Sastamalan kaupungin henkilöstölle julistettiin huhtikuussa kilpailu arkipäivän brändinrakentamista. Kilpailussa pyydettiin työyksiköittäin miettimään oman työn vaikutuksia Sastamalan brändikärkiin ja ideoimaan tapoja, joilla kukin yksikkö voisi olla omalta osaltaan vaikuttamassa brändistrategiassa annettujen lupausten toteutumiseen. Kilpailun ideana ja tavoitteena oli tuoda brändistrategiaa tutuksi kaupungin henkilöstölle ja haastaa henkilöstöä miettimään, miten jokainen arkipäiväinen teko on osa kaupungin markkinointia ja imagonrakentamista.
Kilpailuun osallistui yhteensä kahdeksan yksikköä: Yhdyskuntatekniikka, Yhdyskuntasuunnittelu, Nuorisopalvelut, Sotesin fysioterapia, Sotesin Muistipiste, Sastamalan kaupunginkirjasto, Kansalaisvaikuttaminen ja konsernihallinto sekä Koiramäen Päiväkoti.
Voitto Nuorisopalveluille
Voiton eli 1000 euroa virkistyspäiväkassaan sai Sastamalan kaupungin Nuorisopalvelut. Nuoripalveluitten kilpailutyössä kuvattiin, mitä toimenpiteitä nuorisopalveluissa jo tällä hetkellä tehdään ja millaisin toimenpitein nuorisopalvelut voi lisätä paitsi Sastamalan viihtyisyyttä asuinpaikkana ja lisätä nuorten kotiseututietämystä ja -rakkautta. Lisäksi työssä annettiin konkreettisia ehdotuksia kaupungin asumisviihtyvyyteen ja markkinointiin. Nuorisopalvelut visioi miten yksikkö voi rakentaa asuttavimman kaupungin imagoa mm. seuraavilla toimenpiteillä: vuotuinen lapsiperheille suunnattu tapahtuma kirjateeman ympärille, yritystukien jakaminen nuorten kesätyöllistämiseen, kilpailuita/moniotteluita bränditeemoilla ja lähiruokapäiviä nuorisotaloilla.
Tuomariston perusteluiden mukaan Nuorisopalveluiden kilpailutyö liittyi vahvasti Asuttavin kaupunki –teemaan, mutta siihen linkittyi myös Kirjakulttuuriteema. Kilpailutyö oli hyvin jäsennelty ja loppuun asti ajateltu analyysi nuorisopalveluiden nykyisistä palveluista ja tulevaisuuden visioista parantaa hyvän asumisen Sastamalaa erityisesti nuorten näkökulmasta. Tuomaristo kiinnitti erityistä huomiota siihen, miten toimenpiteet vaikuttavat nuoriin sekä toimenpiteiden vaikuttavuuteen toimintayksikön ulkopuolella aina kuntarajojen ulkopuolelle asti. Tuomaristo totesi, että on tärkeää saada nuoret tuntemaan kotiseuturakkautta ja luoda vahvat juuret kotiseutuun, jotta he opiskelemaan lähtiessään puhuisivat (markkinoisivat) seutua positiivisesti ja opiskelujen jälkeen palaisivat vanhoille kotiseuduille.
Musiikin ja kuvan keinoin
Toisen palkinnon eli 500 euron potin virkistyspäivään pokkasi Sotesin fysioterapeuttien tiimi, joka
musiikin ja kuvan keinoin teki tutuksi oman yksikkönsä palvelutarjottimen ja toiminnan. Videon loppuosassa todettiin, että Sastamala on ennaltaehkäisevän toiminnan ansiosta ikuisesti nuori Sastamala, jonka kärki on hyvinvoiva kansa: suoraan Asuttavin kaupunki –teemaan sopiva viesti.
Tuomariston perusteluiden mukaan video oli taidokkaasti tehty ja siitä kuvastui työporukan välinen hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki. Sanoituksessa oli kuvattu hyvin yksikön palveluprosessi ja sen vaikutukset kuntalaisiin. Lisäksi videon lopussa esitettiin selvä visio Sastamalasta hyvinvointikaupunkina. Video nähtiin myös käyttövalmiina Sastamalan ja fysioterapian markkinointimateriaalina.
Kolmas palkinto eli 250 euroa virkistyskassaan meni Sastamalan kaupungin yhdyskuntasuunnittelulle. Yhdyskuntasuunnittelun työssä kerrottiin yksikön nykyiset työtehtävät ja miten yksikön palvelut palvelevat Sastamala-brändiä tällä hetkellä. Toinen osa koostui ideoista, joilla yksikkö pystyy vaikuttamaan brändin ylläpitoon ja annettiin myös konkreettisia ideoita koko kaupungin markkinointiin. Työssä ideoitiin mm. tonttihankinnan ja –myynnin tehostavia toimenpiteitä.
Tuomariston mukaan kilpailutyössä annettu idea kiertoliittymien käytöstä brändi-kärkien esiintuojina keräsi tuomariston äänet. Idea toteuttamisehdotuksineen on valmiiksi käyttökelpoinen ja eteenpäin vietävissä.
Tuomariston muodostivat Mikko Nieminen, Anna-Leena Kivipuro, Raisa Rautionmaa, Sami Latva, Outi Metso
ja Johanna Kurkikangas.








piristävää…kivaa 🙂