Huokoisen piin tutkijasta vuoden LaLu – Opettajien tutkiva ja kokeileva ote sytytti Martti Kaasalaisen kipinän tutkimukseen

Martti Kaasalainen kertoo päässeensä Lontoossa erittäin hyvään kiipeilyporukkaan ja käyvänsä edelleen muutaman kerran vuodessa jossain päin Eurooppaa kiipeilemässä.

Lauttakylän lukion tämän vuoden LaLuksi on valittu fysiikan tohtori Martti Kaasalainen.

Lukio-opintojensa jälkeen Kaasalainen opiskeli fysiikkaa Turun yliopistossa ja innostui jo tutkijagradua tehdessään nanomateriaaleista. Tällä hetkellä Kaasalainen työskentelee vanhempana formulaatiotutkijana suomalaisessa lääkekehitysyhtiö Nanoformissa.

”Polkuni lukiosta tähän pisteeseen on ollut varsin pitkä. Ylioppilaslakin jälkeen minulla oli kaverini kanssa kiire pois Huittisista ja päädyimme jo kesällä asumaan Mynämäkeen ja myymään imureita”, Kaasalainen muistelee.

Luonnontieteet ja matematiikka olivat aina olleet Kaasalaisen mieleen, mutta lukuinto ei riittänyt lääketieteelliseen pyrkimiseen.

”Lukioarvosanani eivät olleet mitkään mairittelevat, korkeintaan keskitasoa tai jopa vähän sen alapuolella. Olin aina ollut hyvä sellaisissa aineissa, mitä ei tarvinnut päntätä, vaan riitti, että ymmärsi. Matematiikka ja fysiikka olivat minun juttujani.”

Ei tullutkaan opettajaa

Kaasalainen haki opiskelemaan fysiikkaa Turun yliopistoon ja suunnitteli ryhtyvänsä tulevaisuudessa opettajaksi.

”Opetusharjoittelun jälkeen tulin kuitenkin siihen tulokseen, että se ei ollut minua varten.”

Koska Kaasalainen tunsi olevansa hyvä kirjallisissa töissä ja tutkimuksessa hän päätyi lopulta tekemään tutkijagradua nanomariaaleihin liittyvästä aiheesta.

”Huomasin, että karakterisointi ja analytiikka olivat minulle sitä terävintä kärkeä silloin ja ovat edelleen.”

Kaasalainen alkoi tutkia huokoista piitä.

”Siinä fysikaaliskemiallinen karakterisointi on erityisen tärkeää.”

Väitöskirjan tekeminen vei seitsemisen vuotta ja vuonna 2017 Kaasalainen väitteli tohtoriksi.

”Se, että opinnot lopulta vähän venähtivät, sopi minulle hyvin, sillä sain aikaa jonkinlaiselle urasuunnitelmalle.”

Vanha kontakti johti Lontooseen

Tohtorintutkinnon jälkeen Kaasalainen työskenteli vähän aikaa tutkimuskoordinaattorina pienessä start up -yrityksessä koordinoiden joukkorahoituskampanjoita.

Start up tarjosi kuitenkin varsin vähän mahdollisuuksia toteuttaa tutkijan intohimoa ja Kaasalainen kaipasi enemmän laboratoriotyötä ja analytiikkapuolta.

Kaasalainen hakikin töidän ohella aktiivisesti tutkimurahoitusta.

”Pääsin myös pitchaamaan tutkimusideaani Slushissa.”

Lopulta rahoitus löytyi ja väitöskirja-aikainen kontakti kutsui Kaasalaisen tutkijatohtoriksi King’s College Lontooseen Englantiin.

”Sain mahdollisuuden jatkaa huokoisen piin tutkimista. Tutkimukseni keskittyi huokoisten piinanopartikkelien valmistukseen ja hiukkasten fysikaalis- kemialliseen ja biologiseen karakterisointiin. Tutkimme esimerkiksi mahdollisuutta kasvattaa luuta takaisin hammastieteen näkökulmasta.”

Tutkimustyö toi takaisin Suomeen

Koronapandemian alkaessa tutkimus oli ollut jonkin aikaa vailla kunnollista jatkorahoitusta. Kaasalaisella ei ollut mahdollisuutta tehdä tutkimusta kunnolla ja se oli alkanut tuntua kitkuttelulta.

”Toukokuussa 2020 päätin lähteä auttamaan isää maatilan töissä Huittisissa.”

Samaan aikaan Kaasalainen huomasi, että Nanoformilla oli auki formulaatiotutkijan paikka.

”Nanoform käyttää lääkekehityksessä nanopartikkeleita ja näin, että siellä olisi tilaa tutkimukselle.”

Nyt Kaasalainen kokee olevansa oikeassa paikassa ja on innostunut työstään ja tutkimuksesta, jota pääsee tekemään.

”Kun on aktiivinen, seuraa ympärilleen ja ottaa mahdollisuuksista ilon irti, voi löytää itsensä yllättävästä paikasta.”

Myös sosiaalisilla taidoilla on merkitystä

Lauttakylän lukio tarjosi Kaasalaiselle hyvät eväät tarttua eteen tuleviin mahdollisuuksiin.
Kaasalainen kiittelee erityisesti fysiikanopettaja Pekka Lehtosta hienosta esimerkistä innostuneesta ja kiinnostuneesta asenteesta.

”Hänellä oli selvä palo ja innostus fysiikkaan ja hän sai sen tarttumaan myös minuun. On todella tärkeää, että opettaja on kiinnostunut siitä, mitä opettaa.”

Myös yläkoulun opettajaansa Airi Ala-Juuselaa Kaasalainen muistelee lämmöllä.

”Hän oli yhtä aikaa uskomattoman innostava ja vahva auktoriteetti.”

Kaasalainen epäilee Lehtosen ja Ala-Juuselan otteen sytyttäneen hänen kipinänsä tutkimukseen.

”Kummallakin oli erittäin tutkiva ja kokeileva ote opettamiseen ja oppimiseen, ehkä tästä jäi itsellenikin kiinnostus tällaiseen otteeseen. Tutkiva ote on ollut ja on edelleen erittäin tärkeä asia omassa työssäni. Oppimiseen tarve kun ei ole missään vaiheessa loppunut.”

Tärkeässä roolissa lukiossa ovat myös ystävät, joista osaan Kaasalainen pitää edelleen paljonkin yhteyttä.

”Koulussa opitut sosiaaliset taidot ovat nekin erittäin tärkeitä”, hän korostaa.