
Millaisista aineksista muodostuu luotettava ja turvallinen koulukyyti? Pysyvistä aikatauluista, tutuista kuskeista ja autoista sekä tutuista ja selkeistä reiteistä.
Sastamalan eteläisellä koulukuljetusalueella nämä asiat eivät ole tänä syksynä toteutuneet. Karkun ja Stormin koulujen vanhempainyhdistysten lauantaina Vammalan torille koolle kutsumassa tilaisuudessa nousi esiin useita epäkohtia, joiden kanssa perheet ovat kuluneiden seitsemän kouluviikon aikana joutuneet painimaan.
”Tilaisuus haluttiin pitää, jotta voitaisiin yhdessä miettiä, mitä voisi parantaa ja kehittää. Paikalle kutsuttiin myös Tuomi Logistiikan ja sivistystoimen edustajat, mutta he eivät halunneet osallistua keskusteluun. Hienoa, että paikallisia päättäjiä on kuitenkin paikalla”, totesi tilaisuuden avannut Kaisu Koskela.
Vanhempien kokemuksen mukaan tiedonkulku Tuomi Logistiikan järjestelemällä eteläisellä alueella on edelleen katkonaista. Jos edellisenä iltana ilmoittaa lapsensa olevan sairas ja jäävän seuraavana aamuna kotiin, tieto ei mene aamuun mennessä kuljettajalle, vaan tämä tulee turhaan pihaan ja ajaa pahimmassa tapauksessa 10 kilometriä turhaan.
”Siirtymät ohjelmassa eivät myöskään ole realistisia. Kahden pysäkin välille on laskettu kahden minuutin siirtymä, mutta karttaohjelman mukaan matkaan menee 8 minuuttia. Kelloa on hankala saada kulkemaan taaksepäin”, Koskela summasi saatuja palautteita.

Vanhemmat olivat saaneet tietoonsa myös kuljettajien mielipiteitä. Koskela kertoi tapauksesta, jossa kuski ei enää jaksa antaa palautetta Tuomi Logistiikalle, sillä hän on turhautunut siihen, ettei mikään kuitenkaan muutu.
”Näin saadaan helposti näyttämään siltä, että palautteet ovat vähentyneet.”
Alakoululaisten kyytiongelmien lisäksi myös ”huutokauppa” Sylvään koululla jatkuu, ja oppilaat kyselevät toistuvasti iltapäivisin, mikä auto vie kenetkin kotiin.
Kiitosta torilla saivat kuljettajat.
”Uskon, että kaikki täällä olevat alueen vanhemmat yhtyvät kiitoksiin. Ilman kuljettajien ystävällisyyttä, asiantuntemusta ja paikallistuntemusta me vanhemmat olisimme olleet hukassa”, Koskela sanoi saaden yleisön taputtamaan.

Annin noutopaikka saatiin muutettua
Toritapahtumaan ekaluokkalaisen tyttärensä Annin kanssa osallistunut Anne Jokela-Myllymäki kertoi perheen asuvan Mason tienhaaran lähellä. Annin noutopaikka osoitettiin ensin valtatie 12:n risteykseen. Paikan vaarallisuus ilmoitettiin Tuomi Logistiikkaan Stormin koulun rehtorin toimesta jo ennen koulun alkua.
Muutos hyväksyttiin 16. elokuuta ja uusi noutopaikka otettiin käyttöön lopulta 23.8. lukuisten puhelinsoittojen ja sähköpostien jälkeen.
”Nyt noutopaikka on 50 metriä Mason suuntaan yksityistien haarassa. Samaan paikkaan tulee neljä muutakin lasta, jotka menivät alkuun eri autoon kuin Anni, ja ajoivat sen jälkeen kotiporttinsa ohi”, Jokela-Myllymäki pudistelee päätään.
Reklamaation jälkeen saman pysäkin lapset ovat menneet samaan taksiin. Jokela-Myllymäen mukaan reklamaatio on tehty joka viikko erikseen.
Noutoaikataulut Annin kohdalla ovat sen sijaan pitäneet viime aikoina kutinsa parin minuutin haarukalla.

Pitääkö todella jotakin sattua?
Lapsensa noutopaikasta huolissaan oli myös Narvantiellä asuva Juha Laitinen. Koulumatkan vaarallisuus määritellään matemaattisella Koululiitu-ohjelmalla. Laitisen mukaan Narvantien kohdalla määrittely on kuitenkin varsin hankalaa.
”Kyseessä on ely:n tienpätkä, jolla on kolme erittäin vaaralliseksi luokiteltua mutkaa, mutta Koululiidussa reitti on täysin vihreä eli sitä ei mielletä vaaralliseksi.”
Laitinen on ekaluokkalaisen isä, ja lapsi joutuu kävelemään Narvantietä pysäkille nyt noin kilometrin matkan. Matkaa mies ei pidä ongelmallisena, vaan tietä.
”Se on ihan tosissaan mutkainen, kapea, pimeä tie, jolla ei ole piennarta. Mitä tapahtuu, jos kuljettaja ajaa reunaa kävelevän koululaisen vuoksi mutkaan sisäkaarteessa ja vastaan tuleekin toinen auto?”
Laitinen on ollut asiasta yhteydessä niin ely-keskukseen, Sastamalan kaupunkiin, Tuomi Logistiikkaan kuin poliisiinkin. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, vaan vastauksen antamista pallotellaan taholta toiselle.
”Reittejä laadittaessa keskitytään liikaa väreihin, eikä siihen, millainen tie on oikeasti. Pitääkö todella jotakin sattua, ennen kuin tilanne paranee?” hän kysyy.

“Ei kannata vaipua epätoivoon”
Sastamalan kaupungin päättäjistä paikalla oli muun muassa sivistyslautakunnan puheenjohtaja Minna Isotalo. Sivistyslautakunnan esityslista julkaistiin kuluvalla viikolla, ja siinä todettiin viranhaltijan näkemyksen olevan, että koulukuljetukset ovat nyt kunnossa.
”Ymmärrän, että se herättää toivottomuutta ja huolettaa vanhempia”, Isotalo sanoi.
Hän kertoi keskustelleensa tilaisuuden järjestäneiden vanhempien kanssa ja muistuttaneensa, että ensi viikon kokouksessa esille voi nousta aivan toisenlainen esitys kuin esityslistalla on.
”Viranhaltijan näkemys ei ole yhtä kuin sivistyslautakunnan näkemys”, puheenjohtaja muistutti ja toivoi, etteivät vanhemmat vielä vaipuisi epätoivoon sen suhteen, etteivät kuljetukset muutu sujuvammiksi.
”Ymmärrän vanhempien huolen, ja olen vastannut henkilökohtaisesti kaikille, jotka ovat minua lähestyneet. Kenellekään ei saa tulla sellainen olo, ettei tulisi kuulluksi.”
Isotalo puolusti myös kasvatusjohtaja Pekka Karesta, jonka tilaisuudesta puuttuminen herätti osallistujissa närää. Osan vanhemmista mukaan Kares oli lauantaina ”juuri sopivasti” vuosilomalla.
”Kyse ei ole välinpitämättömyydestä, eikä kasvatusjohtaja ei ole lomalla sen vuoksi, ettei olisi halunnut tulla paikalle, vaan viranhaltija tekee työtään virka-aikana. Näitä asioita ei myöskään ratkaista juuri tänään täällä torilla.”

