Anne Berner: Riista-aita on mahdollinen yhteistyökuviolla

Anne Berner tutustui valtatien 12 riista-aitatarpeeseen kansanedustaja Pertti Hakasen kanssa. 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) tutustui sastamalalaisiin tieoloihin tullessaan Tampereelta. Määränpäänä oli Vehmaan tila, jossa odotti täysi tupa kuulijoita. Sastamalalainen kansanedustaja Pertti Hakanen (kesk) ajelutti ministeriä Sarkolantien ja Hautaantien kautta takaisin valtatielle 12. Ministeri ei ottanut suoraan kantaa teihin, mutta kantoi huolta koko maan tiestön korjausvelasta.

”On laskettu, että vuoteen 2027 saakka tarvitsisimme 300 miljoonaa euroa vuodessa korjausvelkaan. Tänä vuonna tilanne on hyvä, mutta ensi vuodelle ei ainakaan vielä rahaa ole. Kun katselin korjausvelkakohteita, niin Sastamala ympäristöineen pärjää niissä aika hyvin.”

”Nyt nuo kaksi tietä olivat pakkasen jäljiltä melko hyväkuntoisia. Olisi pitänyt näyttää ne ennen joulua. Ja vastaavia teitä meillä paljon”, totesi Hakanen.

Riista-aita, ohituskaistat ja lähiliikenne

Ministeri Berner tapasi ennen Vehmaan tilaisuutta kaupungin johtoa. Kaupunki antoi ministerille kirjeen, jossa kiinnitettiin huomiota valtatie yhdentoista ohituskaistoihin etenkin Murhasaaressa ja valtatie kahdentoista riista-aitaan Roismalan risteyksen ja Nokian välillä.

”Tälle vuodelle en uskalla luvata riista-aitaa. Mutta vuodelle 2019 se on mahdollista, jos löytyy hyvä yhteistyökuvio, johon kaupunki lähtee mukaan. Myös ohituskaistat ovat tietenkin tarpeellisia”, sanoi Berner.

Teiden lisäksi kaupungin toivelistalla oli raideliikenteen edelleen kehittäminen. Junavuorojen lisäyspäätös Tampereen ja Porin välillä toi kiitosta ministerille. Lähiliikenteen kehittämistä kuitenkin kaivattiin. Lisäksi esitettiin huoli toimivan linja-autoliikenteen aikaan saamiseksi laajaan Sastamalaan. Siihen toivottiin riittäviä voimavaroja.

Ajokortti 17-vuotiaana?

Ajokorttiuudistus ja tieliikennelaki nousivat esiin Vehmaalla. Kiikoislainen valtuutettu Antti-Matti Mattila (kesk) kysyi ajokortin saamisen helpottamisesta 17-vuotiaana.

”Tyttäreni on siitä kiinnostunut, ja helpottaisi se minunkin kuljetustehtäviäni.”

Bernerin mukaan asia on vireillä.

”Jos eduskunta hyväksyy lain, niin jo ensi heinäkuun alusta 17-vuotias voi saada ajokortin määrätyin perustein. Sellaisia ovat esimerkiksi koulussa käynti ja kesätyöpaikka, jos niihin pääsy on muuten hankalaa. Tällöin ajo-opetukseen voisi mennä jo kuusitoistavuotiaana.”

Myös kiikoislainen Olavi Isonokari (kesk) oli kiinnostunut autoilusta. Hän viittasi viime vuonna Sastamalassa tapahtuneeseen vakavaan mopoauton ja tila-auton törmäykseen.

”Koska näistä pahviautoista päästään eroon”, kysyi Isonokari.

Ministerin mukaan asiaan on kiinnitetty huomiota nimen omaan turvallisuuden kautta. Euroopan unionista on tähän näytetty vihreätä valoa.

Presidenttiehdokas Matti Vanhasen vaalivankkuri pysähtyi Vammalan torille 9. tammikuuta. Matkassa ei kuitenkaan ollut ehdokasta, vaan kolme vankkaa presidentintekijää. Matti tuli kuitenkin Sastamalaan, mutta kuvattuna ämpäreihin, joita jaettiin halukkaille.

  • Nimetön

    Annella näytön paikka, paikalliset senaattorit lähinnä oman etunsa perkaajia.

  • Nimetön

    Toisin sanoen valtiolta 20% avustus jos kaupunki rakennuttaa riista-aidan?

  • Nimetön

    Kyllä riista-aita pitäisi saada Vammalasta Huittisten rajalle asti niin kuin se aikanaan oli ent Äetsän alueella. Kenen päähänpistosta se vain poistettiin, paikallinen metsästysseura kun vielä oli sen rakentamisessakin mukana. Sama liikenne ajaa täällä ent Äetsän päässäkin!!!!

  • Nimetön

    Hyvä Hakanen. Ensisijainen parannuskohde on 12-tie. Olen jo vuosia ihmetellyt, ettei kukaan kansanedustajistamme ole parannusta ajanut ihan tosissaan. Vetovoiman kannalta hyvät kulkuyhteydet ovat aivan kärkipäässä. Nyt tilanne verrattuna melkein minne tahansa tosi surkea.

  • Nimetön

    Kyllä riistaaitaa tarvitaan myös VT11 vai meinaatteko ettei täällä liiku mettäneläimiä,ja toisekseen vilkkaampi kuin VT12

    • Nimetön

      Miksei tarvitakin, mutta vt12 on pahempaa hirvi ja peura-aluetta. Vt11 Nokian päässä sitäpaitsi on riista-aidat, toisin kuin Vt12:lla.

  • Nimetön

    Isonokarille tiedoksi: mopoauto ei aiheuttanut onnettomuutta vaan joutui rattijuopon yliajamaksi. Jos mopoauton tilalla olisi ollut vaikkapa mopo tai kevyt henkilöauto huonosti olisi käynyt. Ongelma tässä tilanteessa oli rattijuoppo eikä mopoauto, pitäisi vähän miettiä mitä lausuu kun mopoauto kuitenkin on laillinen kulkupeli.

  • Toiselle tielle siirtynyt

    Stormissa on peurojen ruokintaa molemmin puolin valtatietä. Pitäisköhän metsästäjiä lähettää kallonkutistajalle. Mitä puppua tuo yhteistyökuvio on ministeriltä? Euroja nyt tarvitaan eikä enää näpertelyä. Aidan teko on vain työtä

  • Nimetön

    Onko sellaista turva-aitaa, jolla nykyhallituksen sais pysyyn pois palkansaajien, eläkeläisten ja vähäosaisten niskavilloista?

    • Nimetön

      Minulta vähäosaiselta eläkeläiseltä hallitus poisti YLE-veron ja korotti takuueläkettä, enkä valita.

  • Vt11

    Vt11 on Sastamalan vilkkain tie, siihen on syytä panostaa, tulevaisuudessa sen liikenne tulee vielä kasvamaan. Saadaan Sastamalaan muuttajia.

  • Nimetön

    Raideliikenne hoituu varmaan, kun sen kehittymistä ajavat pontevasti sekä Satonen että Nurminen. Tosi tärkeä asia Sastamalan kehittymisen kannalta on, että edes yksi edustaja pyrkii saamaan myös valtateiden parannukset aikaiseksi. Eivät ne tärkeysjärjestyksestä kiistelemällä kohene.

  • Nimetön

    Missä on valtatie 11, kyllä kai se liikenne kulkee Tampereen , Sastamalan ja Huittisten välillä tietä 12.

    • Vt11

      Vt11 Tampere- Pori on Sastamalan alueen vilkkaimmin liikennöity valtatie, liikennemäärät ovat suuremmat kuin Vt12. Muuttovoitto rakentuu sen varrelle tulevaisuudessa!

  • Luu 5

    Vai niin, se ” Hirviaita ” on yhtä tärkee, kun laittais rahaa Kyllösen vaalikassaan ,,,,, ????

    • Nimetön

      Sittenhä sillä on ihan tulenpalavakiire. Kyllösen ja Putinin laittais “keskusteleen” samaan koppiin. Niin ainoastaa Kyllönen, kävelis sieltä omin voimin pois.

  • Nimetön

    Vt11 ja Vt12 liikennemäärissä suunnilleen samaa tasoa, joissakin kohdin porintiellä vilkkaampaakin mutta turuntiellä enemmän raskasta liikennettä. Liikennemäärien arvioidaan kasvavan molemmissa. Kyllä Vt12 on jäänyt jälkeen kehityksessä joten se tarvii korjauksia useisiin risteyksiin ja käsittämätöntä on ettei riista-aitoja ole tehty jo kauan sitten!

  • Tarkkana

    Valtion pitäisi korvata myös peurakolarin kulut, kun se ihan yhtä pahaa jälkeä tekee….

Kommentointi ei ole käytössä.