Puheet kuljetusalan työvoimapulasta eivät ole tuulesta temmattuja – ”Ehkä eniten yllättää, miten paljon sosiaalisia taitoja tämä vaatii”

Antti Heikkilä tietää, että kuljetusalalla vallitseva työvoimapula on tällä hetkellä jopa esteenä yrityksen kasvulle. ”Uusia asiakkaita saa helpommin, autoja vähän haastavammin, mutta kuskien löytäminen on kiven alla.”

Kuljetusala oli näyttävästi esillä torstaina Sataedun Huittisten toimipisteellä järjestetyillä kuljetusmessuilla.
Moni ala kamppailee tällä hetkellä työvoimapulan kanssa ja myös kuljetusalalla työvoiman saatavuudessa on ollut haasteita jo pidempään.

Sataedu tarttui haasteeseen järjestämällä tapahtuman, jolla se halusi esitellä kuljetusalan monia mahdollisuuksia, koulutusta, työpaikkoja ja autovalmistajien uusia malleja.

Sataedu toteutti samantyyppiset messut opiskelijoidensa iloksi ja motivoimiseksi jo viime vuonna, mutta koronarajoitusten vuoksi tapahtuma jouduttiin silloin rajaamaan oppilaitoksen sisäiseksi. Tällä kerralla tapahtuma laajeni kaikille avoimeksi.

”Halusimme laajentaa tapahtumaamme, koska kuljetusalalla on kova työvoimapula. Hyödynnämme nyt joukkovoimaa: kokoonnumme yhteen etsiäksemme ja löytääksemme ratkaisuja yhdessä alan eri toimijoiden kanssa, tapahtuman järjestäjiin kuuluva Sataedun kuljetusalan lehtori Samuli Holopainen taustoitti.

Tukiverkostojen oltava kunnossa

Kuljetusliike A H Trans Oy:n Antti Heikkilä vakuuttaa, etteivät puheet kuljetusalan työvoimapulasta ole tuulesta temmattuja. Yli 50 vakituista työntekijää ympäri Suomea työllistävässä huittislaisessa yrityksessäkin on jatkuva haku hyvistä työntekijöistä.

”Alalla on akuutti työvoimapula, joka johtuu pääasiassa yleisestä työvoimatilanteesta, mutta varmasti myös jossain määrin alaa kohtaan olevista ennakkokäsityksistä. Alan palkkaus ei ole huono, mutta totta on sekin, että työ on sitovaa”, Heikkilä pohtii.

Työnantajana Heikkilä pyrkiikin antamaan alasta kiinnostuneille nuorille mahdollisimman realistisen käsityksen siitä, mitä kuljetusalalla työskentely on.

”Jos minun pitäisi sanoa kolme tärkeintä asiaa tätä työtä ajatellen, niin ne olisivat huolellisuus, joustavuus ja se, että ehtii töihin”, hän sanoo.

Töihin ehtimisellä Heikkilä tarkoittaa sitä, että työaikataulut voivat toisinaan olla joustavia, eikä autoa ajeta kahdeksasta neljään.

”Jos tukiverkot eivät ole kunnossa, perheelle voi olla haastava juttu, että rengas hajoaa Raumalla ja tunnin päästä pitäisi olla hakemassa lapsi päiväkodista Huittisissa.”

Toisaalta yleinen trendi varastojen pienentämiseen lisää autojen jatkuvaa liikkumistarvetta yhä enemmän.

”Pyörien pitää pyöriä myös öisin ja viikonloppuisin”, Heikkilä korostaa.

Työnantajan näkökulmasta hyvät ja sitoutuneet kuljettajat ovat kultaakin kalliimpia.

”Lopulta koko bisnes kiteytyy kuskeihin. Oikeastaan kuljettajalla, hänen asenteellaan työn tekemiseen ja sillä, miten hän hommansa hoitaa, on jopa 80 prosentin vaikutus siihen, miten koko yritys menestyy.”

Veera Puljujärvi ja Inka Takala ovat molemmat päässeet näkemään kuljetusalaa läheltä jo ennen opintojen alkamista. Puljujärvi on istunut kesän avopuolison kyydissä, Takala kulutti apukuskin penkkiä isänsä kyydissä jo lapsena.

Kuljetusalaa opiskelevat sastamalalainen Inka Takala ja huittislainen Veera Puljujärvi haluavat heti alkuun rikkoa ennakkokäsityksen, että rekan ratin taakse toivottaisiin miehiä.

”Monet haluavat kuskiksi juuri naisen, sillä me saatamme joissain tapauksissa olla miehiä huolellisempia ja varovaisempia”, Takala toteaa.

Naiskaksikko on ennättänyt opiskella Sataedussa vasta kolme viikkoa, mutta tiiviisiin päiviin on mahtunut paljon asiaa. Onpa kumpainenkin päässyt jo heti ensimmäisten päivien aikana myös ajamaan kuorma-autoa.

”Tähän mennessä on ollut pääasiassa teoriaopintoja ja halliharjoittelua”, Takala kertoo.

Takalaa kuljetusala on kiinnostanut aivan pienestä asti, Puljujärvelle alan parhaat puolet avautuivat hanttarinpenkillä.

”Toimin aiemmin ammatillisena ohjaajana ja mietin paljon, mitä itse haluaisin tehdä isona. Sitten istuin oikeastaan koko kesän avopuolison kyydissä ja siinä, kun työn näki läheltä, kypsyi ajatus, että ehkä tämä voisi olla minulle sellainen haave, joka toteutuu”, Puljujärvi sanoo.

Päätökseen opiskella kuljetusalaa vaikuttivat naisten mukaan myös hyvät työllistymismahdollisuudet. Vaikka 10 kuukauden opinnot ovat vasta alussa, molemmilla on jo jalka oven välissä työpaikalle.

”Tämä on ala, joka sopii melkein kaikille. Ehkä eniten yllättää se, miten paljon sosiaalisia taitoja tämä vaatii, sillä työssä on paljon asiakaspalvelua ja kuljettajat verkostoituvat keskenään”, Takala ja Puljujärvi kertovat.

Alan lisäksi Sataedu saa naisilta vilpitöntä suitsutusta.

”Parasta täällä on moikkailukulttuuri, että koko opiskelijayhteisö on vähän kuin suuri perhe. Ilmapiiri on avulias ja kannustava ja jokaisen lähtökohdat huomioidaan hyvin.”