Valtatie 12: Sopimuskiista estää valojen syttymisen Stormin suoralla

Johtoja pylväiden välillä riitti kuvaushetkellä viisi tolpanväliä Höykäntien risteyksestä kohti Tamperetta. Kuva: Pauliina Vilenius.

Valtatien 12 valaistus on edennyt Vammalassa Roismalan risteyksestä noin kaksitoista kilometriä Tampereen suuntaan. Tällä erää hanke päättyy Pikku-Kojolan tien tuntumaan.

”Osa valoista jo palaa. Helmannin ahteesta Tampereen suuntaan on noin kahden kilometrin matka, jossa on pylväät, mutta ei sähköä. Sähkönsiirtoyhtiö Caruna ei ole saanut lupaa johtojen vetämiseen maanomistajilta”, kertoo projektipäällikkö Mikko Asunen Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

Tämän hetken tietojen mukaan sähköä on luvassa ehkä maaliskuussa.

”Caruna tekee ilmeisesti hartiavoimin töitä, jotta löytyisi vaihtoehtoinen reitti, tai jokin muu ratkaisu”, toteaa Asunen.

Valaistusta vailla olevan tienosan vierustan yksi maanomistaja Tuomas Kyykkä on lopen kyllästynyt Carunan toimintaan.

”Se on todella yksipuolista toimintaa. Sopimukset on valmiiksi kirjoitettuja ja niistä ei neuvotella. Ja Carunasta ei ole kukaan ollut yhteydessä. Juoksupoikana on ollut aliurakoitsija.”

Eniten Kyykkää hiertää se, että kun johdot vedetään pelloille tai avo-ojiin, niin jatkohoito jää maanomistajan vastuulle.

”Jos johto on pellolla vaikkapa salaojaputken päällä ja putkea pitää korjata, niin se on hankalaa ja kallista. Minähän en saa kaivaa johdon päältä ja lisäksi korjauksen aikana sähkö pitää katkaista. Näihin kustannuksiin Caruna ei osallistu. Ja kuinka sitten avo-ojia perataan, kun sähkökaapeli menee sen alla?”

Valtatien 12 tievalaistusta Tuomas Kyykkä ei vastusta.

”Sitä vastaan ei ole mitään sen paremmin minulla kuin naapurillakaan. Valitettavasti kuppi tuli Carunan kanssa täyteen tievalaistuksen yhteydessä.”

Tuomas Kyykkä ihmettelee julkisuudessa olleita puheita hallinnollisista toimenpiteistä.

”Minuun ei siitäkään asiasta ole oltu yhteydessä Carunasta eikä Ely-keskuksesta. Hieman ihmeellistä toimintaa.”

Lue koko juttu 27.12. Alueviestistä.

Poimintoja

  • Hanttiin vaan pr..kle.

    Liityn het joukkoon jos joku instannssi pystyy Carunan mielivaltaa nokittaan. Istun vaikka loppuikäni ilman sähköä ”periaatteesta”, ennen kuin annan periksi mielivallalle ja kohtuuttomalle rahastukselle, jos vain olisi/löytyisi jokin keino vastustaa.
    (kiitos vain päättäjät, pianhan ne vaalit taasen tulee).

    • joopajoo

      Joo niin tyhmä on suomalainen että vaikka maailman tappiin ja luupää vaikka seinään jos sillä asiat hoituis.

      • Päättäjä

        On syytä neuvotella asia kuntoon Carunan kanssa. Neuvottelu tarkoittaa käytännössä muuta kuin sanelua Carunan puolelta. Linjaukselle on varmasti vaihtoehtoja. Ellei sopua löydy Sastamalan Ympäristölautakunta päättää kaaperlilinjan paikan. Caruna on näköjään hakenut muutaman linjauksen Rakennuslautakunnasta.

  • Nimetön

    Carunan tapauksessa keskeisin vaikuttaja oli vihreiden Pekka Haavisto. Edellisessä hallituksessa vain vasemmistoliitto ja oppositiossa Keskusta kyseenalaisti kantaverkon myynnin ulkomaalaiselle
    sijoittajaryhmälle.

      • Nimetön

        Ko. kauppa oli kokoomuslaisten junailema. Pääministeri Katainen ja elinkeinoministeri Vapaavuori vakuuttelivat kovasti, että hintojen nostaminen on torpattu ja Haavisto tuoreena ministerinä teki sen virheen, että uskoi heitä. Eihän pääministeri saa valehdella.

  • ON

    Kerrankin jotain hyvää!!
    KYYKKÄ on hyvä jätkä!
    Oon kade kun itse en pääse tähän mukaan!

    • Nimetön

      autoissa on valot ja kyllä siellä tähänkin asti on ilman valoja pärjätty. tolla tiellä mutta kiikan suunnalla on huomattavasti vaarallisempiakin kohtia mikkä TARVIS valon.

    • Nimetön

      Kyse on siitä, että miksi yksittäinen maanomistaja on maksumiehenä tässä?

    • Nimetön

      Ihmishenki! Siksi onkin hyvä, että on edes pieni pätkä jossa näkee mahdolliset elukat tien pientareilta. Noi katuvalot on iso virhe.

  • Vanhempi kersantti

    Oikeassa olet Tuomas. Maanomistaja joutuu ennen pitkää hankaluuksiin. Itsekin olen huolestunut avo-ojien alituksista, onko kaapeli pinnassa?

  • Nimetön

    ”Eniten Kyykkää hiertää se, että kun johdot vedetään pelloille tai avo-ojiin, niin jatkohoito jää maanomistajan vastuulle.”

    Tässä kappaleessa ei mikään pidä paikkaansa, ei siis mikään. Joku kyllä maanomistajia hiertää, sen verran tekstissä on sentään perää.

  • Nimetön

    Järkeni sanoo, että joka kaapelin vetää, se myös kaapelista huolehtii. Vai olenko ihan pöljä.

    • Nimetön

      Kaapelin vetäjä huolehtii periaatteessa kaapelista.
      Kaikki muu mikä tapahtuu kaapelin ympärillä ja mikä vaikeuttaa/maksaa kolahtaa maanomistajan vastuulle.
      Toisin sanoen, jos maillesi kaivetaan kaapeli, niin olet vastuussa sen varjelemisesta. Jos suoritat kaivuuta sen lähettyvillä, niin se vaikeuttaa töitä, maksaa lisähintaa, koettelee hermoja, jne.

  • Nimetön

    Hyvä Tuomas ! Ellivuoren alueella on kaivettu paljon sähköjohtoja maahan ja myös rakennettu lisää avolinjaa. Näin myös Rokan tiellä. Yhtiöiden nimet ovat muuttuneet niin, ettei perässä pysy. Mikään taho ei ota vastuuta tekemisistään ja asioita pallotellaan. Omistamani Innan tilan mailla on surutta kaadettu/ vahingoitettu arvokkaita visakoivuja ja muuta puustoa. Sain aivan mitättömän korvausehdotuksen Carunalta enkä sitä hyväksynyt. Sähköyhtiö vei sen enempää kyselemättä asian kaupungin rakennuslautakunnan käsittelyyn. Vastinettani ja kohtuullista korvauspyyntöäni ei huomioitu, ja yhteisen edun nimissä hävisin jutun 10-0. Kasvoton yhtiö sai lupansa , ja tuhoja syntyi kallion räjäytyksissä ja kaivinkonetöissä lisää. Nyt on johdot piilossa, kaivuujäljet osin sipsimättä, urakoitsija konkurssissa ja minä vailla mitätöntä korvausta. Tuomo Haapaniemi

  • Nimetön

    Joo Tuomo ja Tuomas ovat harvinaisen oikeassa. Vähän erilaisesta asiasta samat kokemukset,maanomistajana ei saa neuvotteluyhteyttä Carunaan esim. muuntaja tai kaapeliasioissa.
    Joku aliurakoitsija vailla minkäänlaisia oikeuksia neuvotella yhtään mistään tulee paikalle,näin toimii monopoli Suomessa.
    MTK ei ota asioihin mitään kantaa vaikka pitäisi olla edunvalvoja, samoin kaupunki pesee kätensä kuten Haapaniemen kommenteista nähtiin.
    Nyt kannattaisi Satosen ja Hakasen profloitua tässä asiassa tai jää ratkaisevat äänet saamatta.

  • Eräs nainen

    Kun sähköjohdot ovat alueellani vielä pylväissä on se erinomaisen hyvä. Nyt on myöskin puut kaadettu metsästä ei ole niistäkään enää vaaraa linjoille.
    Se maakaapelointi lienee ongelmallista, ei siis mikään ole hyvä.

    • Nimetön

      Viereisessä tolpassa on sähkö. Tulee ilmalinjana. Mikä pakko niitä johtoja on maahan kaivaa.

  • Nimetön

    Nämä kaapelointihommat ovat aika iso asia silloin kun kaapeli on alueella mihin jatkossa rakennetaan, tätä ei aina huomioida kun sopimuksia tehdään.
    Maanomistaja kantaa käytännössä kaiken vastuun sen jälkeen kun kaapeli on maassa, ilmajohdoissa vastuu oli yhtiöllä.

  • Köyhä Mouhijärveltä

    Katkaistaan sähköt Vammalalaisilta,saisivat olla sielä pimeässä taivaassaan

    • Nimetön

      Ei Vammalassa silti pimeässä oltaisi. Täällä loistaisi järjenvalo. Mutta varatkaa te Mouhijärvellä kynttilöitä.

  • Nimetön

    Ajan päivittäin kesät talvet, pimeät ja vielä pimeämmät vrk ajat töihin Tre juuri tätä reittiä ja olin hyvin innoissani että tulee turvallista valaistusta lisää, niin eiköhän joku idiootti tämän edistyksen yritä sabotoida. Ja varsinkin kun maakaapeli vedetään kaikesta huolimatta…keväällä kun jo on valoisaa! Kai nämä kaikentietävät maanomistajat sabotoivat tulevan riistaaita aloitteenkin!

    • Nimetön

      Jos valaistus estäisi kolarit, ei kaupungeissa tapahtuisi yhtään jalankulkijan yliajoa. Varsinkin kun nopeudetkin, sekä autojen että ihmisten, ovat siellä alhaisia. Silmien sopeutuminen tievalaistukseen tekee ympäristön varjoineen entistä pimeämmäksi. Eläimet ryntäävät tielle äkkiarvaamatta, eivät ne odottele katuvaloissa autoa. Jos tievalaistus saa kuljettajan tuudittautumaan väärään turvallisuuden tunteeseen ja hänen tarkkaavaisuutensa herpaantuu, eläinkolareitten määrä ei vähene, seuraukset saattavat jopa pahentua.
      Carunan vastainen taistelu on kiitettävää kansalaisrohkeutta. Monopolia vastaan on taisteltava kaikin keinoin. Sehän saa omistajiltaan otettujen ylikorkoisten lainojen avulla kupattua asiakkaansa ilman, että maamme taitamattoman ja monopolimyönteisen hallituksen kyhäämät porsaanreikiä täynnä olevat tuottoa rajoittavat määräykset sitä estävät. Lisää kansalaisrohkeutta kaivataan, kiitos siis näille maanomistajille, jotka nyt näyttävät esimerkkiä meille nössöille.

      • Nimetön

        Samalla ajattelulla myös auton jarrut pitäisi estää kaikki kolarit.

      • Nimetön

        25 vuotta ammattiautoilijana sekä raskaan kaluston että hlö auton ratissa voin väittää, että valaistulla tieosuudella eläinten ajoradalle tulemisen havaitsee aikaisemmin kuin täysin pimeällä, siitä myös tutkittua tilastoa. Toki reagointikyky, sääolosuhteet, auton ja renkaiden kunto,ym.ym. vaikuttavat tähän. Ammattiautoilijan katse on AINA suunnattu auton kulkusuuntaan, tarkkailemalla metsänreunoja ennakoivasti. Mainitsemasi taajama-alueiden henkilövahingot ovat suuremmilta osin todettu johtuvan kuljettajan digilaitteiden käytöstä ajon aikana, jolloin katse aivan muualla kuin ajoneuvon kulkusuunnassa.

      • Nimetön

        Lisäisin vielä, että en myöskään hyväksy Carunan toimintaa maanomistajia kohtaan, mutta asioita ei pitäisi sekoittaa keskenään ja katsoa kokonaisuutta myös tienkäyttäjien kannalta.

      • Nimetön

        16:33 eiköhän varsin suuri osuus maantiekolareistakin johdu radion, puhelimen yms. räpläämisestä, myös ammattiautoilijoilla. Eikä se ole poikkeus sellainen kuorma-autokuski, joka on täräyttänyt ojaan, kun on noukkinut tupakka-askia tai palavaa natsaa lattialta.
        Ammattimies on niin paljon tien päällä, että hänelle on kehittynyt kyky havaita poikkeavia tapahtumia myös tien varressa, esimerkiksi eläimet. Tavallinen autoilija saattaa ohittaa useita peuroja illan aikana huomaamatta niitä. Silloin ei valaistuskaan auta, se vaan tuudittaa väärään turvallisuuden tunteeseen ja nostaa noppeuksia, mikä sitten pahentaa kolarin seurauksia.

  • Carunan tarjoukset yleiseen tarjouskilpaan.

    Maanomistajien kannattas kilpailuttaa noi Carunan tarjoukset vaikka FPn kautta ”SaKeSe- Sastamalan keskusteluseinä”. Uskoisin että aina löytyy joku taho/ryhmä joka maksaa enemmän kuin Carunan tarjous on siitä ettei Carunalle lupaa anneta.

    Mielummin ilman valoa ja lämpöä kuin kuin lopun elämää lampaana.

    • Nimetön

      Maanomistajat eivät ole tässä hankkeessa rakennuttajia joten miten he voisivat kilpailuttaa ja mitä?
      Kyllä Caruna on se ongelma, monopoliyhtiö on toiminut täysin tietoisesti asemastaan , mikään ei horjuta asemaa suljetussa markkinassa.
      Kansanedustajat eivät ota kantaa näihinkään asioihin, tavoittelevat hyväpalkkaisia hallituspaikkoja kai näidenkin yhtiöiden johdossa.

  • Nimetön

    Niin ja kyllähän kuorma-autossa katselet liikennettä yli metrin korkeammalta kuin pikkuautossa, siinä se suurin ero.

  • Nimetön

    keskustelu aiheesta lähti taas viipottaan, kas kun ei moderaattori ole tähän puuttunut !

  • Nimetön

    Voi hyvänen aika teitä kaikkia. Silloin kun sähköjohdot Australiaan myytiin olis tarvinnu olla Tuomaan ja Tuomaksen hereillä. Nyt on myöhästä rypistää kun on jo ns housuissa.
    En minäkään ole asioita seuraillut erikoisemmin mutta nyt noi valottomat tolpat tossa Leiniälän kohdalla on kyllä surkuhupaisat.
    Hintoihinsa nekin tulee, ja älkää luulko, että niitten valottomana pitäminen halvaksi tulee.

    • Nimetön

      Jokainen kaapeliurakka tehdään Carunan omistajiltaan ottamalla huippukorkoisella lainalla. Isojen korkojen avulla maksamamme ylisuuret siirtomaksut saadaan kätevästi siirrettyä suomalaisen verotuksen ulottumattomiin omistajien veroparatiiseihin. Samalla Carunan liikevoitto saadaan kikkailtua sopimaan valtion asettamiin kohtuullisen tuoton raameihin. Luonnollisesti pienentyneestä tuloksesta kertyvät verot Suomelle ovat minimaaliset.
      Kaapelien kaivaminen on oiva veronkiertomahdollisuus Carunalle.

      • Nimetön

        00:03 Juuri noinhan se menee ja kansanedustajiemme siunauksella koska eivät mitään tee asian korjaamiseksi. Kansanedustajilta toisaalta tämän tyhmyyden ja tietämättömyyden ymmärtää mutta millainen on se virkavastuulla toimiva virkamieskoneisto joka näitä ennustuksia ja laskelmia päättäjillemme antaa. Onkohan nekin paikat täytetty nykyään ”hyvillä tyypeillä” kun ennen osaaminen oli etusialla.

  • Nimetön

    Noustas kaikki carunaa vastaan ja sen järjettömiä siirtohintoja…pomot repii 30 tuhanne eur kuukausi liksoja. Voihan perr….. Onko todellakin sen arvoisia….Kyykälle kunnia kun uskaltaa olla eri mieltä… Kaljat Walteris…

    • Nimetön

      23:32 samaa mieltä. Elä vain anna Kyykkä peräksi. Tuosta tienpätkästä voisi tulla jopa matkailuvaltti tänne Tyrväälle.

  • Eräs nainen

    Hyvää joulua vaan kaikille, mutta kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun ei esim. Heinoon risteykseen ole valoja saatu… On kyllä pyydetty, mutta ei mitään vastausta ole siitä asiasta kuulunut.

  • Nimetön

    Carunan toiminta on täysin posketonta!
    Onko oikein ,että Caruna kaivaa kaapelinsa yksityistielle ilman mitään lupaa tai tiedotusta tien omistajalle ja tien kurjauksen yhteydessä tulee kaapelivaurio jonka tien omistaja joutuu korvaamaan Kaapelin asennussyvyys 50 cm ja tien leveys 3 m.
    Mielestäni kaapelin omavaltaisesta asentamisesta pitäisi vähintäänkin ilmoittaa tien hoitajalle ja toimittaa karttapiirros kaapelin asennuslinjasta samoin noudattaa kaapelin asennussyvyydestä säädettyjä asetuksia.
    Tämä yksityisen tienhoitajan näkemys Carunan ylivallasta jonka poliitikot siunaa!

    • Nimetön

      Et liene maanomistaja kun et puhu korvauksista mitään. Tien hoitajajalle pitäisi maanomistajan ilmoittaa. Kaapelikartta on olemassa. Automaattisesti sitä ei toimiteta. Maanomistaja voi kysellä Carunalta tiensä kaapelikarttaa. Sinulla lienee tiehen vain kulkuoikeus.

      • Nimetön

        Sinulla ovat tilus- ja tonttitiet, kiinteistöt, yksityistien osakkuudet, tieosakkaat, tiekunnat, hoitokunnat, toimitsijamiehet, tieisännöitsijät ja näiden toimivallat ja -vastuut ilmeisen tuntemattomia käsitteitä, joten eiköhän lopeteta tämä vänkääminen edes joulunpyhiksi. Antaa asianosaisten hoitaa vastuu tiensä kunnossapidosta kuten parhaaksi näkevät.

  • Nimetön

    11:46 Carunalla lienee samat matemaatikot kuin Kokoomuksellakin töissä, hieman on prosentit ja promillet sekaisin, mutta periaatteessa kun paljon tekee niin luulisi jonkun asian osuvan oikeaan ;(
    Voi meitä äänestäjiä/maksajia jotka Kataiset/Stubbit maailmalle lähetämme ”pelastamaan Eurooppaa”

    • Nimetön

      Kaltainen ja Stubb ei liity tähän asiaan mitenkään. Sen sijaan vihervasurit kylläkin. Haavisto asian junaili aikoinaan.

      • Nimetön

        Haavisto ei todellakaan junaillut, hän oli siinä vaiheessa ollut n. 2 kk vastuuministerinä, eikä siinä ajassa tuon kokoluokan asiaa ole mahdollista saada valmiiksi. Kokoomuslaiset Katainen ja Vapaavuori etunenässä antoivat Haavistolle väärää tietoa, eli että mitään hintapiikkiä ei voi tulla ja seuraukset tunnemme.

  • Nimetön

    Joulu tuli ja mun sydämeni suli. Syttyi valot Storminkin suoralle, valtatien kupeellee.

  • Nimetön

    Kuinkas muut maanomistajat?? Ilmeisesti laittaneet vaan nimet paperiin ja kirkkaus tullut

  • Nimetön

    Monen kuljettajan ja muidenkin ihmisten tarvitsisi nähdä järjen valo…se ei ole sama kuin katuvalo.

  • Nimetön

    Ja monen autoilijan laittavan valot päälle..turhan paljon autoja menee takapää pimeenä

Kommentointi ei ole käytössä.