Epätietoisuutta paikallisliikenteen vuoroista? – Sastamala tavoittelee käyttäjämäärän kasvua

Robert Mäkisen työsarkaa on muun muassa paikallisbussin ajaminen Vammalassa.

Julkinen joukkoliikenne puhuttaa aina välillä. Hiljattain sosiaalisessa mediassa keskusteltiin Vammalan alueen paikallisliikenteen saavutettavuudesta, tarpeellisuudesta sekä aikatauluista.

Sastamalan kaupungin talous- ja hallintopäällikkö Kirsi Sinisalo ei lähde kyseenalaistamaan havaintoja vailla matkustajia Vammalan alueella ajavasta paikallisliikenteen bussista, mutta epäilee havaintojen sijoittuvan kello 12 ja 13.30 välille, sillä silloin matkustajia on tilastojen mukaan vähiten.

Eniten käyttäjiä palvelulla on aamuisin kello 7 ja 8.30 välillä. Matkustajamäärä enimmillään yhdellä vuorolla on hiukan yli 30. Heistä suurin osa on koululaisia. Muina aikoina matkustajamäärä enimmillään yhtä vuoroa kohden on noin 12-14 matkustajaa.

”Tyhjillään saattaa joskus joku vuoro olla, mutta ei kuitenkaan päivittäin”, Sinisalo tietää.

Tarpeettomana kyseistä palvelua ei Sinisalon mukaan voi pitää, sillä käyttäjämäärä kasvoi elokuusta loppuvuoteen ulottuvalla tarkastelujaksolla vuonna 2019 edelliseen vuoteen verrattuna 35 prosenttia.

”Koronapandemia puolestaan on hiukan laskenut matkustajamääriä, joten kevään 2020 ja syksyn tilastot aikaisempiin vuosiin eivät suoraan ole vertailukelpoisia”, hän tähdentää.

Paikallisliikenteen käyttäjämäärät kasvoivat viime vuonna edelliseen vuoteen verrattuna.

”Moni ei ollut palvelusta tietoinen”

Aikataulujen pohja – eli reitit ja kilometrimäärät – suunnitellaan Sinisalon mukaan kilpailutusta valmisteltaessa. Kesäajalle on aina omat aikataulut. Tarvittaessa aikatauluja voidaan muuttaa.

”Palautetta tai toiveita ei juurikaan ole tullut nykyisistä aikatauluista, reiteistä ei lainkaan. Ilta-ajalle toivottaisiin muutamaa vuoroa.”

Entä aikataulujen esillepano, onko asia ilmaistu tarpeeksi selkeästi?

”Ennen uusien aikataulujen julkaisua niiden luettavuus testattiin muutamalla matkustajalla ja saadun palautteen perusteella aikataulut muutettiin nykyiseen muotoon.  Parannuksena mainittakoon erityisesti se, että nyt aikatauluissa on myös pysäkit näkyvillä, aikaisemmin näin ei ollut”, Sinisalo vastaa.

Kirsi Sinisalo, miltä paikallisliikenteen tulevaisuus näyttää, jos käyttäjämäärät ovat alhaiset?

”Tavoitteena on edelleen käyttäjämäärien kasvattaminen. Viime syksynä kampanjoitiin muun muassa Torikeskuksessa sekä paikallisliikenteestä että palveluliikenteestä.  Selvisi, että yllättävän moni ei ollut näistä palveluista tietoinen.”

Sinisalo korostaa, että matkustajamääriä seurataan ja pohdittavana on, voitaisiinko paikallisliikennevuoroja yhdistää kutsupohjaisesti toimivaan liikenteeseen.

Viime vuonna paikallisliikenteen kustannukset Sastamalan kaupungille olivat 137 000 euroa, josta valtionavustus kattoi 75 000 euroa, eli menoerä kunnalle oli 62 000 euroa.

Paikallisliikennettä liikennöi tällä sopimuskaudella Vammalan Palveluliikenne Oy.

Aiemmin Alueviestissä:

https://alueviesti.fi/2020/11/03/paikallisliikenne-lauantaina-torille-ja-kyyti-uimahalliin-kiitos-sanovat-matkustajat/