Sastamalaan saatiin lunta, mitä tekevät autoilijat? – ”Ei vie kuin muutaman minuutin putsata auto kattoa myöten”

Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva.

Lunta Sastamalaan ollaan muutaman kerran saatu, mutta mitä tekevät autoilijat?

Liikenteessä näkyy paljon autoja, joita ei ole putsattu lumesta ollenkaan, muutaman kerran tuulilasinpyyhkijöitä käytetty ja sitten liikenteeseen. Onko autoilijan elämä kiinni muutamasta minuutista, ettei autoa voida putsata lumesta kokonaan? Vai onko kyse autoilijan laiskuudesta ja piittaamattomuudesta?

Ei vie kuin muutaman minuutin putsata auto kattoa myöten, tämä lisää myös liikennemukavuutta, kun edellä ajavan auton päältä ei jarrutustilanteessa tule kaikki lumet takana ajavan tuulilasiin. Olisi varmasti autoilijan itse myös mukavampi ajaa autoa, kun se on asiallisesti putsattu ja näkee varmasti autosta kunnolla ulos.

Nyt jokainen autoilija, putsatkaa autonne ennen liikkeelle lähtöä, kokeilkaa, ei vie montaa minuuttia teidän elämästä. Liikenteessä voitte olla varaksi muille liikkujille.

Ettei koko kirjoitus menisi moittimiseksi, haluan antaa myös positiivista palautetta jalankulkijoille, jotka ovat löytäneet heijastimet ja muut heijastintuotteet. On ilo huomata, kuinka monella on joku heijastin turvana, myös lemmikeillä on suhteellisen paljon heijastimia tai valoja. Kiitos teille!

w2w

  • bolliverboh

    Sitten on näitä autoilijoita, jotka putsaavat auton vain puoliksi. Kuskinpuolelta putsataan ikkunat ja katto, mutta ns. pelkääjänpaikalta jää katto putsaamatta. Jäljelle jää puolikas irokeesi.

  • Ajatus

    Jos edellä ajava auto jarruttaa, miten sen katolla olevat lumet voisi tulla takana olevaa kohden? Kyllä tähän asti irtonainen ”massa” on jatkanut kulkusuunnassaan eteenpäin ei taaksepäin!

    • Mullikuhnuri

      Katolla oleva nuoskalumi luistaa jarrutuksessa tuulilasille, jonka jälkeen kuljettaja ei näe eteensä. Todennäköisesti hän tekee silloin paniikkijarrutuksen ja aiheuttaa takana tulevalle peräänajon, tai sekoaa sukissaan ja ajaa itse kolarin. Pahimmassa tapauksessa sokea kuljettaja ajaa jalankulkijan päälle. Takana tulija saa lumet ja jäät silmilleen kuorma-autojen ja pakettiautojen katolta, kun ne kiihdyttävät. Kirjoittaja on oikeassa, autot pitää putsata lumesta kokonaan, Jos poliisi sattuu näkemään igluauton, pääsee putsaamaan autoaan tienohessa oikein maksullisena huvina.

      • Ajaja

        Mainitsemassasi esimerkissä kuljettaja on jarruttanut jo ennen lumen siirtymistä tuulilasille, eli takana oleva on jo tässä vaiheessa havainnut edellä olevan ajoneuvon jarruvalojen syttymisen. Kertomasi jarruvoiman lisääntyminen (”paniikkijarrutus”) siis nopeuttaa edellä olevan ajoneuvon pysähtymistä, mutta takana olevalle ”paniikkijarrutus” ei tule täysin yllätyksenä(koska on nähnyt jarruvalot jo ennen lumen siirtymistä tuulilasille). Vaikka edellä olevan jarrutus/pysähtyminen tulisi ns yllätyksenä, syyllinen peräänajoon on takana oleva ajoneuvo (tieliikennelaki: ”Ajoneuvolla on pidettä edellä kulkevaan ajoveuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.”). Kuljettajan tulisi kyllä käyttää kenkiä, koska sukissa ajaminen voi olla vaarallista varsinkin jos ne pyörii jaloissa. Sokeita kuljettajia ei pitäisi olla, koska lääkärien velvollisuus on seuloa heitä pois kortinomistajien joukosta. Tietysti aina joukkoon mahtuu ilman korttiakin ajavia. On totta että isompien autojen katoille helposti kerääntyy lunta, joka on monessa tapauksessa mahdoton puhdistaa tai ainakin veisi kohtuuttomasti aikaa ja muodostaisi kustannuksia. Näissäkään tapauksessa ei juurikaan tule ongelmia jos takana ajavat pitäisivät kunnollisen turvavälin. Autoja on yleensä talvella ulkotiloissa mahdoton puhdistaa lumestä kokonaan ja se olisi myös turhaa. Sastamalassa poliisit ovat olleet tähän asti hyvin tilannetajuisia ja en uskon että vastaisuudessakin eivät sakota lumisesta autosta mikäli se ei ole vaaraksi kenellekkään.

  • bolliverboh

    Toivottavasti myös Sastamalan poliisi olisi tienpäällä ja tarkkailisi autoilijoita, ettei liian lumisia autoja liikenteessä olisi. Tästä samasta aiheesta oli Iltalehdessä juttua, vaarallinen igluauto. Kirjoittaja on varmasti tarkoittanut yleisesti, että lumi/jää määrä auton katolla yms. on vaaraksi muille kuljettajille. Hyvä, että tästä aiheesta puhutaan ja jos edes joku autoilija putsaisi autoaan paremmin, luettuun alkuperäisen kirjoituksen.

Kommentointi ei ole käytössä.