Kiehtooko maaseutukaupunkien omaperäisyys matkailijaa? – ”Persoonallisiin tapahtumiin tulee väkeä kauempaakin”

Huittisten kaupungin matkamessuosastolla viihtyivät Huittisten Matkailu- ja Vapaa-ajankeskuksen Alma-peikko, matkailuoppaat Sirpa Luukkonen ja Tarja Eklöf sekä Pahkaparatiisin Anne Ojaniittu.

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyt Supermessut houkuttivat viime viikonloppuna reilut 16 600 kävijää. Messuilla edustivat myös Huittisten ja Sastamalan kaupungit – kumpainenkin omalla tyylillään.

Huittisten kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Helena Kaitanen oli Supermessuilla itse mukana kolmatta kertaa. Hänen mielestään Huittisten tunnettuus on viime vuosina selvästi lisääntynyt.

”Ihmiset tietävät huittislaisia yrityksiä ja tuotemerkkejä, esimerkiksi Kivikylän mainitsi moni osastollamme poikennut.”

Kaupunki halusi markkinoida myös kesätapahtumia kuten Huhtamon filmifestivaalia ja Lauhan Lähiruokafestivaalia.

”Ne ovat persoonallisia tapahtumia, joihin tulee väkeä kauempaakin.”

Huittisten osaston rakenteissa näkyi Teppo Palmroosin piirtämiä Muukalaiset-sarjakuvan hahmoja. Niiden murreilmaisu kiinnosti monia messuvieraita.

”Omaleimaisuus kiehtoo. Varsinkin pirkanmaalaiset tavasivat mielellään Muukalaisten sanailuja. Huittisista moni tietää myös katukuvaamme koristavan persoonallisen veistotaiteen.”

Kaitanen näkee messuille osallistumisen tärkeänä markkinointikanavana. Messuilla kynnys tulla juttelemaan ja kyselemään on matala, joten kaupunki saa paljon suoraa palautetta matkailijoilta.

”Eniten meiltä kysyttiin, koska on seuraava Hullu yö. Oli ilo sanoa, että 10. toukokuuta. Tervetuloa.”

Herra Hakkarainen on suosittu hahmo. Sastamalan kaupungin messuosastolla kiinnosti myös onnenpyörä. Kuva: Sastamalan kaupunki / Facebook.

”Sastamala yllättää runsaudellaan”

Mauri Kunnaksen Tassula-kirjoista tuttu piirrosjälki on komistanut Sastamalan kaupungin messuosastoa jo useamman vuoden. Kirjoista, lentopallosta, kirkoista sekä kulttuuri- ja luontokohteistaan Sastamala tunnetaan vai kuinka, viestintäpäällikkö Johanna Kurkikangas?

”Sastamala yllättää runsaudellaan, meiltä löytyy jokaiselle jotakin. Kun osastollemme tultiin kyselemään, mitä paikkakunnalla on tarjota, oli tarjonnan laajuus monelle yllätys. Melkein täytyy mennä täsmämarkkinoinnin puolelle ja kysyä kysyjältä, minkälaisista asioista hän on kiinnostunut”, Kurkikangas vastaa.

Matkailusihteeri Teresa Vidfeltin mukaan kestosuosikiksi nousee messuista toiseen messumaskotti Herra Hakkarainen.

”Herra Hakkaraisen Talosta kysellään paljon ja siitä kuulee myönteistä palautetta. Lisäksi luonto- ja retkeilymahdollisuudet tuntuivat tällä kertaa houkuttavan. Ellivuori kiinnostaa myös, nyt kysymyksiä tuli meille tavanomaista vähemmän, sillä Ellivuori edusti itsenäisesti osastomme yhteydessä”, Vidfelt kertoo.

Uusi hittituote messuilla oli Sastamala-onnenpyörä, johon muodostui kaupungin naisten mukaan paikoitellen kymmenien metrien pituinen jono, mikä oli omiaan vetämään osastolle vielä enemmän väkeä.
Kotimaan matkailu on selvästi nouseva trendi, sanoo Johanna Kurkikangas.

Ehkäpä yhä useampi kesäturisti lähtee lomallaan jatkossa Sastamalan ja Huittisten suuntaan.

Poimintoja