Satonen kysyy Pori-Tampere -aamuvuorosta – “Sastamalan kohdalla kyse koko kaupungin vetovoimasta”

Juna
IC2-juna. Kuva: VR Group

Kokoomuksen sastamalalainen kansanedustaja Arto Satonen on jättänyt hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen VR:n päätöksestä lakkauttaa Porin ja Tampereen välinen aamujunavuoro, joka palvelee myös Harjavallan, Kokemäen, Vammalan, Karkun ja Nokian matkustajia.

Vuoro on lähtenyt Porista 6.15 ja ollut Tampereella on 7.50. 

Satosen mukaan kyseistä vuoroa käyttävät erityisesti kahdeksaksi Tampereelle töihin menevät työntekijät sekä kouluihin menevät opiskelijat. Vuorolta on myös jatkoyhteys Helsinkiin matkustaville.

“Vuoro on erittäin tärkeä nimenomaan päivittäin työ- ja koulumatkaa tekeville”, Satonen toteaa.

VR:n päätöksessä kansanedustaja Satosta ihmetyttää erityisesti se, että Pori-Tampere on kehittyvä raideyhteys. Matkustajien määrä kaupunkien välillä on kasvanut koko ajan ennen korona-aikaa.

Esimerkiksi vuonna 2018 raideyhteydellä oli 320 000 matkustajaa ja määrä nousi vuoden aikana 45 000 matkustajalla.

Satonen huomauttaa, että Tampere-Pori -rataan myös investoidaan koko ajan. Vuonna 2012-2015 radalle tehtiin erittäin mittava peruskorjaus, jonka arvo oli 95 miljoonaa euroa. Tälle vaalikaudelle Tampere-Pori -radalle on päätetty investoida 40 miljoonaa euroa. Myös junavuoroja on lisätty ennen korona-aikaa. 

“Tampere-Pori -radan henkilöliikenne on siis kasvanut suotuisasti jo vuosia”, Satonen toteaa ja varoittaa, että jo pelkästään vuoron väliaikainen lopettaminen pakottaa junan käyttäjät siirtymään muihin vaihtoehtoihin. 

Satosen mukaan erityisesti Sastamalan kohdalla kyse on myös koko kunnan vetovoimasta, koska sujuva junayhteys on monille tärkeä kriteeri asuinpaikkaa valittaessa.

“Työpaikkaliikenne erityisesti Tampereen suuntaan on mittavaa ja kasvaa koko ajan”, Satonen päättää. 

  • avatar pasijarvinen

    Junavuorot ovat yksi isoimmista mahdollisista vetovoimatekijöistä Sastamalan keskustan ja raiteen varrella olevien kylien puolesta. Elkää nyt hyvät päättäjät pilatko koronan hyvin aloittamaa muuttoliikettä maaseudulle, näin pienellä virheellä. Lisäksi jos halutaan että ilmastoa säästetään? Niin eikös nyt raiteella kulkeva massaliikenne ole puhtaampaa kuin kymmenet jollei sadat yksityisautot? Etätyöt lisääntyvät ja ihmiset haluavat pois helposti tartuntoja levittäviltä alueilta. Lähijuna liikennettä pitäisi lisätä jotta jo 6 tai 7 menevätkin pääsisivät hyötymään raiteesta. Samaan hengen vetoon voisihan tuon Sastamalan keskustan asemankin kunnostaa niin ei näyttäisi kummitustalolta hämärässä..

  • avatar juhapietila

    Sastamalan junavuoroja kannattaa puolustaa, sillä Turkuunkin pääsee Sastamalasta nykyään parhaiten junalla Tampereen kautta. Bussivuorothan Turkuun ovat nykyisin olemattomat. Julkiset yhteydet ovat tärkeitä myös Tampereen terveyspalveluiden vuoksi. Myöskään opiskelijoiden liikkumista ei sovi unohtaa.

Jätä kommentti