
Onkiniemenkadulle pysäköityjen traktoreiden lomasta pilkottaa punaisena säihkyvä tukka. Kuontalo on vappumallia ja kuuluu Janina Mäkiselle.
”Hyvin ja perinteisesti tämä vapunvietto sujuu, vaikka suurin osa torista on suljettuna. Kävin juuri puistossa syömässä hattaran. Kiva idea ulottaa tapahtumaa sinne”, Vammalassa asuva Mäkinen juttelee.
Mäkisen mukaan Sastamalan museo- ja harrasteajoneuvojen paraati oheisohjelmineen on asia, joka vain yksinkertaisesti kuuluu vappuun.
Aittalahden puiston laitaan on aseteltu hieno kuplavolkkareiden rivistö. Marja Halme poseeraa kahden koiransa kanssa kirkkaanvihreän menopelin vieressä.
”Löysin Käärijä-auton! Tämä on mahtava”, hän hihkuu.
Ylöjärveläinen Halme on Sastamalan vapputapahtumassa ensimmäistä, mutta ei välttämättä viimeistä kertaa.

Auton omistava nokialainen Sanna Sillman kertoo osallistuneensa ajoneuvojen paraatiin useaan kertaan.
”Ystäväni sanoi, että autoni on aivan Käärijän vihreä. Tuunasin sitä hieman teemaan sopivaksi”, Sillman nauraa.
Kristiina Jaatinen, Sirpa Koivula ja Sirpa Saarenpää ovat niin ikään Nokialta. He ovat ensisijaisesti aistimassa pienemmän kaupungin vapputunnelmaa. Tyttötrioksi itseään nimittävä kolmikko kippistelee simajuomaa.
”Tampereella on liikaa politiikkaa ja liikaa ihmisiä. Tämä Sastamalan tapahtuma vaikuttaa kivalta. Piknik-meininkiä voisi kokeilla täälläkin, tämä puistohan sopisi sellaiseen hyvin”, he tuumailevat.

Puistokadulle sijoitetun lavan läheisyyteen on kerääntynyt ihmisiä seuraamaan, millainen ajoneuvo tuomariston ja yleisön toimesta palkitaan.
Altti Koskinen, Liisa Valtanen ja Irma Koivula miettivät toriremonttia:
”Taisi se hintalappu yli miljoonan olla, mutta nyt jo näkee, että hieno siitä tulee.”
Selviää, että yleisö on äänestänyt suosikkimenopelikseen vuoden 1971 Ladan. Sen omistava Eetu Poutala on yllättynyt.
”Tämä on minulla käyttöpeli, kuljen sillä töihin”, hän kertoo.
Poutala on tuore sastamalalainen, sillä hän on muuttanut vasta pari päivää sitten Häijääseen.
”Mukavalta tuntuu. Minut toivotettiin tervetulleeksi paikkakunnalle”, Poutala sanoo.

Tuomariston tehtävä oli tälläkin kertaa hirmuisen vaikea, totesi Henri Haapamäki, joka yhdessä Jukka Jokisen ja Päivi Mäki-Kerttulan kanssa oli kovan pähkäilun päätteeksi kuitenkin saanut työnsä tehtyä.
Ykkössija meni Petri Koivuniemen vuoden 1929 Chevroletille, toiseksi valittiin Tuure Hulmin Scammell Scarab 1965 ja kolmanneksi Jarmo Puntalon Packard Super Eight vuosimallia 1949.
Toriremontti ei Vammalan vappuhulinaa suuremmin haitannut, sillä museo- ja harrastemenopelejä katselemaan saapunut väki osasi astella myös Torikeskuksen taakse Aittalahden puistoon. Toki tuttua väenpaljoutta ja tungostakin pääsi aistimaan niin Puistokadulla upeiden ajoneuvojen välissä pujotellessa, kuin Pikkutorin herkkujonossakin. Melkoiseksi venyi ajoittain myös Onkiniemenkadun jäätelökioskin vierustalle muodostunut letka.






















