Kohti hiilineutraalia ruokakauppaa Huittissa – ”Vihreillä valinnoilla on yhä suurempi merkitys kuluttajille”

Lautturin katolla olevat aurinkokennot saivat alkuviikolla lumipeitteen. Kauppias Timo Ojalan mukaan aurinkovoimalasta aletaan saada sähköä kaupan tarpeisiin muutaman päivän kuluttua.

Kun Timo Ojala vajaa vuosi sitten aloitti Huittisten K-supermarket Lautturin kauppiaana hänellä oli toive, että jossain vaiheessa osa kaupan käyttämästä sähköstä saataisiin aurinkoenergiasta. Nyt tuon toiveen toteutuminen on enää muutaman päivän päässä, sillä lokakuun alkupuolen ajan kaupan katolla on tehty töitä aurinkokennojen asentamista varten.

Muutama päivä sitten kennot nostettiin katolle ja lähipäivinä niistä alkaa tulla virtaa kauppaan.
K-ryhmä on viime vuosina investoinut vahvasti aurinkovoimaan ja sillä on tällä hetkellä rakenteilla useita aurinkovoimaloita.

Vuoden loppuun mennessä K-ryhmällä on 42 aurinkovoimalaa, joiden yhteenlaskettu teho on noin 13,5 megawattipeakia ja sähköntuotantokapasiteetti noin 11,4 gigawattituntia.

”Tuli yllätyksenä, että aurinkovoimala saatiin Lautturiin niin nopeasti. Ajattelin, että citymarketit ovat etusijalla ja supermarketteihin näitä aletaan asentaa sitten joskus tulevaisuudessa. Uskon, että oma toiveeni vaikutti siihen, että Lautturi on nyt tässäkin asiassa aivan etulinjassa”, Ojala sanoo.

Kauppiaan tietojen mukaan Lautturi on Satakunnan ensimmäinen supermarketti, jonka katolle aurinkovoimala on rakennettu.

Kunnianhimoinen tavoite

Lautturin katolle nostettiin 60 kilowattipeakin aurinkovoimala, jossa on 180 aurinkopaneelia. Sen on arvioitu tuottavan vuodessa noin 45 megawattituntia puhdasta aurinkosähköä. Tämä kattaa kaupan kylmälaitteiden kuukauden kulutuksen.

”Kylmälaitteet ovat kaupan suurin energiasyöppö, joten ihan merkittävästä määrästä tässä puhutaan”, Ojala kertoo.

Kauppiaan mukaan rahallista säästöä suurempi merkitys on kuitenkin ekologisilla säästöillä.

”Vihreillä valinnoilla on yhä suurempi merkitys kuluttajille. Tällä tavalla pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme mahdollisuuden olla mukana ympäristötalkoissa”, kauppias pohtii.

K-ryhmä on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.

Mahdollisimman paljon paikallista

Timo Ojalalle yksi tapa tehdä ekotekoja on myös panostaminen lähellä tuotettuihin tuotteisiin.
Kauppias pyrkii pitämään Lautturin tuotevalikoimassa mahdollisimman paljon paikallisia ja suomalaisia tuotteita.

”Mielestäni se on vastuullisuutta parhaimmillaan, sillä suosimalla paikallista ja kotimaista, ruoan kuljetuskustannukset pysyvät minimissä ja lisäksi olemme mukana säilyttämässä tuotannon ja sitä kautta työpaikat täällä”, hän pohtii.

Ekologisuus ja uudenlainen tapa ajatella ruokakauppaa näkyy Lautturissa myös vasta auenneen ravintola Messin muodossa.

”Kaupassa syöminen on vielä uutta, mutta suuntaus on se, että ruokaostoksilta halutaan muutakin kuin ruokatarvikkeiden keräämistä ostoskärryihin. Uskon, että tulevaisuudessa peruselintarvikkeiden ostaminen siirtyy enemmän nettiin ja ruokakaupalta kaivataan yhä enemmän tämän kaltaista tarjontaa.”