
Liikenne- ja viestintäministeriö on avannut ajokorttilain jälleen uudistettavaksi. Vasta kesällä 2018 voimaan tulleeseen ajokorttilakiin suunnitellaan muutoksia varsinkin nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Tarkemmat keinot ovat vielä suunnitteluvaiheessa, mutta yksi Liikenneturvan esityksistä on, että tulevaisuudessa ajo-oikeudet astuisivat voimaan porrastetusti.
Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ensimmäisen kahden kuukauden aikana ajokortin saanut nuori saisi ajaa ainoastaan vanhemman ollessa kyydissä tai päiväaikaan.
Lauttakylän lukiossa opiskelevat Jonna Toivonen, Alina Tynkkynen ja Kerttu Laine eivät ehdotuksesta innostu.
”Jos ihan suoraan sanotaan, niin siinä jäisivät kyllä kahden kuukauden ajot ajamatta, jos äidin pitäisi aina nököttää vieressä. Ensimmäiset kuukaudet ovat tärkeimpiä harjoitteluaikoja ja tämän uudistuksen myötä ne menisivät varmasti suurimmalta osalta täysin hukkaan”, Tynkkynen tuumaa.
Miten vanhemman kyydissä oloa valvottaisiin?
Naiskolmikosta Tynkkynen on jo saanut ajokortin poikkeusluvalla 17-vuotiaana. Myös Laine suunnittelee aloittavansa poikkeusluvan hakemisen kesän aikana. Toivosella autokoulun aloittaminen on edessä noin puolen vuoden kuluttua.
”Hain poikkeuslupaa, koska minulla on pitkät matkat harrastuksiin ja toisinaan myös iltalukion kursseille kulkeminen aiheutti hankaluutta, kun illalla bussikyydit eivät liiku”, Tynkkynen perustelee.
Poikkeusluvalla 17-vuotiaille nuorille myönnettävän ajokortin haluttiin helpottavan nuorten itsenäistä liikkumista. Tynkkynen ihmetteleekin, eikö ajokorttilakiin suunniteltu muutos vanhemman valvonnassa ajamisesta olisi takapakki aiempaan uudistukseen.
”Taas palattaisiin siihen samaan, että vanhemman pitäisi olla mukana autossa, eikä nuori pääsisi liikkumaan yksin.”
Ihmetystä aiheuttaa myös se, miten vanhemman kyydissä oloa valvottaisiin.
”Pysäyttäisikö poliisi ja tarkastaisi, että äiti tai isä on autossa mukana. Eikö sitä olisi melko hankala valvoa, kenellä vanhempi pitää olla kyydissä ja kenellä ei”, nuoret ihmettelevät.
Kannatusta ei saa myöskään ajoajan rajaaminen.
”Olisi ihan äärimmäisen epäkäytännöllistä, jos vaikka iltakymmenen jälkeen ei saisi enää itse ajaa. Esimerkiksi pelireissulle saisi siis ajaa mennessä, mutta mukana pitäisi olla joku vanhempi, joka ajaisi takaisin”, Toivonen pohtii.
”Ja olisi se muutenkin vähän erikoista tarkkailla kellosta, että nyt pitää lähteä kotiin, kun kohta ei saa enää itse ajaa”, Laine jatkaa.
Ennemmin lisäyksiä autokoulun opetukseen
Nuoret naiset pitävät hyvänä asiana, että nuorten liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan. Aivan yhtä suurta ongelmaa Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa he eivät nuorten liikennekäyttäytymisessä kuitenkaan näe.
”Valtaosa nuorista kuljettajista ajaa rauhallisesti ja varovaisesti. Siksi on väärin, että tämä uudistus hankaloittaisi myös heitä”, Toivonen sanoo.
”Ne jotka haluavat kaahata, kaahaavat sen kahden kuukauden jälkeenkin ja vielä kaksikymppisinäkin. En usko, että suunnitelluilla keinoilla pystytään vaikuttamaan siihen millään tavalla”, Tynkkynen toteaa.
Kolmikon mukaan ehdottomasti tehokkaampi keino olisi poliisien nopeusvalvonnan lisääminen ilta- ja yöaikaan.
”Nykyään poliiseja näkyy Huittisten keskustassa yöaikaan todella harvoin ja sen verran säännöllisesti, että kovin suurta riskiä sakkojen saamiseen ei ole. Varmasti yökaahaamiset jäisivät vähemmälle, kun riski jäädä tutkaan olisi suurempi”, Laine arvelee.
Enemmän kuin uudistuksia ajokorttilakiin kolmikko kaipaisi lisäyksiä autokouluun.
”Ainakin itse jäin kaipaamaan enemmän ihan sellaisia käytännön oppeja, kuten miten puhjennut rengas vaihdetaan”, Tynkkynen toteaa.