Vakavasti allerginen 4-vuotias sai päiväkodissa vääränlaista ruokaa – lukijamme kritisoi Servin toimintaa

Kuvituskuva: Pixabay.

”Jouduimme viime viikolla ikävään tilanteeseen, kun päiväkodista soitettiin, että 4-vuotias vakavasti kananmunalle allerginen tyttäremme oli saanut väärää ruokaa Servin keskuskeittiöltä Sastamalasta”, Alueviestin toimitukseen yhteyttä ottanut lukijamme kertoo.

Lapsi sai tapahtuneen takia rajun allergisen reaktion. Hän oksensi, oli poissaoleva, sai iho-oireita ja hänen kasvonsa turposivat. Paikalle päiväkotiin kutsuttiin ambulanssi, ja tilannetta tarkkailtiin vielä terveyskeskuksella lääkitsemisen lisäksi.

Ruoka oli toimitettu Servin keskuskeittiöltä päiväkodin keittiölle, ja tyttären allergiat ovat kaikkien näiden yksiköiden tiedossa, lukijamme sanoo. Allergiat on jopa luetteloitu samalla paperilla kuin toimitetun ruuan tuoteseloste.

”Kun sain ruuan tuoteselosteen nähtäville, luki siinä vahvennetulla tekstillä kananmuna ja munanvalkuaisjauhe. Miten tällainen virhe pääsee käymään? Onko syynä henkilöstöpula vai huolimattomuus?”

Lukijamme muistuttaa, että allergiat ovat nykyään yleisiä ja toisilla ne voivat olla henkeä uhkaavia.

”Ymmärrettävästi vahinkoja sattuu, mutta tällaisia vahinkoja ei mielestäni saisi ikinä sattua. Päiväkoti on paikka, jossa jokainen vanhempi uskoo lapsensa olevan hyvässä hoidossa ja turvassa.”

Lukijamme mukaan päiväkodin työntekijät ovat aina luottaneet siihen, että Servi toimittaa oikeat ruuat ja ettei heidän tarvitse asiaan erikseen puuttua tai tarkastaa.

”Mutta ilmeisesti jonkun täytyy puuttua, ettei lisää samanlaisia virheitä enää satu? Vai voimmeko me nyt luottaa siihen, että tämä tapaus jää viimeiseksi?”

Servin Nuolikoski: käyttöön vielä varmistuksen varmistus

Servin toimitusjohtaja Raine Nuolikoski on tapahtuneesta pahoillaan sekä omasta että Servin työntekijöiden puolesta. Nuolikosken mukaan yhtiön erityisruokavalioprosessi on hiottu sellaiseksi, että virheitä ei pääsisi siitä läpi. Käytäntönä on tuplavarmistus, mikä tarkoittaa sitä, että ruoan oikeellisuus varmistetaan erikseen sekä Hopunkallion keittiön päässä että päiväkodin keittiöllä.

”Tässä tapauksessa on valitettavasti käynyt niin, että kyseinen virheellinen ruoka on päässyt molemmista näistä varmistuksista läpi. Meidän työntekijämme ovat erittäin tarkkoja, vastuullisia ja ammattitaitoisia, ja ovat ottaneet tämän sattuneen virheen raskaasti”, Nuolikoski sanoo.

Servi valmistaa jokaisena vuoden päivänä satoja erityisruokavalioita, ja virheet niissä ovat Nuolikosken mukaan erittäin harvinaisia.

”Se ei tietenkään lämmitä silloin, kun virhe sattuu, ja varsinkin kun kyseessä on vakava tapaus”, hän korostaa.

Nuolikosken mukaan tapahtunutta on käyty läpi myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johdon kanssa, ja toimijat ovat sopineet lisävarmistuksesta päiväkodeilla ja kouluilla sellaisten lasten osalta, joilla on vaara saada hengenvaarallinen reaktio väärästä ruokavaliosta.

”Inhimillisen virheen mahdollisuus on aina olemassa, mutta useammalla varmistuksella tulemme varmistamaan sen, että vastaavan virheen mahdollisuus on jatkossa häviävän pieni.”

Nuolikoski sanoo olevansa päiväkoti-ikäisen lapsen vanhempi itsekin ja ymmärtävänsä, kuinka tärkeää on pystyä luottamaan siihen, että oma lapsi on hyvässä hoidossa ja turvassa, kun vanhemmat ovat töissä.

”Teemme Servissä parhaamme, että se toteutuu ruokailun osalta. Toivon, että perheet voivat jatkossa edelleen luottaa turvalliseen ruokailutapahtumaan sattuneesta huolimatta.”