Sdp:n Nurminen: “Tämä on työvoitto” – 200 000 euroa Keikyän riippusillan korjaamiseen

Keikyän riippusilta on kohde, joka Ilmari Nurmisen mielestä on saatava kuntoon. Kuva: Veli-Matti Saksi / Alueviestin arkisto.

Sdp:n sastamalalainen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ilmari Nurminen on ollut huolestunut Keikyän riippusillan peruskorjauksen puuttuvasta rahoituksesta. Marinin hallituksen lisätalousarvioon kulttuuri- ja opetusministeriön momentille lisättiin neuvottelujen tuloksena 200 000 euroa Keikyän riippusillan peruskorjaukseen.

“Kävin eduskunnassa hallituksen sisällä lukuisia neuvotteluja asian tärkeydestä. Olen todella tyytyväinen, että ne tuottivat tulosta ja sain lopulta läpi hallituksen lisätalousarvioon näinkin merkittävän yksittäisen rahoituksen”, Nurminen iloitsee.

Keikyän perikunta ry. ja Sastamalan kaupunki ovat tehneet vuokrasopimuksen Keikyän riippusillasta. Sopimuksen mukaan Keikyän perikunta ry. sitoutuu kunnostamaan sillan ja pitämään sen sekä kantavuudeltaan että kulkukelpoisuudeltaan suunnitellussa kunnossa. Keikyän perikunta on aloittanut varainkeruun sillan peruskorjaamiseksi.

Aiemmin rahaa tieinvestointeihin ja Pori-Tampere -rataan

Aiemmin syksyllä hallitus myönsi Sastamalan alueelle 1,6 miljoonan rahoituksen liikennehankkeisiin. Tämä sisältää rahoituksen valtatie 12:n ja kantatie 44:n liittymän parantamisen erillisillä kääntymiskaistoilla ja liikuntapysäköintialueella sekä valtatie 12:n ja maantien 2495:n (Ellivuorentien) liittymien parantamiseen.

“Investoinnit ovat jatkoa valtatie 12:n kehittämiseksi, josta on aiemmin toteutettu riista-aidat ja valaistuksen parannukset. Yhteysväli paranee huomattavasti lähiaikoina. Ensi vuoden budjettivalmistelua varten pitää aloittaa edunvalvonta valtatien 11 parantamiseksi”, toteaa Nurminen mediatiedotteessaan.

Lisäksi vuoden 2020 budjetissa Tampere-Pori -ratayhteys sai myös 40 miljoonaa kaikkien tasoristeysten poistamiseksi. Investointi on osa hallituksen tavoitteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja työpaikkojen luomiseksi.

“Investointi on historiallisen suuri alueemme raideliikenteen parantamiseksi. Investoinnilla parannetaan ennen kaikkea yhteysvälin turvallisuutta, mutta myös nopeutetaan junien kulkuvauhtia. Tällä poliittisella päätöksellä sidotaan myös Pori-Tampere -rata osaksi Suomen Tampere-Helsinki välistä päärataa”, Nurminen toteaa.