Pitkään tyhjillään ollut liiketila Marttilankatu 8:ssa on saanut uuttaa elämää lemmikkieläinruokakaupan myötä. Myymälässä asiakkaita palvelee oletettavasti kylän nuorin kauppias, 18-vuotias Aatu Holappa.
”Onhan tämä kuvio isän kanssa tuonut kivasti tekemistä vapaa-ajalle näinä koronarajoitusten aikoina”, nuori mies toteaa.
Huittisten ammatti- ja yrittäjäopistosta keväällä valmistuva yrittäjäperheen vesa on saanut suorittaa PetsHealth -myymälän ja verkkokaupan tiimoilta työharjoitteluaan. Valmistumisen jälkeen hän jatkaa kauppiaan roolissa asiakkaiden palvelemista, kunnes ensi vuoden alussa on aika siirtyä asepalvelusta suorittamaan.
”Tämä on ollut hieno tilaisuus päästä jo opiskeluaikana tositoimiin, pikakurssi moniin yrityksen perustamiseen ja kaupan aloittamiseen liittyviin käytäntöihin. Verkkokaupan rakentaminen on ollut tähän mennessä se kiinnostavin juttu”, Aatu Holappa kertoo.
Verkosta vaikka kotiovelle
PetsHealth myy lemmikkieläinten kuivamuonia, raakapakasteita sekä märkäruokaa, kuten makkaroita ja annosaterioita.
”Verkkokauppamme avautuu kuluvalla viikolla. Siellä valikoima on kivijalkamyymälää laajempi. Tuotevalikoima laajenee vielä lemmikkieläinten leluihin ja tarvikkeisiin, tuotemerkkejäkin on luvassa lisää”, Aatu selvittää.
Lemmikkieläinten ruokiin, ravinteisiin ja vitamiineihin keskittyvä yritys on siitä erikoinen, että Marttilankadun myymälä on verkkokaupan kivijalkaliike, useimmiten kuvio menee toisinpäin.
Asiakas voi tehdä tilauksen netissä ja noutaa tilauksen kaupalta tai vain tulla kaupalle ostoksille. Sastamalassa isommat tilaukset toimitetaan kotiovelle.
Lemmikkiruokabisnes kannattaa?
Aatun isä, yrittäjä Petri Holappa ei ole lemmikkieläinruokabisneksessä ensimmäistä kertaa. Vuonna 2017 hän osti liikekumppaninsa kanssa Ikaalisissa toimineen Kennelpakasteen, mutta myi sen pian eteenpäin. Sen jälkeen Holappa sai ajatuksen lemmikkieläinten ruokien ja lisäravinteiden verkkokaupasta.
”Uskon alan kannattavuuteen, sillä lemmikkieläinten hyvinvointia ajatellaan ja siihen satsataan yhä vain enemmän. Vaikka aina uuden yrityksen perustaminen on hyppy tuntemattomaan. Ei voi etukäteen tietää miten käy”, Petri Holappa tuumailee.
Hän lisää koronaviruspandemian innostaneen ihmisiä lemmikkieläimen hankintaan. Kennelliiton mukaan koiria rekisteröitiin viime vuonna yli kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.
”Voisi olettaa, että myös kissat ja muut lemmikkieläimet ovat kiinnostaneet ihmisiä aiempaa enemmän”, hän miettii.
Vaikka myynnin pääpaino on verkkokaupan puolella, muistuttaa Petri Holappa PetsHealth-kivijalkakaupan olevan avoinna joka päivä tiistaita ja sunnuntaita lukuun ottamatta.