Kokemäelle tuntuva valtionavustus kävely- ja pyörätiereitistön kehittämiseen – ”Lukuisia positiivisia vaikutuksia”

Kuvituskuva Pixabay.

Kokemäen kaupungin pitkäaikainen sitoutuminen kevyen liikenteen väylien kehittämiseen sai 22. tammikuuta merkittävän tunnustuksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin myöntäessä kunnalle Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman mukaista valtionavustusta 131 143 euroa.

Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmassa tuetaan hankkeita, joilla kehitetään ja parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita katuverkolla. Avustuksella tuetaan ensisijaisesti hankkeita, joilla vaikutetaan vähentävästi liikenteen päästöihin sekä lisätään kävely- ja pyöräilymatkojen määrää parantamalla arkikävelyn ja -pyöräilyn olosuhteita ja houkuttelevuutta alueella.

Mediatiedotteen mukaan Kokemäki osallistui hakuun uuden Villa Vilinän päiväkodin ympärille rakennettavalla uudella ja saneerattavalla kevyen liikenteen verkoston investointikohteella. Kaupungin vuosien 2020-2021 investointiohjelmaan kuuluvien Teljänportin, Haapionkadun, päiväkodin, liikuntapuiston ja Pyhänkorvan kevyenliikenteenväylien kokonaisinvestoinnin suuruus on yli 300 000 euroa.

Uusista kevyen liikenteen väylistä rakennekerroksiltaan pääosin valmiiksi saatiin uusi liikuntapuistoon johtava väylä ja juuri rakennusaikaisesta sääsuojastaan vapautuneen päiväkodin tontin suuntainen reitti. Nämä hakua edeltäneet kulut ovat avustuksen ulkopuolella.

”Tämän vuoden investointiohjelmaan sisältyy edellä mainittujen väylien päällystämisen lisäksi uusi Teljänportin kevyenliikenteenväylä K-Supermarketilta paloasemalle, sekä optiona taksiaseman sivuitse Pyhänkorvantien rakentamattomille taloyhtiötonteille, että pieniä parannuksia Tokmannin, Kokemäen Liikekeskuksen ja S-marketin vilkkaiden liittymien halkovalla kevyenliikenteenväylälle. Uudet väylät ovat pääosin valmiina päiväkodin ovien avautuessa elokuussa”, kertoo kaupungin katu- ja puistomestari Ilkka Välke.

Kokemäen liikenneturvallisuustyöryhmän puheenjohtaja Paavo Valtasen mukaan kevyen liikenteen verkostolla on lukuisia positiivisia vaikutuksia kokemäkeläiseen yhteiskuntaan.

”Hanke parantaa liikekeskusalueen ja liikuntapuiston saavutettavuutta ja sen kautta myös vahvistaa sen houkuttelevuutta. Vaikutukset heijastunevat myös alueen kaupallisiin toimijoihin, jotka saavat hankkeen myötä lisää syitä kehittää perinteisiä pysäköintialueitansa myös kevyen liikenteen asioinnin huomioiviksi viihtyisämmiksi piha-alueiksi. Hanke kasvattaa myös Pyhänkorvan asuinalueen houkuttelevuutta”, Valtanen sanoo.

Tällä hetkellä Kokemäellä on rakenteilla lisäksi rakenteilla noin kaksi kilometriä jatketta Kauvatsantien kevyenliikenteenväylälle ely:n ja kaupungin yhteishankkeena. Tämä pitkään vireillä ollut hanke yhdistää SASKYn ammatti- ja yrittäjäopiston kampuksen osaksi Tulkkilasta Risteelle, Peipohjaan ja aina Pitkäjärven vapaa-aikakeskukselle ulottuvaa 2000-luvulla rakennettua Kokemäen yhtenäistä kevyenliikenteenverkostoa.

Seuraavana suurena tavoitteena on yhdistää kevyenliikenteenverkosto Harjavaltaan ja Porin kaupunkiseutuun Järilän ja Kuurolan idyllisten Kokemäenjokilaakson kulttuurimaisemien läpi lähivuosikymmeninä. Taloussuunnitelmavuodelle 2022 sisältyy muun muassa  kevyen liikenteen väylän rakentamista Sonnilantien varteen Satakunnantien ja Voimakadun välille ja seuraavillekin vuosille riittää kevyenliikenteen investointikohteita.

Poimintoja