Kivijalasta asiakas ostaa enemmän kuin tuotteen – VETO-hankkeen kesäkysely auki Huittisissa ja Sastamalassa

Helena Kaitanen ja Anu Juva kannustavat vastaamaan VETO-hankkeen kyselyihin. Kesäkyselyihin johtavia koodeja on esillä kaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa Huittisissa ja Sastamalassa elokuun loppuun asti. Vastaamaan pääsee myös some-kanavien ja nettisivujen kautta.

Huittinen ja Sastamala ovat yhdessä mukana Joutsenten reitin rahoittamassa VETO – Keskustojen Vetovoimaa Tiedolla Johtamalla -hankkeessa, jonka tavoitteena on vahvistaa kivijalkaliikkeitä, parantaa niiden kilpailukykyä ja houkuttelevuutta sekä lisätä toimijoiden verkostoitumista.

Hankkeessa tehdään tiedolla johtamisen mallin pilotti Huittisten ja Sastamalan kivijalkaliikkeille.

Tieto toistuu vahvasti niin hankkeen nimessä kuin lopullisessa päämäärässä. Tieto-sanaa korostavat myös hankkeen toteutuksessa mukana olevat Huittisten kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Helena Kaitanen sekä Sastamalan kaupungin yritysasiantuntija Mikko Rauva.

”Nyt kerätään tietoa, jonka pohjalta asioita lähdetään muuttamaan. Meillä on olemassa valtavasti mutua, vaistottua ja perustelematonta oletusta näistä asioista, mutta tämän hankkeen kautta halutaan kaivaa niitä oikeita faktoja esiin”, Kaitanen avaa hankkeen ideaa.

”Sastamala on matkailumittareiden mukaan iso matkailukaupunki. Hankkeen kautta haluamme kartoittaa, onko asia todella niin ja päästä paremmin käsitykseen siitä, mistä matkailijoita tänne tulee. Tulevaisuudessa sitä voidaan sitten toivottavasti hyödyntää esimerkiksi markkinointia suunniteltaessa”, Rauva toteaa.

Huittisissa ensimmäinen kysely tehty, Sastamalassa käynnistymässä

Kaksi vuotta kestävässä hankkeessa tehdään matkailijoille ja tapahtumaosallistujille digitaalisia asiakaskyselyjä, joista saatua dataa analysoidaan.

Vuoden alussa alkaneessa hankkeessa ollaan siinä vaiheessa, että Huittisissa ensimmäinen kysely tehtiin kevään Hullun Yön yhteydessä, Sastamalan ensimmäinen kysely toteutetaan Vanhan kirjallisuuden päivien aikana. Lisäksi molemmissa kaupungeissa pyörähtää näinä päivinä käyntiin pidempi, elokuun loppuun avoinna oleva kesäkysely.

Huittisissa on jo päästy pureskelemaan ensimmäisen kyselyn tuloksia. Kaitanen kertoo, että mitään valtavan suuria yllätyksiä noin 200 vastauksen joukosta ei noussut esiin.

”Mutta toisaalta se on hyvä, sillä se tarkoittaa sitä, että kaupungissa ollaan suunnilleen selvillä siitä, mikä tilanne on”, hankkeen projektipäällikkö, Samkin tutkija Anu Juva toteaa.

Hullussa Yössä toteutettuun kyselyyn vastasivat pääasiassa paikalliset ja lähialueelta tulevat ihmiset.

”Tämä oli hyvin pitkälti sitä, mitä olemme ajatelleetkin. Hullu Yö on pääasiassa huittislaisten ja lähikuntien asukkaiden tapahtuma”, Kaitanen kertoo.

Tapahtuma sai kyselyssä hyvät prosentit viihtyvyydestään, useampi kuin kolme neljästä ilmoitti viihtyvänsä Hullussa Yössä. Vain 9 prosenttia vastaajista piti tapahtumaa hyödyttömänä.

Kaitasen mukaan vastauksista nousi kuitenkin vahvasti myös tarve uudistaa tapahtumaa.

”Vaikeampi kysymys onkin sitten se, mitä tapahtumalle lähdetään tekemään. Kivijalkaliikkeiden näkökulmasta markkinointitapahtumana messu-tyyppinen Hullu Yö on korvaamaton. Kävijöiden keskuudessa se koetaan vahvasti ”meidän” tapahtumaksi ja sillä on suuri merkitys kotipaikkaisuuden luojana. Nämä ovat elementtejä, joita ei kannata lähteä rikkomaan”, Kaitanen toteaa.

Huittisten kyselyissä keskitytään Hulluun Yöhön

Huittisissa VETO-hankkeen kyselyt keskittyvät vahvasti Hulluun Yöhön, sillä neljästä kyselystä peräti kolme toteutetaan Hullun Yön yhteydessä. Toinen kysely tullaan tekemään tulevan syksyn tapahtumassa ja viimeisen kerran mielipiteitä mitataan ensi keväänä.

”Viimeisen kyselyn yhteydessä päästään toivottavasti sitten jo käsiksi niihin vastauksiin, onko jotain muutosta tapahtunut”, Kaitanen haaveilee.

Sastamalassa toteutustapa on hivenen erilainen, sillä Kirjapäivien lisäksi ajatuksiaan pääsee lausumaan joulunaikaan ja ensi kevään Kankeilla.

”Nämä ovat hyvin erityyppisiä tapahtumia, joten oletan, että saamme kattavasti monenlaisia näkemyksiä vastauksiksi. Esimerkiksi Kirjapäiviltä on nyt todella kiinnostavaa saada vastauksia, millainen vaikutus sillä on nimenomaan kaupungin näkökulmasta”, Rauva sanoo.

Jokaisessa kyselyssä kysymykset haarautuvat sen mukaan, onko vastaaja paikkakuntalainen vai matkailija.

”Paikallisista vastauksissa toivomme saavamme irti erityisesti sitä, millaisessa paikassa halutaan asua ja mihin suuntaan Huittista tulisi kehittää”, Kaitanen kertoo.

Suuntaviivoja toimintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen

Kävijäkyselyt painottuvat vahvasti tapahtumiin, mutta Kaitanen ja Juva korostavat, että tapahtumien kehittäminen on vain yksi osa hanketta. Datan pohjalta on tarkoitus kehittää toimintamalli, joka antaa kivijalkayrityksille suuntaviivat myös tulevaan toimintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Huittisissa tuloksia käydään läpi yhdessä Kauppiasverkoston kanssa ja erityisesti seuraavien kyselyiden tulosten valmistuttua pyritään löytämään kehitystoimia, joihin ollaan valmiita sitoutumaan.

”Koska onnistumisen kannalta olennaista on se, että näissä talkoissa kaikki ovat mukana”, Kaitanen sanoo.

Kivijalkaliikkeiden katoaminen ei ole pelkästään Huittisten ja Sastamalan ongelma, vaan valtakunnallinen ilmiö. Kaitanen ja Juva tietävät, että mennyt aika ei palaa ja on asioita, jotka on vain hyväksyttävä. Kaksikko uskoo kuitenkin edelleen vahvasti kivijalkaan.

”Kulttuuri on vain muuttunut erilaiseksi. Kivijalkaan ei enää mennä pelkästään hakemaan tuotetta, vaan sieltä odotetaan muutakin, kuten helppoa saavutettavuutta ja palvelua, jota nettikaupasta ei saa. Ravintolat ja kahvilat eivät ole korvattavissa netissä.”

Kaitanen kannustaakin pohtimaan kyselyssä, mikä tekee kaupungin keskustasta elävän, kivijalassa ei ole pelkästään kauppoja.

”Uskon, että kivijalasta ostaminen on myös ajatuksen tasolla arvokkaampaa. Kivijalasta asiakas ostaa enemmän kuin vain tuotteen”, Juva sanoo.

Toiveissa paljon vastauksia

Kun kyselyjä tulee joka tuutista, miksi juuri tähän on arvokasta uhrata aikaa?

”Jos koet oman kunnan tärkeäksi, nyt on oikea aika ottaa kantaa”, Kaitanen sanoo.

”Tämä on hyvä keino kertoa, osuvatko kaupungin panostukset oikeisiin kohtiin. Meidän kannaltamme on tärkeää saada vähintään kolminumeroinen määrä vastauksia, jotta niitä on oikeasti mahdollisuus vertailla. Lisäksi vastaajien kesken arvotaan kiva ravintolalahjakorttipalkinto”, Rauva vinkkaa.

Huittisissa arvotaan lahjakortti Lahja Huittisista -palveluun.

Jätä kommentti