Huittisten etsivä nuorisotyö on saanut oman logon. Logoa varten järjestettiin suunnittelukilpailu ja lopullisen valinnan logosta pääsivät tekemään nuoret oppilaitoksissa ympäri Huittista.
”Ennen tätä meillä on ollut käytössä vain valtakunnallinen, koko etsivän nuorisotyön yhteinen logo. Halusimme saada meille jonkun oman, paikallisen ja tunnistettavan version”, etsivät nuorisotyöntekijät Ida Mielonmäki, Mika Trofast ja Susanna Visuri taustoittavat.
Etsivät ajattelivat, että paras ehdotus logosta tulisi nuorilta itseltään. Niinpä he haastoivat nuoret suunnittelukilpailuun ja laittoivat koukuksi 100 euron lahjakortin voittajan itse valitsemaan, paikalliseen liikkeeseen.
”Logolle ei annettu isommin raameja tai ohjeita. Kaupungin suunnasta toivottiin, että siinä käytettäisiin Huittisten markkinoinnissa muutenkin käytössä olevaa vihreää, mutta sen ihmeemmin emme antaneet mitään ohjeita”, Trofast kertoo.
”Määräaikaan mennessä saimme kaksi todella upeaa ehdotusta. Molemmissa oli huomioitu hienosti paikallisuus, mitä toivoimmekin”, Visuri kertoo.
Myös voittajan valinnassa haluttiin saada kuuluviin nimenomaan nuorten ääni. Niinpä ratkaisu tehtiin huittislaisissa oppilaitoksissa järjestetyllä äänestyksellä.
”Pellonpuiston kouluta, Lauttakylän lukiolta, Huittisten ammatti- ja yrittäjäopistolta, Sataedulta ja nuorten työpajalta tuli yhteensä noin 250 ääntä”, Mielonmäki laskeskelee.
Suunnitteilla ”tilpehööriä”
Nuoria innostettiin äänestämiseen lahjakorttiarvonnalla.
”K-supermarket Lautturin kauppias innostui tästä meidän kilpailustamme ja sponsoroi arpajaispalkinnon jokaiseen äänestykseen osallistuneeseen yksikköön. Pääsemme siis palkitsemaan suunnittelukilpailun voittajan lisäksi peräti viisi äänestykseen osallistunutta”, Visuri iloitsee.
Logokilpailun voitto ratkesi Mielonmäen mukaan varsin selvällä äänienemmistöllä. Lauttakylän lukiossa opiskelevan Essi Saaren suunnittelema hirvenpää-aiheinen logo teki vaikutuksen paitsi etsiviin myös äänestäjiin.
”Jatkossa logo tulee näkymään meidän pukeutumisessamme ja esitteissämme, mutta tietysti myös somessa ja ilmoituksissa. Ihan mahtavaa olisi, jos jossain vaiheessa saisimme tehtyä logosta myös tarroja ja muuta tilpehööriä”, Mielonmäki suunnittelee.
Logo on tärkeässä roolissa myös etsivän nuorisotyön tunnettuuden lisäämisessä. Etsivät tietävät, ettei heidän tekemänsä työ ole edelleenkään kovin suuren joukon tiedossa.
”Asiakkaita on paljon, mutta suurin osa ihmisistä ei tarkalleen tiedä, mitä toimintaamme kuuluu. Se on nuorten ehdoilla heidän rinnallaan kulkemista, ohjaamista, tsemppaamista ja tulevaisuudensuunnittelua. Pinnalla ovat etenkin talouteen, arjenhallintaan ja mielenterveyteen liittyvät murheet”, Visuri summaa.
”Toivottavasti logo lisää näkyvyyttämme”, Trofast sanoo.