
Sastamalassa selvitetään edellytyksiä biokaasun tuottamiselle. Kaupunki tilaa aiheesta kartoituksen.
Yritykset ja maatilat, joilla voisi olla biokaasun tuottamiseen soveltuvia sivuvirtoja, kontaktoidaan. Työssä selvitetään toimijoiden kiinnostusta asiaan ja sen tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin sekä alueella laitoksen suunnittelulle muodostuvia reunaehtoja.
Syötteiden sijainnit ja määrät esitetään karttapohjalla. Näin voidaan arvioida logistiikkakustannuksia ja tuotannon kannattavuutta.
Kaupunki pyysi tarjouksen kolmelta toimijalta. Tarjouksia tuli yksi.
Kartoituksen ja aluemallinnuksen tekee Envitecpolis Oy.
Tämä on järkevä projekti. Parantaa onnistuessaan alueellista omavaraisuutta. Ja antaa mahdollisuuden tankata kaasua autoon.
Jos raaka-ainetta löytyy tarpeeksi tuotantoon voisi lähteä vaikka oy pohjalta. Osakkaat saisivat kaasua edullisemmin. Tai osuuskunta.
Punkalaidun on edelläkävijä ja kokemusasiantuntija,sieltä voi kysyä neuvoja kuinka hyvin tuottaa kanteenmaan biokaasulaitos.Oliko se valmis vuoteen 2018?En ole vielä siellä käynyt tankkaamassa.Hajusta päätellen joku prosessin putki vuotaa.
Ei kannata pidättää hengitystä tankkausmahdollisuutta odottaessa. Paitsi toimintahäiriöiden aiheuttamien päästöjen vuoksi. Odotus voi kestää. Pirkanmaan jätehuollon Koukkujärven jäteasemalla biokaasun tuotantoa on harjoiteltu vuodesta 2001. Jätteenkuljetus kaasuautoilla on jo alkanut, viitisentoista kaasua käyttävää jäteautoa kiertää reiteillään. Kaatopaikkakaasulla tuotetaan sähköä ja lämpöä omaan tarpeeseen. Mutta se, mitä Sastamalassa osa autoilijoista kaipaa – kaasun myyntiä yksityisille autoilijoille – tökkii pahasti jopa Pjh:n kaltaisella suurella toimijalla. BIG-tankkausasema Nokian Koukkujärvellä on edelleen suljettuna teknisten häiriöiden vuoksi. On ollut jo kauan. Kannattaa siis varautua takaiskuihin, viivästyksiin ja kalliisiin oppirahoihin, niin hyvä ja kannatettava hanke kuin biokaasuasema Sastamalassa olisikin. Tässä kysytään turnauskestävyyttä. Tosin aika ajaa kaasukäyttöisten henkilöautojen ohi, kun sähkö nousee vallitsevaksi henkilöautojen käyttövoimaksi. Järkevämpää olisi siis keskittyä sähkön ja lämmön tuotantoon biokaasulla ja jos kaikki onnistuu, tankkausmahdollisuuteen biojätettä kuljettaville kuorma-autoille.