalan aluesairaalan osastojen asiakkaista kaksi kolmasosaa, ja terveyskeskuksen sairaalaosaston asiakkaista lähes neljä viidestä kertoo olevansa tyytyväinen ruokapalveluun kokonaisuutena.
Lounasravintoloiden asiakkaat ovat tyytyväisiä ruoan makuun, palveluun ja ruokailuympäristöön.
FCG Finnish Consulting Group Oy toteutti asiakastyytyväisyystutkimuksen Sastamalan Ruoka-ja Puhtauspalvelut Oy:n toimeksiannosta loka-marraskuussa 2013. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Servistä ja ruokapalveluiden kehityskohteita. Servi käy tulokset läpi tilaajien kanssa alkuvuonna 2014 ja sopii kehittämistoimista tilaajan kanssa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1298 asiakasta.









No huh huh…en usko tulokseen
jaajaa…moni lapsi ei saa kotona sellaistakaan ruokaa!
Käyn säännöllisesti tapaamassa useampaakin vanhusta joista moni saa ruokaa servistä. Pääsääntöisesti ovat tyytyväisiä olleet. Ovat nähneet elämässään huonompiakin aikoja…
Ihan mukava kuulla. Tai lukea. Silti, ihmiset lukekaa myös rivien välit. Ja se mitä ei kerrota. Ja onhan se totta, että taitava konsultti osaa kääntää jo kysymyksetkin sellaisiksi ettei niihin voi negatiivista vastausta antaa. Sehän on konsulttifirmojen elämisen edellytys!
Mistäkö tiedän: Liki kahdeksan vuotta sain palkkani alalta joka teki juuri tätä: Jos piti musta saada valkoiseksi niin sehän saatiin kun vaan joku maksoi. Sitten sain potkut, en enää kestänyt sitä kieroilua.
Mutta olkaa onnellisia, että on servi, se tuli ja pysyy ja pitää huolen ettei rahaa riitä mihinkään muuhun, mitäs sen väliä syöminehän on pääelinkeino.
Päiväkotilasten ruoka hetkeen ei Servillä ole juuri mitään merkitystä, koska hoitohenkilöstö hoitaa jakelun ja muunkin valvonnan päiväkodissa. Mitä tulee nakki ja makaroni ruokiin ei niitä kovin montaa ole puolenvuoden aikana ollut. Sitä enemmän kebeb-kastiketta ja maksalaatikkoa, jotka eivät maistu lapsille. Konsultin asettamat kysymykset olivat sellaisia ettei niihin viisivuotiaat juuri osaa oikeaa mielipidettään sanoa. Kaikki lapsille käy kun kysytään jätetään sitten syömättä sen enempää perustelematta. Liiaksi makeita välipaloja. Kehittämisen varaa on paljon. Monet aikuiset potevat liiallista vatsan turvotusta näiden ruokien syönnin jälkeen, mitä ei tule normaalin kotiruuan jälkeen, mikä sen sitten aiheuttaakin. Vauvasta vaariin ei tarvitse syödä samaa ruokaa, eikä samanlaiset ruuat edes maistu kaikille ikäluokille. Ottakaa vakavasti tuleva palaute, ettekä vain puolustele ja kehu olemattomia, niin hyvä vielä tulee.
Faktaa ruuista: Kokolihaa vain harvoin. Se on poikkeuksetta puoliraakaa vanhuksille ainakin. Vanhoille sen PITÄÄ olla jopa ylikypsää, että saavat syötyä. Kasvislisäkkeet “al dente”, jotka jäävät aina syömättä ikenillä ja proteeseilla. Jauhettuna saisi kaiken, mutta se on ikävän näköistä. Kala on harvoin kalaa, aina sotkettu juustolla tai muilla sörsseleillä. Raakasalaatit jäävät poikkeuksetta syömättä. On yritetty pyytää sen sijaan kahta jälkiruokaa, mutta ei kuulemma sovi pirtaan. Sopat ja puurot sentään tulisivat syödyksi, ja saisi kalliille hinnalle vastinetta. Ja sitä etikkapunajuurta ja kaalia tuntuu olevan kellarissa….Sama ruoka ei sovi kaikenikäisille. Ne, jotka syövät (työpaikka)lounaansa ruokasalissa, ovat kohderyhmä, jolle ne tehdään. Henkilökunnalle silti kiitos.
Jaa, että oikein ruuaksi sitä nimitetään.
Voi jestas mitä vääristelyä ja asioiden saamista hyvään valoon.Ei kai Servi oikeasti ole kysynyt päiväkoti-ikäisiltä vastauksia asiakastyytyväisyyskyselyynsä!Varmaankin ihan lumikuningatar itse tähtisilmän kanssa keksinyt kohderyhmän.Ja yläkoulu-sekä lukio-ikäiset ovat kriittisiä niinkuin tuossa iässä ollaan.Kyllä saakin olla varsinkin ruokaa kohtaan joka on usein täysin tunnistamatonta epämääräistä jotakin.Lukiossakin ruoka loppuu toistuvasti kesken ja useampi opettaja ei käy enään lukiossa syömässä Servin tarjoamaa ruokaa,koska loppuu kesken tai ruoka on epämiellyttävän näköistä ja makuista.Servi voisi kohdata ongelmansa ihan avoimesti eikä aina vääntää asiat oman etunsa mukaisesti.Haluaisin tietää miksi esim sairaalan asiakkaista kolmasosa ei ole tyytyväinen Servin tarjoamaan ruokaan.Niitä syitä olisi voinut myös mainita.Ja Servi on ja pysyy mutta hyvällä ruualla ja Servillä ei ole eikä tule olemaan mitään yhteistä.Valitettavaa mutta totta.
Ihan parasta, että Nimetön ja Servi eivät enää kohtaa.
Kuinka moni teistä syö 3,kenties 4pv aikaisemmin keitettyjä kokoperunoita kotonaan? Näitä tulee Servin annoksissa, Ja totta on, että teinit uskaltavat vielä kritisoida, muut eivät osaa tai uskalla.
Kuka teistä syö kahta kolmea päivää aikaisemmin raastettua salaattia niinkuin koululaiset ja päiväkotilaiset joutuvat syömään.
Jos näkisivät sen haaskuun jäävän määrän, häpeäisivät.
Siis Serviläiset
Voisiko julkistaa myös ne osa-alueet, mitä moitittiin eniten:). Olisi reilua.
Hyvä että on tutkittu tyytyväisyyttä. Varmaan siellä on paljon parannettavaa ja toivottavasti tutkimuksen perusteella osataan laittaa paukkuja sit oikeisiin asioihin. Kokonaisuutena tulokset oli ilmeisesti hyvät mitä ei uskois kun aina jotkut anonyymit kritisoijat erityisesti osaavat huutaa kovimpaa ja saavat mielipiteensä “yleiseksi mielipiteeksi”. Ite oon ollut kohtuutyytyväinen äitimuorin kotiaterioiden laatuun vaikka joistakin ruuista en itse pitäisi.
Minun vanhukseni kieltäytyi syömästä Servin “ruokaa” ja nykyään hänen ruokansa tulee muualta ja hän on erittäin tyytyväinen. Ja hinta on sama.
Servin neljä päivää vanhan kaasuun pakatun kumiperuna-annoksen syönti ei kyllä ole elämänhallintaa parhaimmillaan… Kokeilkaa, jotka ette tiedä tai usko! Meneekö kurkusta alas vai ei? Eikä veteen keitetty kaurapuuro ja tiivisteestä tehty kiisselikään makuhermoja kutkuta muutaman päivän muovipurkissaan lilluneena.
Voisivat siellä Hopunkallion ruokalassa tarjota ruuaksi myös näitä muutaman päivän kaasussa olleita annoksia, suoraan muovikipoistaan -sama hintahan näillä annoksilla on. Saisivat Hopunkalliolla ruokailevat myös maistaa näitä Servin parhaita…
Olen aika usein kiiressä syönyt myös perunaa sisältäviä valmisruoka-annoksia, ja hyvin on maittanut. Kumiperuna-sana on koululasten sisäpiirin vitsi, samaa sarjaa kuin varusmiesten piikkilankaesteet ja jarrut. Kumiperunaksi lasketaan kaikki muut paitsi ranskalaiset ja sipsit, lapsethan eivät osaa arvioida ruoka-aineiden terveellisyyttä. Veteen keitetty kaurapuuro on minusta ihan hyvää sekin, ei aiheuta laktoosi-intolerantillekaan vatsavaivoja. Kotonakin keitämme kiisselin tiivisteestä, sitähän nimittäin omatekoinen marjamehummekin on, eihän sitä kukaan laimentamatta juo. Olen pelkästään tyytyväinen, että suojakaasu, eli typpi tai hiilidioksidi suojaa pakatut leikkeleeni, lihat ym. helposti pilaantuvat tuotteeni kaupassa. Vaihtoehto suojakaasuille olisi tyhjiöpakkaus, joka puristaisi ruoasta nesteet erilleen mutta ei estäisi botulismin vaaraa, ilma, joka aiheuttaisi erittäin lyhyen säilyvyysajan ja ruoan maun vanhentumisen hetkessä, tai pakastaminen, joka pilaisi ruoan rakenteen ja vaikeuttaisi käyttöä. Lämpimänä toimitettua ruokaa suorastaan pelkään, kylmäketjuhan on siinä katkennut ja ruoka pitäisi syödä samantien, oli nälkä tai ei, ennenkuin pilaantuminen ruoan jäähtyessä alkaa. Jääkaappinhan ei lämmintä ruokaa saa enää laittaa. Servin ruoasta valittavat vain pari ammattivalittajaa, joilla on poliittisten pettymysten aiheuttama katkeruus taustalla. Kuten tutkimus osoitti, Servin ruoka on ihan hyvää ja asiakkaat valtaosin tyytyväisiä. Servi ihan varmasti parantaa entisestään palveluaan saadun palautteen voimin.
Itse sitä paljon kanssa syäneenä ja vertaillen muihin valmisruokiin niin kyllä aika heikkotasoisia ovat kaikki, mauttomia tai sitten päinvastoin!
Itse taidat olla poliittisesti orientoitunut hurraamaan Servin tasapaksuille ruoka-annoksille, epäilisin että sinulla on mitä luultavimmin vikaa makuaistissasi tai et ole koskaan aloittanut tutustumistasi ruokiin, syöden kotiruokaa!
Parantaa entisestään palvelua, tahdot tarkoittaa mitä?
Hyvä Ruokakriitikko, annapa esimerkki, mitä hyvä kotiruoka-ateriasi sisältää, mitä ruokalajeja on ruokalistallasi kierrossa ja kuinka pitkä kierto on? Ovatko ne toteutettavissa laitosruokailussa ja sopivatko ne jokaisen asiakkaan makuun? Mitä nuo listan ateriat maksavat, kun hintaan lasketaan hallinnolliset kulut (esimerkiksi tuottajien kilpailutus, laaduntarkkailu, viranomaistarkastukset ja raportointi tilaajalle), raaka-ainekulut, valmistuskulut energia-, laite-ja tilakustannuksineen, keittiöhenkilökunnan palkka sivukuluineen, toimitus asiakkaalle ja kotiruoka-aterian astioiden ylläpito (hankinta, tiskaus ja kuljetus edestakaisin). Muutamia kuluja mainitakseni. Kyllä Servi vaan hoitaa tehtävänsä erinomaisesti!
Joka yrityksessä on nuo samat kulut mitä kerroit. Mutta miksi ruoka täytyy tehdä muutamaa päivää aikaisemmin ja sitten lämmittää. Kuulin että jos kouluilla ja päiväkodeilla on torstaina tai perjantaina porkkana, kaaliraastetta niin Se on raastettu keskuskeittiöllä jo tiistaina. Sitä ei ole pakattu kaasuun. Eikö siinä ole jo sairastumisvaara.
Kun saisivat ne lihat mureiksi ja kasvikset täysin kypsiksi vanhustenkin syötäviksi. Siitähän on osaksi kyse, että maksettu ateria jää tuon takia syömättä. Ja ne kumiperunat ovat totta, eikä legendaa. Kustannuksista puheen ollen, olisikohan sittenkin tullut halvemmaksi säilyttää entiset keittiöt. En ole se “ammattivalittaja”, eikä minulla ole poliittisia intressejä.
Minun äidiltäni jää syömätttä joka kerta ns. Salaatit. Aina on raastettua kaalia, lanttua, porkkanaa ja punajuurta. Pari päivää aikaisemmin raastettu lanttu on aivan järkyttävää kun avaa salaattirasian. Haju myös.
Keskitetty ruoanvalmistus on tutkitusti tehokkaampaa ja taloudellisempaa kuin ympäri maakuntaa ripotellut keittiöt, tästä on ihan tutkittua tietoakin saatavilla. Kun toiminta saadaan muilla keinoilla tehokkaammaksi kuin irtisanomalla henkilöstöä tai leikkaamalla palkkakustannuksia, luulisi sen olevan hyvä asia.
Toiminnan tehokkuus ja taloudellisuus …”Kun toiminta saadaan muilla keinoilla tehokkaammaksi”. Sekö on hyvä asia. Ruoan mausta ja sen tasosta viis. Minuakin harmittaa, kun näen sen turhan työn, mitä Servi tekee. Niin paljon salaatteja ja puoliraakaa lisäkettä oon heittänyt biojätteeseen. Pitääkö tosiaan maksaa vanhuksen siitä, että saa itselleen syömäkelvotonta ruokaa?? Ei ole oma lehmä ojassa. Näiden vanhusten puolella vain olen.
Olen kuullut ettei servin ruoka ole yhtään halvempaa kuin aikasemminkaan. Työntekijöitten sairauslomat ovat lisääntyneet. Henkilökunta on irtisanoutunut ja lähtenyt muualle töihin. Jos on hyvä työyhteisö niin henkilökunta pysyy.
Näinpä! Ruuan hinnan piti halventua kun tehdään monen miljoonan keittiö! Kuinkas sitten kävikään… Hinnalle on kovat nousupaineet, työntekijät eivät viihdy ja ovat uupuneita ja lisäksi ruoka ei ole hyvää, siis kuljetusruoka. Hopunkalliolta saa salista kyllä parempaa ruokaa, samalla hinnalla…
Avohuollon eli esimerkiksi kotihoidon Servin asiakkaat ovat tyytyväisiä ruokaan kyselyn mukaan. Valitettavasti he eivät tohdi sanoa totuutta sellaisiin kyselyihin, jotka lähtevät (lähtivät) kirjeitse jonnekin. Totuus on, että kotiin tuodut ateriat eivät aina ole niin kovin hyviä. Tyhjiöpakattu ruoka kärsii säilytyksessä kotonakin ja pakkaukset ovat hyvin vaikeita avata ja on niissä aterioissa hyvin erikoisiakin “kokonaisuuksia”. Mutta toisaalta on hyvä, että kotiin tuodaan ruokaa ja kuljettajat ovat mukavia. Heidänkin pikapyrähdyksensä pari kertaa viikossa jopa piristää vanhuksia. paljon löytyy hyviä puolia Servin ateriatuotannosta ym. Kiitos heille.
Tehokkuus ja taloudellisuus on vain vienyt makua ja tuoreutta ruuasta. Pikkukeittiöt saattoivat olla hyvällä tavalla “nuukine” keittäjineen taloudellisempiakin.
Ei ruoka voi olla koskaan tuoretta jos se on tehty muutamaa päivää aikaisemmin.
Tapaan päivittäin vanhuksia, joille toimitetaan serviltä ruoka, ovat olleet ihan tyytyväisiä. Kaikki ruoka ei eina maita, mutta niinhän se aina on. Suurimmat valittajat tuntuvat olevan vanhusten omaiset, jotka eivät edes ole heidän arjessa mukana.
olen aivan samaa mieltä. Itse ei viitsitä vaivautua hoitamaan omaa vanhusta mutta valittaa jaksetaan. Hävetkää!
Olisiko suuri vaiva, jos omaiset jokaviikonloppuisella vierailullaan laittaisivat vanhukselleen niin hyvän aterian kuin pystyvät? Se olisi oikeaa välittämistä, ja vanhus saisi juuri makunsa mukaisen ruoan. Ai niin, eihän vanhuksia käydä katsomassa, kun on niin kiirettä omien asioiden kanssa. Eikä oikeastaan osata laittaa ruokaakaan. Käydään ABC:llä tai pitsapaikassa paremmalla sunnuntailounaalla.
Olen ainakin ylpeä itsestäni,osaan ja laitan vanhalle äidilleni ruokaa säännöllesesti,alusta loppuun tehtynä ei mitään lisäaineellisia valmismössöjä!Eikä ABC:llä käyntejä kuuntelen hänen toiveitansa ja yritän tehdä mahdollisimman monipuolisia ruokia,mutta on varmasti niitäkin jotka ei vaivaudu vanhenpiaan katsomaan,vedotaan kiireeseen! joka on valetta itse tehtyä kiirutta,mukavuuden halua,jokainen tulee kerran vanhaksi,sinäkin,joka et nyt “ehdi” omaisestasi huolehtimaan.Jossain vaiheessa tarvit jonkinlaista apua!
Mummu halusi kokeilla Servin ruokaa mutta kokeilu loppui pariin kuukauteen, Servin ruoka ei maittanut. Palasimme kotiruokaan. Mutta hyvä idea hei, voisinkin viedä mummun joskus abc:lle syömään! Ainaisen kotiruuan sijasta 😉
Kyllä täytyy ihmetellä tätä keskustelua mitä täällä käydään. Yli neljäkymmentävuotta ruuanvalmistusta laitoksissa seuranneena täytyy ihmetellä sitä arvostelua mitä jäähdytetyistä ruuista käydään kun samaan aikaan seuraa mummujen ja pappojen kärryissä olevia punaisin lapuin varustettuja Saarioisten ja muiden valmistajien eineksiä joiden parasta ennen päivä on käsillä parhaillaan. Ne tuotteet eivät ole suojakaasussa ja ovat kauppojen tiskeillä lojuneet jo paljon kauemmin kuin Servin ruuat ja vielä kotonakin laitetaan jääkaappiin odottamaan sitä nälkää.
Käydäänkö täällä sitä keskustelua, että itsellä on pahaolo, että ei ole vanhustaan pystynyt auttamaan ja laittamaan sitä ruokaa silloin kun sitä tarvittaisiin. Puretaan sitä pahaa oloa täällä. Olisi mukava olla seinällä kärpäsenä ja nähdä millaisia kurmeita näillä valittajilla on lounas tai päivällispöydissään.
Aivan oikein päätelty. Kyllä Servin ateriat voittaa kaupoissa olevat puoli/täysvalmisteet. Toisaalta oikeassa on kommentoija, joka toivoo omaisten laittavan edes joskus aterian omalle vanhukselleen. Ateria voisi olla vaikka vaan perunamuusia ja jauhelihakastiketta sekä lisänä puolukkahilloa. Jotakin salaattia ja jälkiruokana vaikkapa yksinkertaista luumu- tai marjakiisseliä. Siitä riittäisi sitten toiseksikin päiväksi. Tällaisia toiveita vanhuksilta usein kuulee.
Einesruoat ovat ainakin kypsiä, itse saa valita mieleisensä annoksen ja yhden Servin aterian hinnalla saa 3 kaupasta.
No käyppä ostamassa mummullesi niitä einesruokia! Voit oikein ostaa parin viikon satsin kerralla, sitä tuoretta ja halpaa. Ei tartte sitten vaivautua “kauppaan” omaisen asioille vähään aikaan.
Anteeksi kärjistäminen, mutta joidenkin kommentit ovat juurikin tätä tasoa.
Hoidan juuri niitä omaisettomia työkseni. Ja yritän pitää heidän puoliaan tässäkin ruoka-asiassa.
Servi on ja pysyy. Joku luulee että paraneekin vielä vaan ei. Mutta siihen totutaan ja kun on pakko niin mikäs auttaa. Hirressäkin on ensimmäinen päivä pahin.
Siellä paikan päällä saa tuoretta juuri valmistettua ruokaa johon kaikin voimin satsataan, mainosmielessä ymmärtäkää nyt edes se. Hintakin pidetään väkisin alle kipurajan. Maailmalle lähetetään sitten sitä rehua joka on valmistettu jo päiviä aikaisemmin. Siellä keittiössä ei ole käytännön mahdollisuutta valmistaa ruokaa suuremmalle joukolle tuoreena tarjottavaksi.
Joten Saarioisten valmisateriat ovat joka tavalla maukkaampi ja parempi vaihtoehto heille ketkä vain voivat ne kaupasta saada.
Kouluissa ja päiväkodeissa on onneksi itse tuunata ja laitella eri tavoin ruokia maukkaammaksi jota tapaa jo paljon käytetäänkin.
Menee toistakymmentä vuotta kunnes huomataan, ihan uutena asiana, että tehdäänpäs ruokaa lähempänä sen syöjiä. Ja päättäjät ovat innoissaan, tähän mekin lähdetään mukaan, onpa hieno UUsi asia. Silloin serviä eivät pelasta enää taitavat Gonsulting kyselytkään, jotka nyt vievät tyhmiä mielensä mukaan kuin myötätuuli höyhentä.