
Käyttääkö kirjaturisti rahaa Sastamalassa muuhunkin kuin kirjoihin? Kyllä käyttää. Eikä käsitys ole suinkaan pelkkää mutua, vaan asiasta on tutkittua tietoa. Tutkimusyritys Innolink on koonnut tuoreimmat tietonsa Vanhan kirjallisuuden päivien festivaalivierailta viime kesänä.
Ravintola tai pikaruokaravintola on hyvin tavallinen paikka käyttää rahaa, sillä 56,8 prosenttia vastaajista ilmoitti nämä kohteet. Ostoksia paikkakunnan kaupoissa sanoi tehneensä 52,8 prosenttia festivaalivieraista.
Ruoka kiinnostaa muuallakin kuin ravintoloissa, sillä 43,2 prosenttia ilmoitti käyttävänsä rahaa kioskeissa, ruokakaupoissa tai muissa vastaavissa paikoissa. Kävijöistä 29,6 prosenttia ilmoitti käyttävänsä rahaa kulkuyhteyksiin eli juna-, bussi- ja taksimatkoihin tai polttoaineeseen.
Festivaalin oheistuotteisiin, kuten esimerkiksi paitoihin ja kasseihin, varojaan käytti 22,1 prosenttia. Jotain muuta -kohdan osuudeksi jäi 11,1 prosenttia.
Muutamista kympeistä yli sataan euroon
Suurin osa vastanneista, 26,7 prosenttia, ilmoitti käyttäneensä muihin ostoksiin kirjapäivien yhteydessä 10-30 euroa. Hieman pienempi osuus, 24,4 prosenttia, sanoi käyttävänsä 31-50 euroa.
Runsas kolmannes kirjaturisteista käyttää rahaa muihin ostoksiin enemmän kuin 50 euroa. Heistä 21,7 prosenttia käyttää 51-100 euroa ja 15,6 prosenttia yli 100 euroa.
Kuvettaan muihin tarkoituksiin ei kaiva tutkimuksen mukaan 10,6 prosenttia. Alle 10 euron rahankäyttäjiä joukosta on vain 1,1 prosenttia.
Yrittäjille tarjolla mahdollisuuksia
“Kirjallisuuspäivien vieraat tarjoavat vammalalaisille yrittäjille hienon mahdollisuuden”, sanoo Vammalan Yrittäjien puheenjohtaja Samuli Suonpää.
Hänen mukaansa vieraat ovat osoittaneet halukkuutensa tehdä kaupungissa muitakin kuin kirjaostoksia, minkä lisäksi heidän mukanaan saadaan vietyä tietoa paikallisista palveluista sekä paikallisten yrittäjien osaamisesta kaikkialle Suomeen.
“Yrittäjät ovat vaatineet Sastamalan kaupungin kulttuuritoimen, matkailun ja elinkeinotoimen yhteistyön kehittämistä jo pitkään. Hienoa onkin, että Johanna Kurkikankaan työtehtävissä on kyetty yhdistämään kirjallisuuspäivät ja kaupungin markkinointi. Samalla kaupan ja paikallisten yrittäjien toiveita on kyetty ottamaan huomioon”, Suonpää iloitsee.
“Yhdessä Sastamalan Yrityspalvelun kanssa onkin sovittu yhteistyön tiivistämisestä. Yrittäjät saavat tulevaisuudessa entistä tarkempaa tietoa kirjallisuuspäivien vieraista ja esimerkiksi Pukstaavin tapahtumista. Sen jälkeen on meistä itsestämme kiinni, miten hyvin kykenemme tätä hyödyntämään.”







