Kauppiaat: ”Nyt ollaan tilanteessa, jossa todella mitataan millainen palvelutarjonta Huittisissa tulevaisuudessa on”

Kukkasidonnan erikoisliike & hautauspalvelu Desapin Sari Pihko ottaa asiakkaan toiveet kimpun kukista vastaan myös puhelimessa tai sähköpostilla.

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on saanut huittislaiset yrittäjät ideoimaan aktiivisesti uusia palveluita ja tiivistämään yhteistyötään. Myös kaupunki on kantanut kortensa kekoon luomalla yrityksille erilaisia tiedotuskanavia. Huittisissa myytäviin tuotteisiin voi tutustua muun muassa Huittisten Hullu Yön Facebook-sivuilla.

”Kauppiasverkosto on tavannut etänä noin viikon, kahden välein. Yhteinen keskustelu on tärkeää, jotta yrittäjät voivat jakaa kokemuksiaan ja tunnelmiaan sekä vaihtaa ideoitaan”, Huittisten kaupungin elinvoimajohtaja Riikka Peippo tietää.

Elinvoimajohtaja on ylpeä siitä, miten nopeasti huittislaiset yrittäjät ovat reagoineet tilanteeseen ja muuttaneet toimintatapojaan ja palveluitaan.

”Erityisen ylpeä olen yrittäjien tekemästä yhteistyöstä. Tällä hetkellä autetaan toisia ja välitetään myös kaverin palveluita.”

”Jonkinmoista kassavirtaa oltava”

Moni yrittäjä on joutunut lomauttamaan ulkopuolisen työvoiman ja pyörittää yritystä yksinään. Tästä syystä usean myymälän aukioloaikoja on supistettu.

”Kahden kouluikäisen lapsen äitinä käyn aamupäivät kotikoulua ja avaan liikkeen ovet iltapäiväksi”, Huittisten Satulinnan Heidi Rämö kertoo.

Asuste Nikkasen Jari Nikkanen huomauttaa, että vaikka virallisia aukioloaikoja on supistettu, liikkeessä on mahdollista asioida jopa entistä laajemmin.

”Olemme ottaneet käyttöön yksityisajat, jolloin asiakas voi tulla asioimaan mahdollisimman vähäisin sosiaalisin kontaktein. Haluamme palvella aivan yhtä aktiivisesti kuin tähänkin asti, mutta nyt pitää vain ottaa rohkeasti yhteyttä, jos haluaa liikkeeseen aukioloaikojen ulkopuolella.”

Rämö ja Nikkanen aikovat pitää liikkeidensä ovet avoinna niin pitkään kuin sitä ei lailla rajoiteta.

”Jonkinmoista kassavirtaa on oltava, jotta yritys on pystyssä vielä tämän poikkeustilanteen jälkeenkin.”

Ravintola Wanha WPK on päivittänyt lounaslistansa uuteen malliin koronan myötä. ”Keitot on nyt jätetty pois ja annoksen suunniteltu sen mukaan, mitä on helppo syödä vaikka autossa”, Anna Rajaniemi kertoo.

Kohdennettuja aukioloja ja kotiinkuljetuksia

Riskiryhmät on huomioitu monissa kaupoissa heille kohdennetuilla aukioloajoilla.

K-market Huhkola avaa kahtena päivänä viikossa tunnin normaalia aiemmin palvellakseen riskiryhmään kuuluvia asiakkaita.

”Korona on huomioitu ruokakaupoissa monin tavoin. Viimeisimpänä asennutimme kassoille pleksit asiakkaiden ja myyjien turvallisuudeksi. Ostoskorien sekä kahvojen desinfiointia on lisätty ja käsidesi on asiakkaiden käytössä. Asia on huomioitu myös niin, että myyjät työskentelevät vuororyhmittäin, jotta tartuntariski pienenee työpaikan sisällä”, kauppias Eveliina Perälä kertoo.

Aina asiakkaan ei tarvitse edes asioida myymälässä, vaan monet yrittäjät ovat ryhtyneet toimittamaan tuotteet suoraan kotiovelle.

”Harvempi enää poikkeaa kaupalla, vaan tilaukset plimpahtelevat puhelimeen tai sähköpostiin. Keskusta-alueella toimitan kukat oven taakse veloituksetta, kauemmaskin toimitus onnistuu pientä korvausta vastaan”, Desapin Sari Pihko sanoo.

Eikä tuotteita välttämättä tarvitse tilata itselle, koronakaranteenissa olevaa kotiin toimitettu pääsiäistervehdys ilahduttaa varmasti.

”Koronatilanne on muuttanut kaupankäyntiä niin radikaalisti, että perustin nopealla aikataululla yritykselle verkkokaupan. Todella suuri osa ostoksista tehdään tällä hetkellä netin kautta”, Pihko tietää.

Lounasta mukaan ja mobiililla

Etenkin ravintola-alan toimijat ovat joutuneet pohtimaan uusia toimintatapoja. Tällä hetkellä ruokaa ei ole mahdollista nauttia ravintolassa.

”Meille oli selvää, että toimintaa jatketaan jollain tapaa ja mikäli lounasta ei voi syödä meillä, sitä aletaan pakata mukaan”, ravintola Wanhan WPK:n Anna Rajaniemi kertoo.

WPK on halunnut säilyttää lounaan yhtä kattavana, mitä se olisi ravintolassa syötynä. Mukaan pakataan pääruoan lisäksi salaatti, leivät ja jälkiruoka.

”Kokki kokoaa annokset linjastosta asiakkaan toiveiden mukaan. Olemme pyrkineet tekemään palvelutilanteesta mahdollisimman nopean ja sujuvan, sillä lounaan pitää olla nautinto, vaikka se ei välttämättä aivan yhtä hyvältä maistukaan auton etupenkillä styrox-boxista syötynä”, Rajaniemi toteaa.

Huittisten ABC-liikenneasemalla asiakkaan ei tarvitse edes nousta autosta saadakseen annoksensa.

”Oven välittömään läheisyyteen on varattu parkkiruudut ruoan noutamista varten. Asiakas tilaa annoksen joko ABC- tai Hesburger -mobiililla ja tilattu ruoka toimitetaan merkittyyn ruutuun. Mobiilitilaaminen on ollut mahdollista jo aiemmin, mutta parkkiruudut on tehty ihan tätä tilannetta varten”, Janina Sundell kertoo.

Huittislaiset yrittäjät pyrkivät tukemaan toinen toistaan. Esimerkiksi K-market Härkäpakari antaa yrittäjäkortilla 30 prosentin alennuksen suurimpaan osaan tuotteistaan.

”Liikenneaseman yhteydessä olevan marketin myynti on vähentynyt merkittävästi ohikulkuliikenteen vähentymisen myötä. Tästä syystä yrittäjien ahdinkoa on helppo ymmärtää. Tämä on meidän kädenojennuksemme yrittäjäkollegoille”, Perälä sanoo.

”Tsemppiä tulee enemmän kuin koskaan”

Rämö kiittelee, että haastava tilanne on huomioitu hyvin myös asiakkaiden toimesta.

”Tsemppiä tulee nyt kaikille enemmän kuin koskaan.”

Positiivinen henki pyritään pitämään viimeiseen asti, mutta Rämö myöntää, että välillä pahimmat skenaariot uhkaavat ottaa vallan.

”Uusia toimintatapoja mietitään jatkuvasti päät sauhuten ja kaikki mahdolliset kaupantekoa helpottavat toimenpiteet pyritään tekemään. Nyt ollaan siinä tilanteessa, missä todella mitataan, millainen palvelutarjonta Huittisissa tulevaisuudessa on”, hän ennustaa.