
Sastamalan tällä hetkellä ainoa kouluvalmentaja Emma Ståhl työskentelee Mouhijärven yhteiskoulussa. Koulussa on luokat esikoulusta yhdeksänteen saakka, oppilaita koulussa on kaikkiaan noin 320. Ståhl palkattiin kouluvalmentajaksi valtion myöntämän hankerahoituksen kautta. Hankkeen tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia, kouluviihtyvyyttä, kouluyhteisöön sitoutumista ja koululäsnäoloa.
”Yläkouluun siirtyminen on aina suuri muutos, vaikka pysyttäisiin samassa koulussa. Arki muuttuu, ja omatoimisuutta edellytetään entistä enemmän. Läksyistä, kokeista ja aikatauluista pitää huolehtia itsenäisesti. Näissä vaiheissa nuoret tarvitsevat erityisesti tukea”, on Ståhl huomannut.
Ståhlin välitön ja helposti lähestyttävä persoona on tehnyt vaikutuksen oppilaisiin – hänelle on juteltu arkisia kuulumisia ja uskouduttu myös vaikeammissa asioissa.
”On tärkeää olla kartalla nuorten elämästä. Minulla on työprofiili somessa, ja lähestyä voi sitäkin kautta. Olen siellä missä nuoretkin ovat – yhtä lailla konkreettisesti koulun arjessa kuin sosiaalisessa mediassakin. Puhelimessa tapahtuu tänä päivänä paljon, se on osa elämää”, luonnehtii Ståhl.
Ennen kouluvalmentajan työtä Ståhl toimi koulussa pitkään koulunkäynninohjaajana. Aluksi kouluvalmentajan työ olikin osa-aikaista, ja kulki ohjaajan työn rinnalla. Tämän vuoden alusta työnkuva muuttui, ja hänestä tuli kokopäivätoiminen kouluvalmentaja. Ståhl tuntee monet koulun oppilaat eskariajoista saakka. Se on luonut perustan hyvälle vuorovaikutukselle.

Ihan hitiksi ovat nousseet Ståhlin järjestämät relavälkät.
Mikä se sellainen relavälkkä sitten on?
”Relavälkkiä järjestetään joka ikäluokalle. Kiljun ovelta esimerkiksi ”kasien relavälkkä” ja silloin kasiluokkalaiset tietävät, että on heidän vuoronsa. Relavälkällä voi nimen mukaisesti relailla – eli ottaa esimerkiksi torkut, pelata erilaisia pelejä, legoilla tai oleskella ylipäätään sisätiloissa. Saa olla myös tekemättä yhtään mitään”, kertoo kouluvalmentaja.
Välituntitoiminnan lisäksi Ståhl järjestää myös aamupaloja oppilaille. Monilla on pitkä koulumatka, eikä aamupala välttämättä aina maistu aikaisin ennen kouluun lähtöä. Nuoret arvostavat aamupalamahdollisuutta.
”Yhteisöllisyys on mielestäni Mouhijärven vahvuus. Täällä koetaan, että olemme ”koko kylän koulu”. Aamupalatoiminta ja kerhovälipalat eivät olisi mahdollisia ilman paikallisten yhdistysten ja yritysten tukea, ne ovat sponsoroineet toimintaa”, kiittelee yhteiskoulun rehtori Hanna Hämäläinen. Lasten ja nuorten asiat koetaan hyvin tärkeinä kyläyhteisössä – ja se on suuri voimavara.
Kouluvalmentajan tehtävässä vahvuus on siinä, että hän on paikalla päivittäin.
”Usein oppilaiden haasteet ovat pinnalla juuri siinä hetkessä ja pystyn reagoimaan niihin nopeasti eikä erillisiä aikoja tarvitse minulle varata”, Ståhl kiteyttää. Huumorintajuisena hän pääsee helposti samalle aaltopituudelle nuorten kanssa.
Tehtäväkenttä on ainutlaatuinen. Kouluvalmentajan työnkuvaan kuuluu lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa tilanteissa. Tukeminen voi liittyä kouluun, kavereihin, sosiaalisiin tilanteisiin, motivaatioon, jännitykseen ja niin edelleen. Pääajatus on kuitenkin koko ajan ennaltaehkäisevässä roolissa. Käytännön kokemus ja tilastot puhuvat sen puolesta, että valmentajalla on merkitystä myös koulupoissaoloihin sekä kiusaamiseen liittyvissä asioissa.

Onko Mouhijärven koulussa esiintynyt kiusaamista?
”Sitä valitettavasti tapahtuu jokaisessa koulussa, olisi väärin väittää, että näin ei olisi. Niin myös meillä. Kiusaamisen kitkemiseksi on tehtävä töitä nyt ja jatkossa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tilanteista saadaan tieto ja niihin päästään puuttumaan, sen parempia ovat tulokset. Ja se ei vielä riitä, että niihin puututaan yhden kerran, vaan tilannetta pitää jäädä seuraamaan. Olemme luoneet tähän toimintamallin ja vuorovaikutuksen tuki-tiimin. Yhteistyötä kodin ja koulun välillä tarvitaan myös. Useissa tietoomme tulleissa tapauksissa tilanne on saatu korjaantumaan. Sama varhaisen puuttumisen tärkeys koskee myös poissaoloja”, muotoilee rehtori.
”Myöhemmin selviää, miten tästä jatketaan eteenpäin kouluvalmentajan osalta, hankerahoitus on myönnetty täksi vuodeksi. Tarvetta kouluvalmentajille varmasti on tulevaisuudessakin.”
Kouluvalmentajan läsnäolo on oppilaille tehdyn kyselyn mukaan koettu hyvin tärkeänä.
”73% kyselyyn vastanneista ruksitti kohdan ”täysin samaa mieltä”, kun kysyttiin kouluvalmentajan vaikutusta kouluilmapiiriin ja -viihtyvyyteen. Apua ja tukea koki saaneensa 80% vastaajista”, mainitsee Ståhl kun tulee kysymys luvuista.
Entä millaisia ovat Mouhijärven yhteiskoulun oppilaat kouluvalmentajan näkövinkkelistä?
”No hirveän huumorintajuisia, välittömiä ja aitoja. He uskaltavat olla omia itsejään, pukeutua esimerkiksi oman persoonansa mukaisesti. Hyviä tyyppejä”, sanoo Ståhl hymyillen.
